Photo ofSant Jaume de Frontanyà – Roc de les Forques – Cim del Faig i Branca – Cap del Puig Lluent – Les Lloberes – Santuari dels Oms Photo ofSant Jaume de Frontanyà – Roc de les Forques – Cim del Faig i Branca – Cap del Puig Lluent – Les Lloberes – Santuari dels Oms Photo ofSant Jaume de Frontanyà – Roc de les Forques – Cim del Faig i Branca – Cap del Puig Lluent – Les Lloberes – Santuari dels Oms

February 27, 2024
February 2024

near Sant Jaume de Frontanyà, Catalunya (España)

Bonica, entretinguda i variada caminada, amb sortida des de Sant Jaume de Frontanyà, on aparquem a l’entrada del poble i anem a veure la imponent església de Sant Jaume. Seguim el GR-241, que aviat deixem per seguir a la dreta un camí que puja fins al Roc de les Forques, des d’on tenim imponents vistes sobre la població, la vall i les muntanyes que l’envolten.

Seguim un tram del PR C-51, fins que el deixem, per anar per camí ample fins al coll de la Creu Melosa. Passat aquest coll i de nou seguint pel GR-241, passem diferent plans fins que ens desviem per pujar al modest puig del Faig i Branca, que no te gaire bones vistes ver el nord. Retornem al GR-241 i passant pels plans del Fondo de Baix i de Dalt, pugem al Cap del Puig Lluent.

Dalt del cim, amb molt bones vistes, gaudim d’un paisatge preciós, ja que podem observar, les muntanyes de Sobrepuny, Gallina Pelada, Serra del Cadí, Puigllançada, Tossa d’Alp, Puigmal, Finestrelles, Noufonts, Bastiments, Torreneules, Taga, Balandrau, etc., i cap al sud, sobresortint pel damunt dels núvols, Montserrat, Sant Llorenç del Munt, Montcau, Cabrera i el massís del Montseny.

Reprenem la marxa i retornem fins al pla del Fondo de Dalt, on anem a la dreta davallant per un ampli camí que passa pel desvio a l’ermita de Sant Julià del Cosp, la font de la Guilla, el coll Roig i les Lloberes de Dalt i de Baix. Sota aquestes masies, busquem un corriol directe al Santuari del Oms, però com que no el trobem seguim pel camí ample fins al Santuari, que observem per l’exterior. Davallem a la carretera BV-4656 i caminant pel caminet herbat al costat de la carretera, de seguida arribem a Sant Jaume de Frontanyà.

Ruta circular des de Sant Jaume de Frontanyà passant per:
- Roc de Les Forques (1.3 km)
- Coll de la Creu Melosa (4.9 km)
- Puig del Faig i Branca (6.4 km)
- Coll de la Creueta de Cosp (7.1 km)
- Cap del Puig Lluent (8.9 km)
- Ermita de la Mare de Deu dels Oms (16.8 km)

Església de Sant Jaume de Frontanyà.-
Situat al poble homònim de l'Alt Berguedà, l'església construïda al segle XI, és un dels millors exemples d'art romànic a Catalunya. Hem de buscar-ne el precedent en una església anomenada de Sant Jaume el Vell, situada en una cinglera que domina el poble. A partir del 1140 i fins al segle XVI, les construccions aplegaren una comunitat de canonges agustinians.

Es tracta d'un edifici de grans proporcions, en el qual es produeix una perfecta articulació de volums, que es combina de manera equilibrada amb la utilització dels elements decoratius llombards. Tret d'alguns capitells, de la construcció original només sobreviu l'església, ja que les dependències monàstiques es van perdre quan al segle XVII s'hi construí la rectoria, avui enterrada.

L'església és de planta de creu llatina, amb una nau i tres absis semicirculars. A la intersecció de la nau amb el creuer s'aixeca una cúpula. Sota la coberta del cimbori, de dotze costats i únic a Catalunya, hi ha un fris de finestres cegues. La façana de ponent compta amb una elaborada composició en sis plafons distribuïts en dos registres, i el portal d'arc rodó.

Photo ofSortida i arribada - Sant Jaume de Frontanyà Photo ofSortida i arribada - Sant Jaume de Frontanyà Photo ofSortida i arribada - Sant Jaume de Frontanyà

Sortida i arribada - Sant Jaume de Frontanyà

Photo ofEsglésia de Sant Jaume de Frontanyà Photo ofEsglésia de Sant Jaume de Frontanyà Photo ofEsglésia de Sant Jaume de Frontanyà

Església de Sant Jaume de Frontanyà

Cap del Puig Lluent

Vistes des del Cap del Puig Lluent

Desvio a l'ermita de Sant Julià de Cosp

Photo ofSantuari de la Mare de Déu dels Oms Photo ofSantuari de la Mare de Déu dels Oms Photo ofSantuari de la Mare de Déu dels Oms