Sant Sadurní-Sant Miquel de Cruïlles-Daró-Molí d'en Frigola

Photo ofSant Sadurní-Sant Miquel de Cruïlles-Daró-Molí d'en Frigola Photo ofSant Sadurní-Sant Miquel de Cruïlles-Daró-Molí d'en Frigola Photo ofSant Sadurní-Sant Miquel de Cruïlles-Daró-Molí d'en Frigola

May 13, 2024
April 2024

near San Sadurní, Catalunya (España)

Si et posiciones sobre " Veure més " (color blau) que es troba al final de la descripció del recorregut, podràs veure tot el àlbum de fotografies d'aquesta sortida...
Sortida feta amb el caminants dels diumenge i els nostres inseparables companys de “quatre potes”.
Aquesta és una ruta fàcil, no obstant i degut als nombrosos encreuaments i canvis de sentit és aconsellable portar algun dispositiu GPS per assegurar la bona traçada. Els waypoints i fotografies aportades, donen una idea del rumb a seguir.
Sortim del costat del restaurant Cal Carreter de Sant Sadurní, amb ample aparcament i ens dirigim fins la carretera GI-664 (La Bisbal-Cassà de la Selva) on de seguida agafem un camí a la dreta, que passant per la nau de la fusteria Sais, ens torna deixar a la mateixa carretera. En aquest punt, seguim la barana de aquest vial (dreta) i tant punt s’acaba aquesta, entrem al bosc prenent un viarany que fineix a un ample camí (dreta), sent aquest l’accés de can Massot. Un tram més enllà el deixem per endinsar-nos al Bosc de l’Estany d’en Reig (esquerra), arribant així a Sant Miquel de Cruïlles un petit veïnat on es troba el monestir benedictí de Sant Miquel de Cruïlles.
Fem quatre fotos de la façana i dels tres absis semicirculars a més del mur que segurament correspondria a la sala capitular perduda, amb una obertura i arcs que encara es conserven.
Continuem camí avall per l’estreta carretera que enllaça Sant Miquel i la vila de Cruïlles on travessem la GI-664, (pas de vianants). Anem en direcció a La Bisbal, seguim les directrius d’uns pals indicadors que, passant pel pla de Cruïlles, ens situa al Daró, on caminem pel seu marge fins arribar a la Palanca de Cruïlles. Aquí, sense travessar el riu, seguim un sender per la mateixa riba i que ens duu al paratge on no fa gaire temps hi havia la monumental alzina del Mas Salelles.
Entre corriol i el llindar d’un camp de conreu, arribem a on es troben el masos de Can Bartomeu de les Serres i Mas Si-n’hi-queda. Un pal indicador ens assenyala la direcció del Molí d’en Frigola, travessem dos vegades el Daró i arribem a aquest molí.
El Molí d’en Frigola és un antic molí fariner del qual se’n té notícia des del s.XIII, però la construcció que avui es pot veure és dels segles XVII-XVIII. No gaire temps enrere, es va restaurar pel Consorci de les Gavarres i actualment te llogaters, els quals han tancar tot el recinte fent impossible la seva visita.
Al costat del camí d’accés al molí tenim una cruïlla amb pal indicador, ara seguim cap a Sant Sadurní pel camí que tenim a la dreta amb pujada...en el paratge que envolta el molí, a prop de la bassa, no passa inadvertida una barraca amb estructura de pedra i elements vegetals. Es tracta d’una rèplica d’una cabana de carboners, el refugi que feien servir d’aixopluc mentre durava la cuita de la pila de llenya destinada a convertir-se en carbó.
Arribats a la primera corba, deixem el camí principal (pal indicador), per seguir un sender en pujada fins el forn de calç d’en Puigmiquel, un forn molt ven conservat que va estar actiu fins a la dècada dels 60 del segle passat. En aquest forn s’aprecia, a l’interior, la banqueta circular sobre la que es recolzava la volta que es construïa amb la pedra a calcinar i que servia de cambra de foganya per fer foc.
Un xic més enllà, deixem el camí principal per seguir un corriol que travessa el bosc de Les Serres (dreta), des de on tenim una bona panoràmica sobre Cruïlles, La Bisbal i fins i tot La Torre Moratxa, el Roca Maura o les Medes. Un cop sortim del bosc, la silueta de l’església de Sant Sadurní i les cases que l’envolten, ens anuncien que estem arribant a la fi de la ruta. I com a colofó, un bon esmorzar a Cal Carreter.
Salut i bones caminades!!

