Sant Pere Màrtir o Puig d'Ossa (389 m.) - Baix Llobregat/Barcelonès - 100 Cims

Photo ofSant Pere Màrtir o Puig d'Ossa (389 m.) - Baix Llobregat/Barcelonès - 100 Cims Photo ofSant Pere Màrtir o Puig d'Ossa (389 m.) - Baix Llobregat/Barcelonès - 100 Cims Photo ofSant Pere Màrtir o Puig d'Ossa (389 m.) - Baix Llobregat/Barcelonès - 100 Cims

January 13, 2019
January 2019

near Sant Just Desvern, Catalunya (España)

El Puig d'Ossa, també conegut com la muntanya de Sant Pere Màrtir, té una altura de 399 m. i és una de les darreres elevacions meridionals de la serra de Collserola.
L’indret situat a recer de la muntanya de Sant Pere Màrtir es la porta meridional del parc, i una magnífica talaia des d’on divisar la vall de Sant Just, els massissos de l’Ordal i el Garraf, i el delta del Llobregat.
La muntanya de Sant Pere Màrtir és fàcilment identificable per les antenes de comunicació que té al cim i que en el seu moment van substituir una antiga ermita que hi havia.
El seu cim no és on hi ha el vèrtex i les restes de l'ermita, el cim està a la part meridional de l'edifici de les antenes, coordenades: 424583/4582851
Puig d'Ossa correspon a l'antic topònim Monte de Ursa, que es troba documentat des de l'any 986. L'altre nom de la muntanya fa referència a l'ermita de Sant Pere Màrtir que es va construir al seu cim al segle XVII però que va ser abandonada l'any 1792, quan es va transformar en una fortificació amb la presència d'un destacament militar, pràcticament des de la Guerra dels Segadors fins a la Guerra Civil espanyola. El seu cim és un lloc d'observació ideal pel domini visual de l'entrada a Barcelona, ja que domina el pas de les vies de comunicació entre el riu Llobregat i Barcelona. Aquesta situació l'ha fet considerar durant molts anys com un punt estratègic amb finalitats militars. La història al seu entorn l'ha configurat com una muntanya viva en el decurs del temps. Al cim hi ha indicis d'un poblat iber.
Una zona de l'àrea metropolitana que ens sorprendrà i agradarà molt, sobretot si no som d'aquests indrets. No cal fer gaires explicacions de la ruta, només cal seguir el track i les indicacions, hi ha moltes possibilitats per fer canvis en el recorregut.

PictographCar park Altitude 498 ft

PictographPhoto Altitude 507 ft

Anem per la pista que té una cadena que barra el pas dels vehicles

PictographPhoto Altitude 553 ft

Seguim per la pista, les indicacions del PR-C 164

PictographIntersection Altitude 634 ft

Deixem la pista i ens desviem a la dreta cap a la Font de la Beca

PictographFountain Altitude 672 ft

Situada al torrent de l’Embut de la Beca al vessant de ponent de Sant Pere Màrtir. L’indret crea un àmbit en forma de “U” delimitat per murets de contenció de pedra llicorella. Any 1991 es projecta la font actual alhora que van ser retirats els horts il•legals que ocupaven el fondal i es va repoblar amb arbres de ribera. Sense categoria de potabilitat i règim d’aigua variable. Segons un cartell que hi ha, no és potable.

Agafar aquest corriol que puja per l'esquerra de la Font de la Beca

PictographIntersection Altitude 712 ft

PictographIntersection Altitude 724 ft

A l'arribar al cap de munt del corriol sortim a una pista, la seguim cap a la dreta

Pal indicador, continuar per la pista.

PictographPhoto Altitude 759 ft

Ens desviem a l'esquerra per anar a un mirador, després tornem a buscar la pista que estàvem fent i continuem per aquesta

PictographPicnic Altitude 781 ft

Àrea de lleure de Sant Pere Martir

Panells informatius de l'àrea de lleure de Sant Pere Màrtir

PictographPhoto Altitude 856 ft

Creuem el carrer de Pau Vergós en direcció al restaurant, darrera hi ha la Font de la Mandra

PictographFountain Altitude 878 ft

PictographPhoto Altitude 894 ft

Seguim les indicacions cap al Passeig de les Aigues, Ruïnes de Sant Pere Màrtir i Bateria antiaèria

PictographIntersection Altitude 920 ft

Agafar el camí de l'esquerra.

PictographPhoto Altitude 970 ft

Pas de fusta que hi ha al costa del dipòsit de Sant Pere Màrtir.

PictographIntersection Altitude 971 ft

En aquest punt girar a l'esquerra, pujar pel camí que hi ha la porta i ens porta a Sant Pere Màrtir. El camí que continua recte és per on tornarem.

Deixem la pista i agafem el corriol que ens queda a la dreta, seguint les indicacions del PR-C 171

PictographInformation point Altitude 1,225 ft

Seguim en direcció a la bateria antiaèria, sortint del corriol recte.

PictographInformation point Altitude 1,235 ft

Panell informatiu sobre les defenses antiaèries.

Camí que passa pel costat de les instal·lacions de les antenes i que ens portarà a on hi ha la torre de guaita i les restes de l'ermita de Sant Pere Màrtir

Panell informatiu de les restes de l'ermita de Sant Pere Màrtir

Vèrtex amb codi ICC: 287126022 Aquest no és el cim real, el cim està a les coordenades: 424583/4582851 a la part meridional de l'edifici de les antenes

Segui la pista cap a la dreta, avall

PictographInformation point Altitude 1,105 ft

Seguim les indicacions per anar direcció al Turó d'en Cors per allargar-ho una mica. Si ho volem fer més curt només cal agafar el camí que marxa avall i arribarem en un moment a la plaça de Mireia.

PictographInformation point Altitude 1,160 ft

A la plaça anar cap a la dreta

Seguir les indicacions cap al Passeig de les Aigües

PictographIntersection Altitude 926 ft

Deixem el corriol i sortim al camí de les Aigües, continuem a la dreta en direcció al Passeig de les Aigües i l'Àrea dels Miradors de Sant Pere Màrtir

Continuem per la pista

Camí de les Aigües

PictographPanorama Altitude 961 ft

PictographPhoto Altitude 943 ft

Pal que ens informa de que ens queden 2,5 quilòmetres per arribar a la plaça de Mireia.

Continuem pel passeig de les Aigües.

Pal indicador, ens queda un quilòmetre per arribar a la plaça de Mireia, on hi ha el restaurant.

PictographPhoto Altitude 941 ft

Des del mirador es domina part del pla de Barcelona i tot el delta del Llobregat i les muntanyes que l’envolten. Fa uns anys, en fer-se la restauració de l’indret s’hi van afegir alguns exemplars de xiprers als tres ja existents i que van donar el nom al mirador.

Continuem recte pel camí de les Aigües, a la dreta puja el camí que hem fet per anar al cim.

PictographIntersection Altitude 720 ft

PictographIntersection Altitude 576 ft

Ens trobem un pal de formigó de cara amb un corriol a la dreta i un altre a l'esquerra, continuem cap a l'esquerra.

PictographIntersection Altitude 542 ft

Continuem per la pista per on baixem, no la deixem.

PictographIntersection Altitude 520 ft

Bifurcació, seguir per la pista que marxa a la dreta

Pal que ens indica el PR-C 164, el seguim pel corriol i arribarem al punt de sortida en un moment.