Photo ofSant Josep de sa Talaia - Can Jordi - Torrent des Jondal - Font Gelaberta - Font des Verger Photo ofSant Josep de sa Talaia - Can Jordi - Torrent des Jondal - Font Gelaberta - Font des Verger Photo ofSant Josep de sa Talaia - Can Jordi - Torrent des Jondal - Font Gelaberta - Font des Verger

March 24, 2024
March 2024

near Sant Josep de sa Talaia, Baleares (España)

CAT/ESP

Ruta que surt des de l'aparcament del cementeri de Sant Josep. Agafam el camí asfaltat habitual que passa per el Pou d'en Benet, ràpidament agafam un camí que en suau pujada s'endinsa cap a la muntanya. Es fa alguna drecera al camí que pica fort en pujada. Finalmente arribam al cim on hi ha una casa i el camí passa pel costat. Iniciam la baixada amb bones vistes a la zona sud d'Eivissa. Al km. 3,2 agafam un camí a mà dreta que ens duu per una canalada en un tram molt agradable, tornant a enganxar el camí anterior. El tram en baixada entre el km. 5 i 6,5 està asfaltat. Després d'un camí que va pel lateral de la carretera, creuam la carretera (atenció: molt de trànsit) de Sant Josep a l'altura del Bar Can Jordi (km. 6,8), que estava tancat ja que era diumenge.

La ruta segueix per una camí còmodament fins que al km. 8,5 es transforma en un preciós carrerany per dins el bosc vorejant un torrent. Uns minuts després tornam a la civilització al costat d'una vivenda amb caràcters xinesos a la porta. Al km. 10,1 hem d'entrar al bosc a buscar un carrerany ja que el camí original (camí vell de Cala Jondal) està tallat i denunciat a l'Ajuntament de Sant Josep. El carrerany s'ha fet en poc temps i es veu clar, lo que demostra l'ús del camí tallat. Es baixa contundentment i al km. 11 giram a la dreta (a l'esquerra aniriem a la platja) per anar entrant primer al camí i després al carrerany del Torrent des Jondal on hi ha diverses curiositats. El carrerany puja fàcilment fins a creuar una antiga era i arribar a un camí que dona servei a diverses vivendes (km. 12,6).

Seguim per aquest camí, tornam a passar per un tram que haviem fet al revès i al km. 14,1 s'ha d'estar atent per agafar a mà esquerra un dels carreranys que ens duen a al Font Gelaberta (km. 14,7), amagada entre moltes canyes. Creuam el torrent per l'esquerra (km. 14,9) i anam per un carrerany on hi ha un parell de safareigs. Entre el km. 15,6 i 16,1 es va per la carretera de Porroig, molt estreta, recomano anar especialment ràpid en aquest tram. Ens desviam per un camí on hi ha un pou que he vist anomenat de dos maneres (Pou d'en Gibert o Pouet de Can Vinya). Arribam a un camí asfaltat sense trànsit, ràpidament ens desviam a veure la Font des Verger (km. 18), que té aigua per tot. Continuarem per un camí i després ja per un carrer del nucli urbà de Sant Josep, que travessarem pel caminet que duu al centre de salut i, després, al cementeri.

Ruta no gaire exigent físicament però que qualifico de moderada perquè no deixen de ser 20 kms. amb alguna rampa forta però molt curta. Els trams del Torrent des Jondal i de la Font Gelaberta sempre sorprenen.

Ruta realitzada amb l'Associació Desorientats d'Eivissa (Facebook).

+++++++++++++++++++++
Ruta que sale desde el aparcamiento del cementerio de Sant Josep. Cogemos el camino asfaltado habitual que pasa por el Pou d'en Benet, rápidamente tomamos un camino que en suave subida se adentra hacia la montaña. Se hace algún atajo en el camino que pica fuerte en subida. Finalmente llegamos a la cima donde hay una casa y el camino pasa junto a ella. Iniciamos la bajada con buenas vistas a la zona sur de Eivissa. En el km. 3,2 tomamos un camino a mano derecha que nos lleva por una canalada en un tramo muy agradable, volviendo a enganchar el camino anterior. El tramo en bajada entre el km. 5 y 6,5 está asfaltado. Después de un camino que va por el lateral de la carretera, cruzamos la carretera (atención: mucho tráfico) de Sant Josep a la altura del Bar Can Jordi (km. 6,8), que estaba cerrado ya que era domingo.

La ruta sigue por un camino cómodamente hasta que en el km. 8,5 se transforma en un precioso sendero por dentro del bosque bordeando un torrente. Unos minutos después volvemos a la civilización junto a una vivienda con caracteres chinos en la puerta. En el km. 10,1 tenemos que entrar en el bosque a buscar un sendero ya que el camino original (camino viejo de Cala Jondal) está cortado y denunciado en el Ayuntamiento de Sant Josep. El sendero se ha hecho en poco tiempo y se ve claro, lo que demuestra el uso del camino cortado. Se baja contundentemente y en el km. 11 giramos a la derecha (a la izquierda iríamos a la playa) para ir entrando primero en el camino y después en el sendero del Torrent des Jondal donde hay varias curiosidades. El sendero sube fácilmente hasta cruzar una antigua era y llegar a un camino que da servicio a varias viviendas (km. 12,6).

Seguimos por este camino, volvemos a pasar por un tramo que habíamos hecho al revés y al km. 14,1 hay que estar atento para coger a mano izquierda uno de los senderos que nos llevan a Font Gelaberta (km. 14,7), escondida entre muchas cañas. Cruzamos el torrente por la izquierda (km. 14,9) y vamos por un sendero donde hay un par de albercas. Entre el km. 15,6 y 16,1 se va por la carretera de Porroig, muy estrecha, recomiendo ir especialmente rápido en este tramo. Nos desviamos por un camino donde hay un pozo que he visto llamado de dos maneras (Pou d'en Gibert o Pouet de Can Vinya). Llegamos a un camino asfaltado sin tráfico, rápidamente nos desviamos a ver la Font des Verger (km. 18), que tiene agua por todo su alrededor. Continuaremos por un camino y después ya por una calle del casco urbano de Sant Josep, que atravesaremos por el caminito que lleva al centro de salud y, después, al cementerio.

Ruta no muy exigente físicamente pero que califico de moderada porque no dejan de ser 20 kms. con alguna rampa fuerte pero muy corta. Los tramos del Torrent des Jondal y de la Font Gelaberta siempre sorprenden.

Ruta realizada con la Asociación Desorientats d'Eivissa (Facebook).

PictographFountain Altitude 752 ft

Pou d'en Benet

Camí

Can Jordi

Photo ofCarrerany (camí vell de Cala Jondal) Photo ofCarrerany (camí vell de Cala Jondal) Photo ofCarrerany (camí vell de Cala Jondal)

Carrerany (camí vell de Cala Jondal)

Carrerany pel bosc

Torrent des Jondal

Carrerany cap a la Font Gelaberta

PictographFountain Altitude 381 ft

Font Gelaberta

PictographFountain Altitude 489 ft

Pouet de Can Vinya (o d'en Gibert)