Sant Vicenç de Castellet: excursió per Vallhonesta

Photo ofSant Vicenç de Castellet: excursió per Vallhonesta Photo ofSant Vicenç de Castellet: excursió per Vallhonesta Photo ofSant Vicenç de Castellet: excursió per Vallhonesta

4 hours
September 18, 2017
September 2017

near Sant Vicenç de Castellet, Catalunya (España)

Viewed 2015 times, downloaded 57 times

SANT VICENÇ DE CASTELLET - CAN NOGUERA - CAL MIQUELÓ - SANT BENET DE VALLHONESTA - SANT PERE DE VALLHONESTA - MASIES DE VALLHONESTA - SANT JAUME DE VALLHONESTA - BAUMA DEL SEGUER - CAL JAN - CAL BARRET - SANT VICENÇ DE CASTELLET

L'excursió comença a l'estació de tren de Sant Vicenç de Castellet. Des d'allà eixim en direcció est, cap a la dreta, pel passeig de Pau Casals. En arribar a la cruïlla amb el carrer del Montseny, tirem a l'esquerra per aquesta via. Pocs metres després la deixem i continuem cap a la dreta pel carrer d'Osona.

Finalment, agafem a l'esquerra el carrer de sant Valentí, travessem el carrer del Pedraforca i ens incorporem, en direcció nord, al carrer de les Roques Altes, que es correspon amb el camí de Sant Vicenç de Castellet a Sant Jaume de Vallhonesta.

Guanyem uns metres d'altura, tot deixant enrere els darrers habitatges de Sant Vicenç de Castellet. Ara no hem d'abandonar la direcció que duem. Així, pel camí de Sant Vicenç de Castellet a Sant Jaume de Vallhonesta, caminem per un terreny planer a mig aire del vessant de les Roques que baixa cap al torrent de Font Saiola.

Després d'uns deu minuts sempre per senda o camí de terra, eixim a una pista forestal superposada al camí de Sant Vicenç de Castellet a Sant Jaume de Vallhonesta. L'agafem recte, en direcció est. Amb ella creuem la carretera C-16 i, en havent-lo fet, anem cap a l'esquerra.

A poc a poc ens aproximem a la serra de Vallhonesta. La pista, per tal de fer una pujada més suau, marxa per la dreta, cap al Soler, per tal de fer revolts. Nosaltres, però, tirem per l'esquerra, que és per on continua el camí de Sant Vicenç de Castellet a Sant Jaume de Vallhonesta.

La pujada s'accentua a poc a poc i comencem a fruir d'unes bones vistes del massís de Montserrat i de la vall del torrent de can Joan Domingo i de can Soler. Al remat, retrobem la pista forestal. La seguim a l'esquerra i, un parell de passes més enllà, arribem a can Noguera.

En aquest punt, tombem a mà dreta per sendera, tot passant a la vora de cal Miquel Gras, o cal Miqueló. Caminem cap al nord, tot deixant a l'altra banda de la fondalada del torrent de can Noguera, el turó de les Guineus. Sense abandonar en cap moment el sender, el camí de Sant Vicenç de Castellet a Sant Jaume de Vallhonesta ens va reorientant cap al nord-est. Finalment, guanyem un coll a 361 msnm. És un bon mirador a septentrió. Allà mateix, trobem una capelleta molt senzilla dedicada a Sant Benet.

Continuem l'excursió cap al sud-est. Perdem un poc d'altura i, en cosa de cinc minuts, veiem una barraca de pedra seca a uns metres del camí. Anem a veure-la i, en acabant de fer-ho, tornem sobre les nostres petjades per a fer cap, de seguida, a Sant Pere de Vallhonesta.

Aquesta és una ermita romànica, ampliada en l'època gòtica i recuperada a mitjan segle XX. De l'interior hi destaquen les restes de les pintures de l'absis. També és a remarcar la presència d'un sarcòfag medieval i d'una pila baptismal.

A la seua vora s'alça cal Campaner, una masia que, probablement, té el seu origen en un xicotet cenobi on residien els monjos encarregats del temple.

Després de visitar tot el recinte, continuem la ruta en direcció est, pel camí de Sant Vicenç de Castellet a Sant Jaume de Vallhonesta. A partir d'ací, ens queda una bona estona de caminar per pista forestal.

