Photo ofSanta Coloma Farners - Ermita i Castell Farners - Turó del Vent - Sant Pere Cercada - Argimon - Turó de les Gatoses - Rocar Photo ofSanta Coloma Farners - Ermita i Castell Farners - Turó del Vent - Sant Pere Cercada - Argimon - Turó de les Gatoses - Rocar Photo ofSanta Coloma Farners - Ermita i Castell Farners - Turó del Vent - Sant Pere Cercada - Argimon - Turó de les Gatoses - Rocar

April 19, 2015
April 2015

•   5 2 Reviews

near Santa Coloma de Farners, Catalunya (España)

Ruta que puja al Turó del Vent (442m), al Far de l'Esparra (586m), a Argimon (477m) i al Turó de les Gatoses (426m) passant per l'ermita i el castell de Farners, Sant Pere Cercada i, finalment, pel Rocar.

Argimon forma part del repte dels 100 cims de la FEEC.

---------------------------------------

La ruta comença a la gran zona d'aparcament davant el Parc de Sant Salvador. Cal seguir a la dreta un cop creuat el pont i seguir el corriol que comença després de la Font Picant. Aquest corriol porta a una pista que aviat es deixa a l'esquerre per passar per la Bassa d'en Camps i començar la pujada.

Un cop s'arriba a l'ermita de Farners la ruta puja al castell i al turó del costat d'aquest, el Turó del Vent. El castell es troba en perfecte estat i cal una petita grimpada per pujar al Turó del Vent.

Després de la visita al castell cal seguir per pista fins a l'ermita de Sant Pere Cercada i, després, el Far de l'Esparra o Sant Pere Vell, punt més alt de la ruta. Al cim, hi ha un vèrtex geodèsic i unes ruïnes.

La baixada del Far és per un corriol amb bones vistes a Argimon, el següent punt per on passa la ruta. Bones vistes des de l'ermita d'Argimon.

Un cop passat Argimon, baixada fins al pont que creua la riera de Vilarrás. A partir d'aquí, forta pujada fins al cim del Turó de les Gatoses, amb vistes limitades per la vegetació. Un cop fet el cim, baixada pel corriol que baixa des del cim fins a trobar una pista que portarà, de nou, a un corriol que passa pel Rocar de Santa Coloma fins arribar al Parc de Sant Salvador.

---------------------------------------

Gran part de la ruta transcorre per pista forestal.
Ruta força complerta en la qual es visiten tres de les ermites de la zona, el castell i diversos cims.

Formacions granítiques esculpides amb formes curioses fruit de l'erosió patida al llarg del temps.

PictographBridge Altitude 763 ft

Pont que creua la riera de Vilarrás, entre Argimon i Les Gatoses.

L'església d'Argimon ocupa l'espai del derruït castell, del qual se n'ha salvat la capella romànica, de dues naus i absis semicircular, amb restes de pintura mural. Tot i la destrucció del castell, la capella va conservar el culte fins al segle XVII. Al segle XVIII es va bastir l'actual santuari, un edifici de planta rectangular, amb portal d'arc rebaixat i dos òculs a la façana. El seu airós campanar de torre, amb coronament piramidal, va ser alçat al segle XIX. Des del terrat de l'església antiga es contempla una panoràmica excepcional de la comarca.

L'església de la Mare de Déu de Farners és una ermita construïda als peus del castell de Farners. La construcció inicial del segle XI estava ubicada a l'actual absis, si bé no es conserva. La construcció actual de l'absis semicircular i allargat, amb un diàmetre de 3,60 metres i cobert amb una volta de quart d'esfera allargada, correspon a l'any 1200 quan també es va ampliar amb el presbiteri i cambril de la Verge. Al llarg del segle XVIII s'amplià l'ermita amb un creuer amb cúpula el·líptica, nau d'entrada i porxo deixant-la com és en l'actualitat; l'any 1883 es construí l'escala i el cor. A dins hi ha un senzill retaule barroc amb la Verge de Farners, una talla romànica restaurada recentment. Per darrere el retaule hi ha el cambril de la Verge. El retaule està adornat amb les escultures dels dos sants locals: sant Salvador d'Horta a la dreta i sant Dalmau a l'esquerra. Sota els peus de la verge, s'han conservat les antigues pintures que representen les Ànimes del Purgatori. L'altar a la dreta del creuer, té una imatge de Sant Enric emperador i l'altar de l'esquerra, té les imatges de Sant Joaquim i Santa Anna amb la Marededéu.

També conegut amb el nom de Sant Pere Vell. Al cim hi ha les restes d'una torre de vigilància que data del segle VIII construïda durant l'època de la dominació musulmana.

PictographFountain Altitude 489 ft

Font Picant al parc de Sant Salvador.

PictographCastle Altitude 1,342 ft

Apareix documentat el 1046 al jurament de fidelitat del vescomte Ramon Folc I de Cardona al comte Ramon Berenguer I. El castell era un feu del vescomtat de Cardona i la castlania la van ostentar la família Farners fins al segle XIII, en què va passar als Vilademany. El 1240 Pere Ramon de Vilademany ho va cedir en testament al seu fill Arnau, i va lligar la dependència senyorial al vescomte Ramon Folc IV de Cardona. Hi va haver discrepàncies a finals del segle XIII entre la sobirania que exercia el rei Pere el Gran, que reclamava la potestat del castell al vescomte Ramon Folc VI de Cardona, i aquest, que es resistia a cedir-la, la qual cosa va arribar a crear un greu problema de jurisdicció fins ben passat el segle XIV. El castell també va tenir episodis destacats en la guerra civil catalana contra Joan II: el van ocupar els remences el 1485 i després de la Sentència Arbitral de Guadalupe va tornar a ser ocupat altre cop els pagesos condemnats, que n'havien quedat exclosos dels beneficis. Després de Joan Pere de Vilademany va passar a Carles de Vilademany i de Cruïlles, i els últims senyors del patrimoni dels Vilademany van ser els comtes d'Aranda i el seu successor, el duc d'Híjar. El seu darrer ús data del segle XVIII, quan fou ocupat per un regiment borbònic arran de la Guerra de Successió.

Muntanya de 442 metres que es troba al municipi de Santa Coloma de Farners, a la comarca de la Selva.

PictographLake Altitude 569 ft

Bassa que es troba al començar la pujada a Farners.

Sant Pere Cercada és una entitat de població del municipi de Santa Coloma de Farners, situat a la comarca de la Selva. Els habitatges s'agrupen al voltant de l'església del mateix nom, i són la transformació del que fou un monestir agustinià el 1136. En el cens de 2006 comptava amb 9 habitants. L'església data del 1063, però l'oposició del monestir de Sant Salvador de Breda impedí l'establiment de la comunitat agustiniana fins al 1136. La nova església, de factura romànica, fou construïda entre finals del segle XII i principis del XIII i consagrada l'any 1245 pel bisbe de Girona Guillem de Cabanelles. A partir del 1480 la comunitat, ja decadent, va ser gestionada per priors comendataris, fins que el 1592 passà a dependre del convent d'agustinians de la Seu d'Urgell. L'església és un magnífic exemple de romànic tardà, de planta de creu llatina, cimbori octogonal i capçalera triabsidiada. Exteriorment, l'església presenta pocs elements ornamentals, excepte a la façana principal, orientada a ponent, de portalada amb arcs en degradació, columnes amb capitells decorats, llinda i timpà, una finestra superior de mig punt i campanar d'espadanya de dos ulls. L'estat de conservació del temple, recentment restaurat, és excel·lent. De les dependències del cenobi només en resten algunes vestigis a les vivendes, actualment habitades, que hi ha a ponent de l'església. El claustre i les cel·les han desaparegut.

Petit turó de vistes limitades per la vegetació.

PictographFountain Altitude 480 ft

La font de Sant Salvador es troba al Parc del mateix nom. Es tracta d’una gran roca amb tres sortidors d’aigua mineral. Al brollador central, que sol rajar més, li arriba aigua d’una deu diferent als sortidors laterals. El raig central té una concentració més alta de fluor que la dels costats. Una llegenda explica que Sant Salvador va fer brollar aigua tocant una penya viva amb el palmell de la mà. Fins l’any 1975 no quedà la font com la coneixem avui dia. És una font que té aigua tots els mesos de l’any. És molt habitual trobar-se cues de gent que venen de les comarques Gironines i de la província de Barcelona a carregar un munt de litres d’aquesta aigua fresca.

PictographCar park Altitude 440 ft

Gran espai per aparcar davant el Parc de Sant Salvador.

• Photo of cowboysdelaselva
    cowboysdelaselva Jan 7, 2016

Bones,
    voldria saber si el track es pot fer muntat en cavall.
    Merci

• Photo of SeCR4
    SeCR4 Jan 7, 2016

Hola,
    doncs crec que és força complicat que hi passi un cavall en dos i fins i tot tres trams d'aquesta ruta: sobretot en la primera pujada i en la baixada final contant, a més, que la baixada del Far és per un corriol (no sé fins a quin punt hi passaria un cavall).

La primera pujada (de Santa Coloma al castell) és per un corriol estret i incòmode (cal anar-hi a peu a la força).

La baixada pel rocar torna a ser per un corriol que passa, en algun tram, entre i per sobre de roques (també, cal anar-hi a peu).

La baixada del Far passa per un petit corriol abans d'arribar de nou a la pista però aquest no és tan complicat com els altres dos.

La resta de la ruta és per pista i no hi hauria cap problema... Si es puja al castell per la ruta habitual, la pista ample, no hi ha problema. Caldria també baixar per un altre camí evitant el Rocar (seguir la pista que es creua just baixant del Turó de les Gatoses) però clar, ja seria una altra ruta.

En definitiva, si no es varia una mica la ruta en la pujada i la baixada, no ho veig possible.

• Photo of cowboysdelaselva
    cowboysdelaselva Jan 8, 2016

Moltes gracies per la teva explicació i consells.

• Photo of jspdetera
    jspdetera Sep 12, 2022

He fet aquesta interessant i bonica caminada, però he anat directament de Sant Pere Cercada a l'Argimon sense tornar endarrere i tampoc he passat pel Far, d'aquesta manera he escurçat la caminada en un parell de km

• Photo of GERCA
    GERCA Nov 15, 2022

Bona ruta amb complerta explicació. Nosaltres tampoc ho vam fer però després de l'Argimon , de seguida d'agafar la pista , podem agafar un corriol a l'esquerra ( una estona va paral·el al teu track ) que a part que ens estalvia metres sempre és més distret que caminar per pista.