Santa Maria de Bell-lloc

March 17, 2016
November 2007

near Enveig, Languedoc-Roussillon (France)

Encimbellat dalt del turó, del que durant anys fou convent, avui en resta poc més que l’església romànica originària del s XII. Per la seva situació domina bona part de la Cerdanya oriental i la carena que va del Canigó al Cadí. I fa honor al seu nom.
Arribar-s’hi és una agradable passejada des del poble de Dorres o des d’Ur. També podem fer-ho en vehicle per pista de terra.
Però nosaltres us aconsellem fer la ruta una mica més llarga visitant a més alguns pobles situats al marge esquerra del Querol i un dolmen, en una excursió fàcil i tranquil·la. L’únic inconvenient és que, si volem fer-la circular, ens caldrà fer un tram fora de camí. Però la resta transcorre per corriols ben fressats o pista i ben senyalitzat. Per aquests verals, el caminant pot conèixer que és en terreny sota administració francesa perquè la senyalització dels senders millora notablement.

Poc abans de sortir d’Enveig circulant per la carretera N 20 en direcció a la Tor de Querol, prenem un carrer a mà dreta en pujada senyalitzat per un cartell en direcció, entre altres, a Bena i Feners. Podem deixar el vehicle poc abans d’una font on proveir-nos d’aigua si no ho hem fet. Comencem a caminar al costat mateix de la font (1.300 m) seguint els senyals del GR de País (pintura groga i vermella). Bona part de l’excursió podrem guiar-nos pels senyals de dos senders: Volta a la Cerdanya i al Carlit.

Sortim per pista en moderada pujada vers el nord-oest. Desprès es converteix en corriol. Quan abastem la carretera (la mateixa que hem deixat al costat de la font) ho fem a l’alçada d’unes colònies de vacances del la SNCF. Prosseguim en la mateixa direcció, carenegem per un llarg llom on podem gaudir d’una bona vista sobre aquesta part de la Cerdanya i fer-nos una idea del recorregut dons, a sol ixent, ja podem albirar Santa Maria de Bell-lloc. Abastem el Coll de Bena (1.596 m) per on hi passa una pista que va de Bena a Sàlit. La prenem a mà esquerra, en baixada i arribem a una gran masia deshabitada: Sàlit (1.530m).

Per anar a Bena podem retronar per la pista fins al coll i dallí seguir la pista a mà esquerra. O pujar pel dret seguint unes pilones de conducció elèctrica en direcció nord-est fins abastar al camí del GR de la Volta del Carlit (senyals grocs i vermells) prenent-lo a mà dreta que també ens deixar a la mateixa pista just abans del poble de Bena (1.590m).

A partir d’aquí seguim per una estreta i planera pista enquitranada vers el nord-est fins a una cruïlla de camins. Fem un gir de 90º i marxem en direcció sud-est. Deixem a l’esquerra una pista que mena al Mas Franc. Comencem a baixar i abandonem en dues ocasions la carretera per fer drecera (senyalització amb cartells i corriols amb pintura). Abastem el bonic llogaret de Feners a partir del que reprenem la pista ara en direcció a sol ixent.

Caldrà posar atenció per localitzar el trencall a mà dreta que hem de prendre dons, la indicació vers el dolmen, ens queda d’esquena. Passat el trencall hi arribem en poca estona desprès de traspassar una tanca. Als mapes està ressenyat com Dolmen de les Marrunyes. Al lloc com d’en Cavaller. És de càmera simple i hem llegit que data d’uns 2000 anys a. de JC. Està molt ben conservat.

Retornem a la pista i en poca estona arribem al poble de Brangolí (1.480m). Passem per davant de l’església i prenem un corriol que s’enfila primerament vers el nord-est i després vers l’est fins al Coll de Jovell entre moderada i forta pujada. Un cop al coll, (cruïlla de camins i cartells indicadors) prenem el ramal de la dreta seguint senyals de pintura groga, vers el sud-est. Poc abans d’arribar al santuari trobem un turó a mà dreta des de on gaudim d’una bona perspectiva d’aquesta part de la comarca, excepte vers el nord. Arribem a Santa Maria de Bell-lloc (1.685m).

Per retronar tenim tres opcions però no us recomanem la que vàrem prendre nosaltres. Hi ha camí indicat tant per a Dorres com per Ur. Però hem deixat el vehicle a Enveig i caldrà fer un bon tros de carretera per recuperar-lo, a no ser que hàgim previst aquesta circumstància. L’alternativa és baixar per la pista que surt del monestir vers migdia i quan fa un marcat revolt a l’esquerra abandonar-la en direcció a ponent per seguir, camp a través i sense camí fressat ni corriol, fins abastar la pista que d’Enveig s’adreça a Feners i Bena i baixar per ella fins a l’alçada de les colònies de vacances, on refarem el camí de l’anada. Aquesta opció és senyalitzada en blau sobre el mapa.

Nosaltres vàrem baixar –també fora de camí- vers migdia fins a creuar el riu de Bragolí. Però és una opció més llarga i amb un tram molt dret, especialment abans d’abastar el riu. Desprès pujàrem fins a una pista que vàrem creuar i abastarem el poble travessant per entremig de camps erms.

Àlbum d'imatges a: https://photos.app.goo.gl/nPpVcczJtsbKNxMJ9

Podeu imprimir la ressenya accedint al següent enllaç: