Photo ofSant Martí Sacalm - Grau de Cabrafiga - El Far (Cim i Santuari) (100 Cims no essencial) - Grau de Santa Anna [La Selva]. Photo ofSant Martí Sacalm - Grau de Cabrafiga - El Far (Cim i Santuari) (100 Cims no essencial) - Grau de Santa Anna [La Selva]. Photo ofSant Martí Sacalm - Grau de Cabrafiga - El Far (Cim i Santuari) (100 Cims no essencial) - Grau de Santa Anna [La Selva].

1976
April 13, 2024
April 2024

near Sant Martí Sacalm, Catalunya (España)

Ruta circular en sentit horari des de Sant Martí Sacalm passant per:
- Grau de Cabrafiga
- Mirador de la Cinglera
- Santuari del Far
- Cim El Far
- Grau de Santa Anna.

Aproximació:

Des del Vallès Occidental circulem amb el cotxe per la AP-7 direcció nord fins la sortida 9A, i continuem per la A-2 fins la sortida 702, per continuar per la C-25 fins la sortida 225, i seguir per la C-63 fins el poble d'Amer, i aquí agafar la carretera GI-7525 d'uns 9 km aprox. que ens puja fins Sant Martí Sacalm. Estacionem davant de la Casa de la Vila i el Local social de Susqueda (aquí dinarem a la tornada), i comencem la ruta !!!!.

Pugem uns metres des d'on hem aparcat, i passem una tanca per bestiar, i baixem pel prat fins la pista, però és millor agafar la pista directament per on hem vingut amb el cotxe (la tornada si que passarem per aquí).

Caminem pocs metres per la pista fins que es bifurca (Collet de Sant Martí), i agafem el camí de l'esquerra (a la tornada vindrem per la dreta).
Caminem còmodament per la pista, amb suau baixada i alguna suau pujada, vorejant per sota tota la talaia del Far, fins arribar a una tanca per bestiar, cavalls; la passem i girem a la dreta per seguir per pista amb progressiva pujada, fins que la deixem i entrem recte a un sender.
Ens trobem amb unes fites i marques vermelles de pintura; estem al Grau de Cabrafiga, i hem de seguir les marques fins arribar a dalt. Aquest tram es curt, però de molt forta pujada, i ens podem ajudar agafant-nos als arbres per avançar.

Sortim a un prat, però nosaltres No hem d'entrar i continuem pel sender/corriol a la nostra dreta.
Continuem pel corriol força planer que va paral·lel i resseguint per dalt de la cinglera, però com que hi ha arbres i arbustos no fa sensació de vertigen. Ara hem de seguir tota l'estona unes marques blanques que trobem als arbres.
Arribem al Mirador de la Cinglera, amb unes vistes espectaculars !!!!!, de les muntanyes properes com Sant Benet, el Puigdefrou, el Puig de les Formigues, també una part de l'embassament de Susqueda, etc....

Seguim per sender maquíssim, i ara a la primavera tot verd, seguint les marques blanques als arbres, fins arribar al Santuari del Far (1124m).
Una carretera arriba fins aquí, i trobem un aparcament pels cotxes i autocars, hi ha l'hostal/cafeteria/restaurant, on ens prenem a la seva terrassa una bona birra 🍺🍺(fan esmorzars i dinars de forquilla).
Gaudim de les fantàstiques vistes des del seu mirador amb baranes, amb dos voltors sobrevolant per sobre nostre. Entrem a dins la capella del santuari, i també entrem dins la petita capella de les ofrenes, visitem al Sr. Roca (wc), i seguim per un sender, passant uns pocs metres per la carretera fins les grans antenes i el Vèrtex geodèsic (referència 298095001), estem al cim El Far 💯 Cims (no essencial) de la FEEC (1210m). Ens trobem a uns 250 metres cap el nord, des del santuari, a tocar de la cinglera est, i seguim gaudint d'una panoràmica espectacular !!!!.

