Photo ofSant Llorenç Savall -Torrota de la Roca, creu de Ricó, la Muntada, Marquet de les Roques, font del Llor i la Roca. Photo ofSant Llorenç Savall -Torrota de la Roca, creu de Ricó, la Muntada, Marquet de les Roques, font del Llor i la Roca. Photo ofSant Llorenç Savall -Torrota de la Roca, creu de Ricó, la Muntada, Marquet de les Roques, font del Llor i la Roca.

November 1, 2022
November 2022

near Sant Llorenç Savall, Catalunya (España)

Caminada fàcil per camins i corriols i amb bones vistes al Montcau i la Mola. Recorregut distret on anem trobant diferents punts d'interès, el primer La Torrota, antiga torre de guaita (només queda una paret), trobem la creu de Ricó, antiga creu de terme. Seguim pujant i arribem a la casa de la Muntada (projecte d'agricultura social i ecològica des del 2007)
Després seguim pujant per arribar a la casa del Marquet de les Roques, masia senyorial construïda amb pedra aglomerada del país i maó vist. És de l'època medieval i restaurada el 1895 per l'avi del poeta Joan Oliver "Pere Quart". Va ser casa pairal i residència d'estiueig del poeta Joan Oliver. Passada la casa ens desviem de la ruta per pujar fins a la font del Llor, val la pena la pujada, i la font raja!
Tornem enrera i baixem per la vall del torrent de l'Horta on veiem gorgs amb l'aigua molt estancada. Passem al costat de la casa Les Oliveres i després per la Roca, masia important, on queden les restes de l'antic forn de la bòbila de la Roca. Veiem un til·ler immens, travessem el torrent de l'Horta i ja som al punt de sortida.

Dreta ,corriol amunt a la Torrota.

Photo ofLa Torrota de la Roca. A la foto 2, es veu la Mola. Després recte,corriol amunt Photo ofLa Torrota de la Roca. A la foto 2, es veu la Mola. Després recte,corriol amunt Photo ofLa Torrota de la Roca. A la foto 2, es veu la Mola. Després recte,corriol amunt

La Torrota de la Roca. A la foto 2, es veu la Mola. Després recte,corriol amunt

Es conserva una construcció de planta quadrada d'11,5 metres per costat. L'únic mur que conserva una alçada considerable és l'orientat al nord-est i té uns 3 metres d'alçada. El parament és de pedres de diverses mides, escapçades, i còdols grossos tallats Degut a la privilegiada situació tenia unes excel·lents vistes de la vall d'Horta i del Ripoll. Tal com ha passat en altres edificacions medievals en desús, els seus carreus foren utilitzats per a la construcció de nous masos o arranjament de terrasses pel cultiu. La torre ja apareix documentada l'any 1087, i formava part del complex defensiu del castell de Pera, ja que aquest últim, un dels castells amb més poder de la zona, no tenia visibilitat vers les valls d'Horta i Ripoll. (Font Wikipèdia)

Seguim recte

La Creu de Ricó.

Creu de ferro amb les bandes reforçades, instal·lada sobre un pedestal de pedra del país, en substitució d'una antiga creu de terme. En una de les cares de la base hi ha la inscripció "Any de la fe 1968". La creu és, a més, un lloc de referència local per trobar-se en una cruïlla de camins. Sembla que a l'entorn s'hi van trobar denaris d'època romana. En aquesta cruïlla de camins hi havia hagut una popular creu de terme de fusta, que fou destruïda l'any 1936. La creu actual fou inaugurada i beneïda el diumenge de Rams de 1968, per mossèn Llorenç Garriga, fill del poble. És obra del forjador Lluís Brossa, també llorençà. La relació del topònim amb Andreu Joan Ricó, militar valencià que estigué relacionat amb el terme arran de la guerra de Successió, és una suggerent hipòtesi. (Font Patrimoni cultural Diputació de Barcelona)

Dreta, corriol

Photo of1-Montcau. 2-La Mola. 3-Companys de ruta Photo of1-Montcau. 2-La Mola. 3-Companys de ruta Photo of1-Montcau. 2-La Mola. 3-Companys de ruta

1-Montcau. 2-La Mola. 3-Companys de ruta

Dreta

Aula de natura | refugi | viticultura La Muntada és fruit del somni familiar de viure i treballar en un projecte d’agricultura social i ecològica al bell mig del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt. Va néixer l’estiu del 2007 a la Masoveria del Marquet de les Roques i es va traslladar, l’octubre del 2013, a la masia la Muntada.

