Photo ofSanta Magdalena de Pulpis, wandeling naar Castell de Pulpis en Ermita de Sant Antoni Photo ofSanta Magdalena de Pulpis, wandeling naar Castell de Pulpis en Ermita de Sant Antoni Photo ofSanta Magdalena de Pulpis, wandeling naar Castell de Pulpis en Ermita de Sant Antoni

October 16, 2020
October 2020

near Santa Magdalena de Pulpis, Valencia (España)

Prachtige wandeling door het natuurgebied Serra d'Irta vanaf de begraafplaats van Santa Magdalena de Pulpis. Doel zijn het kasteel boven op de berg en een kapel verderop in het gebied.

Met de auto rijden we vanaf onze camping Los Olivos in Alcala de Xivert naar het buurdorp Santa Magdalena de Pulpis en parkeren bij de begraafplaats buiten het dorp. Uiteraard gaan we even kijken. Het is een mooie verzorgde begraafplaats.

Na nog even de route bekeken te hebben op het informatiebord naast de muur lopen we onder de snelweg door en klimmen omhoog de berg op richting het kasteel.

Langs de route staan enkele kleine schuilhutten en we volgen globaal de Barranc del Castell.
Halverwege de klim hebben we een mooi zicht op de ruïne van het kasteel en het dorp beneden maar boven bij het kasteel is het nog een stuk mooier.
Hier lopen we een rondje langs de over gebleven muren en gaan dan weer verder met de route.

Nu volgen we een stuk gravelweg verder omhoog naar het uitzichtpunt boven op de berg "Bota". Na de gebruikelijke panorama-foto's en genoten te hebben van het uitzicht rondom lopen we een klein stukje terug om op de route naar de kapel te komen.
Een prachtig bergpad leidt ons over de heuvels richting de kust en vlak bij de kapel hebben we een mooi uitzicht op het stadje Peniscola en de andere kustplaatsen.

Bij de Ermita de Santa Antonio lopen we rond, eten en drinken wat en beginnen dan weer aan de terugweg. Dit is het bergpad helemaal terug lopen maar dat is geen straf want het uitzicht is gewoon weer anders dan de heenweg.

Na twee kilometer buigen we rechtsaf om naar het begin van de afdaling te lopen.
Wij gaan via een steil gravelpad het eerste stuk omlaag maar je kunt ook gewoon een klein stukje rechtdoor de weg volgen dan kom je ook op het afdalingspad terecht.

De afdaling volgt de prachtige vallei "Barranc de Boixar". Naar mate we verder afdalen des te groener de omgeving en bijna beneden lopen we door de oude boomgaarden naar de AP7.
Waar we op de snelweg stuiten moeten we linksaf de gravelweg volgen. Dit is helaas het minst mooie stukje van de route maar het kan niet anders.

We komen vanzelf weer bij het tunneltje uit dat we onderdoor gaan en naar de auto lopen bij de begraafplaats.

Photo ofStart en parkeerplaats bij de begraafplaats van Santa Magdalena de Pulpis Photo ofStart en parkeerplaats bij de begraafplaats van Santa Magdalena de Pulpis Photo ofStart en parkeerplaats bij de begraafplaats van Santa Magdalena de Pulpis

Start en parkeerplaats bij de begraafplaats van Santa Magdalena de Pulpis

Rechtsaf omhoog

Schuilhutje

Nog een schuilhutje

Wateropvangput

Photo ofHalverwege de klim naar het kasteel Photo ofHalverwege de klim naar het kasteel Photo ofHalverwege de klim naar het kasteel

Halverwege de klim naar het kasteel

PictographCastle Altitude 1,255 ft

Castell de Pulpis

PictographCastle Altitude 1,322 ft

Linksaf naar het uitzichtpunt

Panorama op de top van de Bota

Rechts aanhouden naar Sant Antoni

Rechtsaf tunneltje onderdoor

• Photo of jaume734
    jaume734 Oct 31, 2020

Soy de Santa Magdalena y os doy la enhorabuena porque habéis acertado con el recorrido. Lo haré mañana.

Preciosas vistas de Santa Magdalena desde el Castillo, y de Peñíscola desde la ermita de Sant Antoni

Wicky en Erick Oct 31, 2020

Hola Jaume734, gracias por tu comentario. Es un agradable paseo por los hermosos alrededores. En el enlace más bonitos viajes que hemos realizado aquí.
    Tal vez sea divertido convertirse en seguidor del otro. Saludos cordiales, Erick.

• Photo of BRAULIET
    BRAULIET Nov 22, 2020

Muy buena ruta!! El inicio intenso hasta llegar al castillo, luego las vistas de Peñiscola impresionantes y para finalizar el Boixar. Ruta muy recomendable. Gracias por compartirla.

Wicky en Erick Nov 22, 2020

Hola BRAULIET, gracias por la revisión. Estoy muy satisfecho con eso. Yo también te seguiré, tal vez sería bueno seguirme también. Hay más rutas para caminar en mi sitio;
    Saludos, Erick

• mikevan Nov 12, 2021

Leuke eenvoudige route. Mooi kasteel (ruïne) en kerkje op de route

Wicky en Erick Nov 12, 2021

Hallo mikevan, dankjewel voor de beoordeling en sterren. Fijn dat de route jouw bevallen is. Misschien staan er op onze eigen site nog meer routes die je kunt gebruiken. Kijk maar eens rond. Ze staan per land en provincie geordend. Hartelijke groet, Erick&Wicky.