PictographCar park Altitude 366 ft
Photo ofSadurní de l'Heura...aparcament i començament de ruta Photo ofSadurní de l'Heura...aparcament i començament de ruta Photo ofSadurní de l'Heura...aparcament i començament de ruta

Sadurní de l'Heura...aparcament i començament de ruta

PictographIntersection Altitude 359 ft

Dreta...deixem la carretera

PictographIntersection Altitude 371 ft
Photo ofArribem a la carretera GI-664 (la Bisbal-Cassà de la Selva) Photo ofArribem a la carretera GI-664 (la Bisbal-Cassà de la Selva)

Arribem a la carretera GI-664 (la Bisbal-Cassà de la Selva)

PictographIntersection Altitude 370 ft

Dreta...deixem l'asfalt

PictographIntersection Altitude 344 ft
Photo ofSortim al camí d'accés a Can Massot Photo ofSortim al camí d'accés a Can Massot Photo ofSortim al camí d'accés a Can Massot

Sortim al camí d'accés a Can Massot

PictographIntersection Altitude 309 ft

Seguim per l'esquerra

PictographPhoto Altitude 323 ft

Arribant a Sant Miquel de Cruïlles

PictographPhoto Altitude 296 ft

Sant Miquel de Cruïlles

PictographReligious site Altitude 293 ft
Photo ofMonestir de Sant Miquel de Cruïlles Photo ofMonestir de Sant Miquel de Cruïlles Photo ofMonestir de Sant Miquel de Cruïlles

Monestir de Sant Miquel de Cruïlles

Carrer d'accés a Cruïlles

PictographTunnel Altitude 233 ft

Pas soterrat de la carretera GI-664

PictographRisk Altitude 237 ft
Photo ofTravessem la carretera (pal indicador) Photo ofTravessem la carretera (pal indicador) Photo ofTravessem la carretera (pal indicador)

Travessem la carretera (pal indicador)

PictographPanorama Altitude 221 ft

Vistes del Monestir de Sant Miquel

PictographIntersection Altitude 184 ft
Photo ofSeguim per l'esquerra (pal indicador) Photo ofSeguim per l'esquerra (pal indicador) Photo ofSeguim per l'esquerra (pal indicador)

Seguim per l'esquerra (pal indicador)

Pla de Cruïlles

Palanca de Cruïlles

Seguim el marge del Daró

PictographIntersection Altitude 199 ft
Photo ofCruïlla...Paratge on es trobava la monumental alzina de Can Salelles Photo ofCruïlla...Paratge on es trobava la monumental alzina de Can Salelles Photo ofCruïlla...Paratge on es trobava la monumental alzina de Can Salelles

Cruïlla...Paratge on es trobava la monumental alzina de Can Salelles

PictographIntersection Altitude 247 ft
Photo ofDeixem camí i seguim corriol (dreta) Photo ofDeixem camí i seguim corriol (dreta) Photo ofDeixem camí i seguim corriol (dreta)

Deixem camí i seguim corriol (dreta)

PictographPhoto Altitude 235 ft
Photo ofSortim del bosc i seguim pel llindar del camp conreat Photo ofSortim del bosc i seguim pel llindar del camp conreat Photo ofSortim del bosc i seguim pel llindar del camp conreat

Sortim del bosc i seguim pel llindar del camp conreat

PictographIntersection Altitude 290 ft

Travessem el Daró

PictographRiver Altitude 271 ft

PictographDoor Altitude 282 ft
Photo ofAccés al molí d'en Frigola...actualment privat i no es pot entrar Photo ofAccés al molí d'en Frigola...actualment privat i no es pot entrar Photo ofAccés al molí d'en Frigola...actualment privat i no es pot entrar

Accés al molí d'en Frigola...actualment privat i no es pot entrar

PictographIntersection Altitude 284 ft

Cruïlla, dreta amunt

PictographLake Altitude 296 ft

Bassa del Molí

PictographPhoto Altitude 328 ft

PictographPhoto Altitude 369 ft

Molí d'en Frigola des de dalt

PictographIntersection Altitude 382 ft
Photo ofContinuem pel corriol de la dreta amunt...pal indicador Photo ofContinuem pel corriol de la dreta amunt...pal indicador Photo ofContinuem pel corriol de la dreta amunt...pal indicador

Continuem pel corriol de la dreta amunt...pal indicador

PictographIntersection Altitude 406 ft

Cruïlla, esquerra (pal indicador)

PictographIntersection Altitude 367 ft

PictographPhoto Altitude 335 ft

Camí de Sant Sadurní

PictographIntersection Altitude 369 ft

Seguim pel corriol de l'esquerra

PictographProvisioning Altitude 361 ft
Photo ofSant Sadurní...final de ruta i esmorzar Photo ofSant Sadurní...final de ruta i esmorzar Photo ofSant Sadurní...final de ruta i esmorzar

Sant Sadurní...final de ruta i esmorzar