Photo ofEsquerra,avall, escales torrent del Llor. Al roure, niu artificial per insectes. Photo ofEsquerra,avall, escales torrent del Llor. Al roure, niu artificial per insectes. Photo ofEsquerra,avall, escales torrent del Llor. Al roure, niu artificial per insectes.

Masia de caràcter senyorial. Presenta un nucli arquitectònic format per diferents cossos juxtaposats. Encara es conserva l'antiga masoveria adossada a l'edifici principal; altres cossos que formen el conjunt són les corts i la capella. Els materials emprats són pedra aglomerada del país i maó vist. Hi ha un treball molt acurat del maó en els angles i en les solucions de coronació de l'edifici. La Masia del Marquet de les Roques es troba ja documentada a l'època medieval. Va ésser restaurada l'any 1895 per l'avi del poeta Joan Oliver "Pere Quart". L'arquitecte fou Juli Batllevell i Arús. Documentalment la masia -amb masoveria que data de l'any 1200- és una de les cases de camp més privilegiades perquè l'aigua és abundosa, la mateixa de la Font del Llor. L'any 1895 fou totalment restaurada, donant-li a la vegada, l'aspecte de masia i de casa-castell senyorial. Des d'aquesta raconada adossada a la baldana llevantina de la muntanya de Sant Llorenç del Munt comença la conca més important del terme: "La Vall d'Horta" Situat al fons de la Vall d'Horta, aquest edifici de característiques historicistes fou construït per l'arquitecte Juli Batllevell i Arús (deixeble de Domènech i Muntaner) a partir del 1895, sobre les restes de l'antic Mas Marquet del segle xiii. L'edifici, actualment propietat de la Diputació de Barcelona, acull un Punt d'Informació del Parc Natural i espais habilitats per activitats formatives i recreatives. En altres temps casa pairal i residència d'estiueig del poeta Joan Oliver, on aquest organitzava tertúlies literàries, s'hi exhibeix de forma permanent l'exposició que hi fa referència La Colla de Sabadell: entre el noucentisme i l'avantguarda. « Mai no oblidaré les nits d'agost al Marquet de les Roques, al fons de la vall d'Horta, sota el Montcau. El Marquet és un castell construït amb la pedra vermellosa del país, combinat amb el maó vist. Al Marquet he passat les temporades més felices de la meva vida. Les nits sobre tot prenien una serenitat i una transparència gairebé màgiques » — Joan Oliver, Temps, records Els caps de setmana al matí s'hi fan visites guiades, i els dissabtes de juliol al vespre s'hi realitza el "Cicle d'Estiu", en el que es pot gaudir d'actuacions musicals i literàries al pati principal de la casa.

Photo of1 i 2-Bassa del Marquet de les Roques. 4, 5 i 6- Marquet de la Roca. Photo of1 i 2-Bassa del Marquet de les Roques. 4, 5 i 6- Marquet de la Roca. Photo of1 i 2-Bassa del Marquet de les Roques. 4, 5 i 6- Marquet de la Roca.

1 i 2-Bassa del Marquet de les Roques. 4, 5 i 6- Marquet de la Roca.

Font del Llor, al peu del Montcau

Dreta amunt, Font del Llor. Val la pena l'esforç de pujar-hi

A la tornada de la font del Llor. Dreta, deixem pista

Photo of1-Niu per insectes. 2-Petita resclosa. 3-Safareig Photo of1-Niu per insectes. 2-Petita resclosa. 3-Safareig Photo of1-Niu per insectes. 2-Petita resclosa. 3-Safareig

1-Niu per insectes. 2-Petita resclosa. 3-Safareig

1-La Roca. 2-Antic forn de la bòbila de la Roca

Photo of1- llinda de finestra,1558 ?. 2-casetes a La Roca. 3- La Roca. Photo of1- llinda de finestra,1558 ?. 2-casetes a La Roca. 3- La Roca. Photo of1- llinda de finestra,1558 ?. 2-casetes a La Roca. 3- La Roca.

1- llinda de finestra,1558 ?. 2-casetes a La Roca. 3- La Roca.

Dreta, (pedra pas barrat). Drecera cap al punt de sortida

Corriol que pot estar embrossat a la primavera. Avui hem passat bé.