Iniciem la baixada per un sender que ens deixa a la carretera, caminem per ella poc més de 300 metres, fins que entrem a la nostra dreta a un sender PR-C 222, marques grogues i blanques. Aquest és el camí amb més desnivell de baixada (Grau de Santa Anna), però hi ha l'alternativa de seguir uns 200 metres més per la carretera fins l'Ermita de Santa Anna i agafar un sender una mica més llarg i amb menys desnivell.
Nosaltres preferim baixar pel Grau de Santa Anna, que té força desnivell, però es una baixada força agraïda, amb algun tram amb roques que fan d'escales, (els bastons de senderisme van molt bé), i això sí !!! amb fulletes petites al terra. Es un curt tram que ens deixa a un punt ón és junten les dos baixades i seguim per sender/corriol amb progressiva baixada, fins arribar a la pista passant una tanca de filferro per bestiar, i retrobar el camí de l'anada (Collet de Sant Martí) i el final de la ruta.

Entrem al Local social de Susqueda i aquí dinem.
Ho porta una dona molt agradable i simpàtica disposada a ajudar-te en tot; et prepara la taula i et dona la carn que demanis (butifarra, pollastre, llom, cansalada) i te la fas tu mateix a la brasa, amb llesques de pa també torrat, all i oli, vi, cervesa, cafè, etc... amb bons preus, molt populars, i un local gran i maco, impecablement net.
Nosaltres vam trucar per telèfon el dia anterior per si havíem de reservar, però al ser dos, va dir que no feia falta, i vam dinar d'allò més bé !!! i així completant una fantàstica matinal.

Una ruta preciosa que val molt la pena, fàcil de seguir, amb un punt d'exigència per la curta pujada pel Grau de Cabrafiga, per la resta sense dificultats.

El Far, està inclòs en el llistat dels 💯 Cims (no essencial) de la FEEC.

Photo ofSant Martí Sacalm, (Aparcament). Davant del Local social de Susqueda i la Casa de la Vila. Photo ofSant Martí Sacalm, (Aparcament). Davant del Local social de Susqueda i la Casa de la Vila. Photo ofSant Martí Sacalm, (Aparcament). Davant del Local social de Susqueda i la Casa de la Vila.

PictographDoor Altitude 2,683 ft

Panoràmica del Far.

Photo ofPassem tanca i seguim per la dreta. Photo ofPassem tanca i seguim per la dreta. Photo ofPassem tanca i seguim per la dreta.

Passem tanca i seguim per la dreta.

PictographInformation point Altitude 2,953 ft

Grau de Cabrafiga.

Seguim marques vermelles.

Panoràmica.

Betlem de cims.

Mirador de la Cinglera.

Santuari del Far.

Santuari del Far, (interior).

Photo ofSantuari del Far, Capella de les ofrenes. Photo ofSantuari del Far, Capella de les ofrenes. Photo ofSantuari del Far, Capella de les ofrenes.

Santuari del Far, Capella de les ofrenes.

Mirador del Far.

Photo ofCim del Far (1124m) (100 Cims no essencial) Vèrtex geodèsic. Photo ofCim del Far (1124m) (100 Cims no essencial) Vèrtex geodèsic. Photo ofCim del Far (1124m) (100 Cims no essencial) Vèrtex geodèsic.

Cim del Far (1124m) (100 Cims no essencial) Vèrtex geodèsic.

Photo ofDreta, entrem en sender, PR-C 222, marques grogues i blanques. Photo ofDreta, entrem en sender, PR-C 222, marques grogues i blanques.

Dreta, entrem en sender, PR-C 222, marques grogues i blanques.

PictographInformation point Altitude 3,250 ft

Photo ofRetrobament amb el camí d'anada i vistes del Far, mirant enrere, (Collet de Sant Martí). Photo ofRetrobament amb el camí d'anada i vistes del Far, mirant enrere, (Collet de Sant Martí). Photo ofRetrobament amb el camí d'anada i vistes del Far, mirant enrere, (Collet de Sant Martí).