Ara ens disposem a visitar Vallhonesta, un agrupament de masies situades a l'entorn de Sant Pere. La primera que veiem és cal Sala. Després, creuem el torrent de Rubió i ens ixen a rebre els gossos de cal Martí. Amablement, els saludem i seguim la marxa cap a la dreta. Aleshores passem per cal Carreres o, com ací és més coneguda, cal Pere Carreras. En acabant apleguem a cal Jeroni i, de seguida, a cal Xacó.

Guanyem un poc més d'altura i arribem a les portes de can Testagorda, masia anomenada a tots els mapes cartogràfics amb el nom de can Rafel. Seguim cap a la dreta, en ziga-zaga, i fem cap a una construcció en ruïnes, identificada amb el nom de can Testagorda al mapa de l'Instituto Geográfico y Estadístico de primeries del segle XX. Finalment, enfront nostre apareix ca l'Ambròs, la darrera de les masies de Vallhonesta.

Un parell de minuts després de passar per ca l'Ambròs, fem cap a un encreuament. Nosaltres hem de continuar recte, per senda, en direcció nord-est primer, nord després i, finalment, nord-oest. En aquest tram, el camí de Sant Vicenç de Castellet a Sant Jaume de Vallhonesta ens fa pujar un centenar de metres.

Al remat, apleguem a un encreuament situat a un coll d'uns 460 msnm. Tirem a la dreta. El camí ens porta a rodejar el sot on naix el torrent de sant Jaume. Per fi, després d'uns deu minuts, apleguem a Sant Jaume de Vallhonesta.

Aquesta ermita està situada a la vora del camí ral de Barcelona a Manresa, important via de comunicació entre Castella i Aragó i Catalunya al llarg dels segles. Això explica la dimensió de l'hostatgeria de sant Jaume, hui dia completament enrunada i que funcionà fins a ben entrat el segle XX.

Una vegada hem visitat el conjunt, desfem les nostres petjades fins al darrer encreuament a 460 msnm. Allà, als peus del cim de la Bosquina, mamprendrem camí cap a l'oest per l'anomenat camí dels Maquis. Tanmateix, de seguida tombem a la dreta, en direcció nord, per a envoltar la capçalera del torrent de sant Jaume.

Passem junt a una petita balma i, de seguida, fem cap a la bauma del Seguer, just en un revolt del camí dels Maquis. A partir d'aquest punt,avancem cap a l'oest, per baix del serrat dels Bretons.

Deu minuts més tard, eixim a la pista del camí de Vallhonesta, que es correspon aproximadament amb el camí de can Serra. La seguim cap a ponent, recte. Per dalt del torrent de Rubió, ens aproximem a cal Jan i a la seua sènia, a tocar del pas que travessa per baix la carretera C-16.

Ara abandonem el terme de Sant Vicenç de Castellet i entrem al de Castellgalí. Allà mateix veiem un agrupament de masies: can Pere Oliveres, cal Barret, cal Paguet, ca l'Agustí... . En deixar-lo enrere, fem cap a la carretera BV-1229, superposada més o menys al camí del Pont de Vilomara a Sant Vicenç de Castellet. L'agafem cap a l'esquerra i la seguim durant un quart d'hora.

Al remat, entrem al poble de Sant Vicenç de Castellet, el travessem i fem cap a la seua estació. Allà fiquem el punt i final a l'excursió.

PictographPhoto Altitude 598 ft

El Soler / Can Soler

Can Noguera

Cal Miqueló / Cal Miquel Gras

Vista del turó de les Guineus

Pal

Paisatge

Mirador

Capelleta de sant Bernat

Camí de Sant Vicenç de Castellet a Sant Jaume de Vallhonesta

Photo ofSant Pere de Vallhonesta / Cal Campaner Photo ofSant Pere de Vallhonesta / Cal Campaner Photo ofSant Pere de Vallhonesta / Cal Campaner

Sant Pere de Vallhonesta / Cal Campaner

Bassa

Vallhonesta

Sant Jaume de Vallhonesta

Photo ofHostatgeria de Sant Jaume de Vallhonesta Photo ofHostatgeria de Sant Jaume de Vallhonesta Photo ofHostatgeria de Sant Jaume de Vallhonesta