Photo ofSant Martí, falda de Samuntà, Cal Morgades de Grau, Can Barceló, Sant Martí, 08-03-14 Photo ofSant Martí, falda de Samuntà, Cal Morgades de Grau, Can Barceló, Sant Martí, 08-03-14 Photo ofSant Martí, falda de Samuntà, Cal Morgades de Grau, Can Barceló, Sant Martí, 08-03-14

March 8, 2014
March 2014

•   3.8 2 Reviews

near Sant Martí Sarroca, Catalunya (España)

Sortida desde Les Valls, creuém tota la riera, i iniciém la pujada de moment tot pista,trovarém una vinya i un camp d´oliveres passem per el mig i al final baixém per un senderó a la dreta, un cop baix arrivém al camí de La Gúardia, Casa de Colonies L´estol,tveurém un diposit d´aigua i iniciém pujada entre pistes i senderóns, seguím per pista i aném voregant la falda de Samuntà, torném a agafar un altre corriol a l´esquerra, torném a la pista fins a la Masía de Samuntà i girém a la dreta per un altre corriol, arrivem a la pista passant per sobre de Les Conilleres, seguím pista i corriol fins a arrivar a La Font de Cal Morgades del Grau, parém a fer un most, agafém 5 metres de carretera i pujém a la dreta, desde aquí fins a la creu de Can Barceló, tot es pista forestal, un cop arrivem a al la Creu seguim pista girém a la esquerra i baixém fins a arrivar a un corriol, el seguím i arrivém a una caseta abandonada, baixém i a uns 15 metres torném a girar per un altre corriol a l´esquerra, seguím corriolet fins a písta cap a Can Grau, abans d´arrivar passem entre vinyes i atmetllers tot florits fins a arrivar a Cal Vallés travessem el pont, Sant Joan de Lledó i cap el punt de sortida.
Ruta feta amb el Manel, Àngel, el nostre nou amic el Max, molt tranquilets i molt txula.

PictographIntersection Altitude 894 ft

Gir dreta

PictographMountain hut Altitude 1,154 ft

Casa de Colonies L´estol

Casa de Colonies L´estol. Número de legalització: 337 La Casa de Colònies l'Estol està ubicada a l'antiga Masia La Guàrdia. Típic de la comarca on es troba, l'Alt Penedès, aquestes masies es dedicaven tradicionalment a la producció de vi per al consum propi. Envoltada de vinyes i bosc, en un indret molt tranquil del terme municipal de Sant Martí Sarroca, constitueix un paratge perfecte per a dur-hi a terme des de qualsevol activitat de l'àmplia gamma que comprèn l'educació en el lleure fins a trobades de convivència, descans i turisme familiar. Per aquest motiu es va convertir en casa de colònies. El tracte agradable, el confort, la cuina casolana i l'adaptació a les necessitats concretes de cada grup són les nostres premisses principals.

Gir dreta Mas de Samuntà

Gran masia del municipi de Sant Martí Sarroca (Alt Penedès), situada prop de Romaní, al vessant oriental del serrat de Samuntà .

PictographIntersection Altitude 956 ft

Masía Cal Morgades coves

Gran masia formada per elements d'èpoques diverses. Consta de planta, pis i golfes, amb una galeria d'arcs rebaixats i una torratxa. Hi ha una finestra geminada amb columna cilíndrica que possiblement sigui de l'antiga masia medieval, que data probablement del segle XI. La casa senyorial és de 1690 –imaginen que l’afirmació es fonamenta en una inscripció que hi damunt d’una de les finestres de la planta baixa- . Del blasó de Cavaller, no se’n diu res, com tampoc de la història d’aquesta família, que trobem esmentada a Vilafranca del Penedès, concretament a la dita Casa Fortuny que es construïa l’any 1.670 , i s’anomenava aleshores casa de La Parellada. 1813: Cayetana Via i Valtà vídua de Joan Via ven la casa a Joan Morgades del Grau. 1826: Ramon Morgades del Grau i Montagut hereta la casa de la Parellada del seu pare Joan Morgades del Grau. 1877: Carlota i Dolors Dalmau i Morgades hereten la casa - abans de l’any 1876 - del seu cosí Ramon Morgades del Grau i Montagut. Les germanes la van dividir en dues cases, una per cada una, i ambdós la van donar en herència als seus respectius fills. Agraïm a la Maria Rosés Giralt la seva gentilesa pels seus aclariments en resposta a la nostra petició ; voldríem – com ja fèiem amb el Celler, i l’esglesiola de Sant Andreu – rebre a l’email coneixercatalunya@gmail.com les vostres aportacions.

PictographFountain Altitude 903 ft

Font de Cal Morgades

Aquesta font quan era petit sortía força aigua, he quedat una mica trist, ja que voi no raja rés i està tot molt brut. Gran masia formada per elements d'èpoques diverses. Consta de planta, pis i golfes, amb una galeria d'arcs rebaixats i una torratxa. Hi ha una finestra geminada amb columna cilíndrica que possiblement sigui de l'antiga masia medieval, que data probablement del segle XI.

Corriol esquerra

Cabana de Pedra seca.

Típica cabana de pedra seca per la zona del Alt i Baix Penedès.

Ermita de Sant Joan Lledó

Sant Joan de Lledó és una ermita prop del centre rural de Sant Martí Sarroca, Alt Penedès. Aquesta humil capella ubicada en un entorn rural de conreu de vinya de ben segur que ha estat testimoni mut de conflictes entre els remences, de contractes de rabassa morta, de l'aparició de la fil·loxera... però també de la prosperitat dels seus habitants, de creixements demogràfics, de canvis... Sant Joan de Lledó és una petita esglesiola d'origen romànic, la fàbrica de la qual ha estat modificada al llarg dels anys. És un dels múltiples testimonis que s'emmarquen en el moviment repoblador d'aquestes terres de frontera. L'ermita de sant Joan de Lledó constitueix un edifici d'una sola nau amb contraforts, de gran portal adovellat emmarcat i una rosassa al damunt amb gelosia de rosa de sis pètals. L'edifici està rematat per un petit campanar de cadireta d'un sol ull. S'hi celebra missa només una vegada a l'any el dia del seu patró sant Joan.

Molí i Masia de Can Vallès

Xemeneia de maó de planta octogonal i alçat troncocònic, de base ampla i coronament amb motllura. Als angles de les cares es formen sanefes col·locant maons sobresortits.

Creu de Can Barceló

Al coll hi ha plantada la Creu de Can Barceló. L’historia d’aquesta creu ens l’han explicada de la següent manera: durant la guerra del Carlins, en aquest lloc varen ser afusellats tres homes. En memòria seva es va plantar una creu i s’hi va fer un túmul de pedres, a partir de llavors tots els caminants que passaven per aquest lloc, feien la senyal de la creu i llançaven tres pedres resant un parenostre per les seves ànimes. La tradició diu que si el caminant diposita una pedra al peu de la Creu, això li donarà sort al llarg del seu recorregut.

• anxov Jan 17, 2015

Ruta muy bonita. La hicimos sin un GPS profesional, usando el GPS del smartphone a ratos. La zona de la casa de Colonias era un poco confusa, no se veía bien por donde seguir, pero al final ibas a parar al camino. Mejor en primavera, con las viñas en plenitud, pero en invierno era agradable de hacer.

• Photo of MiquelCampe
    MiquelCampe Jan 17, 2015

Hola anxov, la zona es muy bonita en cualquier estación del año, una vez hice una parte cuando nevó hace 2 años y me lo pasé estupendo, me alegro de que le haya gustado.
    Salut ;-)

• Photo of jordisiol
    jordisiol Mar 14, 2023

Ruta circular molt recomanable, llàstima de la sequera. La zona de l'obaga del castell de Sant Martí molt xula. Gràcies per compartir!!

• Photo of MiquelCampe
    MiquelCampe Mar 14, 2023

Moltes gràcies Jordi per la teva valoració 💪🏻💪🏻💪🏻 molta salut!!!