Photo ofSanta Pau: Salt de Can Batlle - Sant Julià del Mont - Sant Abdó i Sant Senén - Sant Martí Vell Photo ofSanta Pau: Salt de Can Batlle - Sant Julià del Mont - Sant Abdó i Sant Senén - Sant Martí Vell Photo ofSanta Pau: Salt de Can Batlle - Sant Julià del Mont - Sant Abdó i Sant Senén - Sant Martí Vell

October 28, 2019
October 2019

near Sant Martí, Catalunya (España)

Bonica ruta per les serres al nord del poble de Santa Pau, amb visites a diferents ermites i a un salt d'aigua. El punt de partida d'aquesta ruta és a prop de l'església de Sant Martí Vell, just on comença la prohibició de circular, on hi ha un espai, petit, per aparcar. Arribar a Sant Martí Vell són cinc minuts des de Santa Pau i no té dificultat.

Es comença caminant desfent el camí per on s'ha arribat amb cotxe i de seguida es gira a l'esquerra, el camí fa una certa baixada i passa pel costat d'una casa. Aquí es converteix en pista sense asfalt i sempre de bon fer es passa pel costat de la font Fresca, on cal anar i tornar. El paratge d'aquesta font, que té una captació d'aigua, està una mica deixat i de fet, la font no raja. Es torna a la pista i es recupera l'asfalt i fins i tot es posa en paral·lel a la carretera. En aquest punt, també en un anar i tornar, hi ha la pedra del Diable, amb una llegenda associada a la construcció d'un pont (com no) però amb un desenllaç diferent.

Després de la pedra, es continua pel mateix camí, que acaba l'asfalt i després comença una bona baixada per un camí ple de pedra volcànica. S'arriba al salt de Can Batlle, una bonica cascada en tres nivells i un gorg intermedi. Des del pont es tenen bones vistes.

Es continua per la pista i abans d'entrar a can Batlle, es gira a l'esquerra per una pista més estreta que porta a una plaça habilitada per fer casaments. Aquí el camí es complica, cal anar a buscar un corriol que puja a la serra per una aresta. El corriol està ben marcat, però arribar-hi és complicat, el track s'embosca i es complica. Després de fer la ruta, em sembla que la millor opció és passar per davant de can Batlle i anar a buscar el principi del corriol, o bé, a l'esplanada dels casaments, surt una trencada a l'esquerra que també puja i porta al corriol.

Sigui com sigui, el corriol s'enfila sense pauses i amb un seguit de parets rocoses que no tenen dificultat. En aquest tram es tenen bones vistes de tota la vall de Santa Pau i de la serra de Finestres. El corriol, que compta amb balises de pedra en algun punt, desemboca en una pista, cal seguir-la cap a la dreta i cap a dalt i en poca estona s'arriba a les restes de Pruan, un mas.

Es travessen els camps d'aquest mas i s'entra al bosc per un corriol que, al cap d'uns metres, caldrà deixar i prendre'n un altre que surt a l'esquerra. Aquest va guanyant alçada i després de fer una mena de volta, i passar el coll de Satrapa, s'arriba al vèrtex geodèsic de Sant Julià del Mont i, a poca distància, les ruïnes d'aquesta ermita-antic monestir. Cal dir que des del coll hi ha marques grogues que acompanyaran la resta de la ruta i que són molt útils.

Es deixa enrere Sant Julià i es comença una bona baixada entre corriols i pistes en mal estat, fins que s'arriba al coll de Boixeda. Aquí cal fer un anar i tornar fins a l'ermita de Sant Abdó i Sant Senén o Sant Nin i Sant Non. Malgrat que al coll indica que hi ha 30 minuts per trajecte, si es va una mica a la idea, són 30 minuts en total. Ara bé, això no vol dir que sigui un camí fàcil, perquè hi ha una bona pujada.

De nou al coll de Boixeda, cal l'últim tram, la baixada. Primer es fa per un corriol amb trams amb molta pedra i força mal estat. El corriol es converteix en pista i passa per difernts masos, fins que arriba a una gran granja de vaques, la Terrada. Cal vorejar-la per dalt i continuar per un camí particular per uns altres masos per endinsar-se per un corriol i arribar a Sant Martí Vell, darrer element d'importància a la ruta. D'aquí, pel camí, en pocs minuts s'arriba al punt de sortida.

És una ruta llarga i en algun punt (després de can Batlle) complicada. Hi ha bones pujades i cal estar molt atent als camins, per tal, el GPS es fa indispensable, per bé que des del coll de Satrapa hi ha maques.

Font Fresca

Pedra del Diable

PictographWaterfall Altitude 1,108 ft

Salt de Can Batlle

PictographRuins Altitude 2,170 ft

Pruan

Coll de Satrapa

Photo ofCim de Sant Julià (Vèrtex geodèsic) Photo ofCim de Sant Julià (Vèrtex geodèsic) Photo ofCim de Sant Julià (Vèrtex geodèsic)

Cim de Sant Julià (Vèrtex geodèsic)