Photo ofSant Bertomeu-Memorial Camposines-Les Devees (Trinxeres de la Batalla de l´Ebre) Photo ofSant Bertomeu-Memorial Camposines-Les Devees (Trinxeres de la Batalla de l´Ebre) Photo ofSant Bertomeu-Memorial Camposines-Les Devees (Trinxeres de la Batalla de l´Ebre)

August 15, 2016
August 2016

near Corbera, Catalunya (España)

Viewed 2090 times, downloaded 62 times

Iniciem la ruta en el parking del Memorial de les Camposines, que es un espai habilitat per recollir les restes dels combatents dels dos bandols, que varen participar a la Batalla de l´Ebre i que encara ara es troven pels camps de la comarca. Esta situat al costat de la petita ermita templera de Sant Bertomeu ( segle XIII). Creuem la carretera C-12B i comencem a pujar per un cami de terra cap al espai de les Devees, conegut com a camí dels Montagudells. Fins a dalt es un cami de terra, que es converteix en senda a la part final. Una vegada comença la senda, anem trovant per la volta i creuant el cami, restes de trinxeres i antics refugis de terra, de la Guerra Civil. L´espai de les Devees es una restauració de una antiga trinxera defensiva, amb els seus bunquers i pous de tirador. Aquesta zona es part de una linea de defensa, ocupada per la 35 Div internacional republicana, durant la batalla de l´Ebre. Creuem la TV-7331 i baixem cap al memorial per una pista de terra d´un parc eolic. Per la vora de la pista anem veient també restes de linees de trinxera i refugis, fins arrivar al plà.

Iniciamos la ruta en el parking del Memorial de les Camposines, que es un espacio habilitado para acoger los restos de los combatientes de los dos bandos, que participaron en la Batalla del Ebro y que, todavia ahora, se encuentran por los campos de la comarca. Esta situado al lado de la pequeña ermita templaria de Sant Bertomeu ( siglo XIII). Cruzamos la carretera C-12B y empezamos a subir por un camino de tierra hacia el espacio historico de les Devees, conocido como camino dels Montagudells. Hasta arriba es un camino de tierra, que se convierte en senda en la parte final. Una vez empieza la senda, vamos encontrando por los alrededores y cruzando el camino, restos de trincheras y antiguos refugios de tierra, de la Guerra Civil. El espacio de les Devees es una restauración de una antigua trinchera defensiva, con sus bunquers y pozos de tirador. Esta zona es parte de una linea de defensa, ocupada por la 35 Div internacional republicana, durante la batalla del Ebro. Cruzamos la TV-7331 y bajamos hacia el memorial por una pista de tierra de un parque eolico. Por el lado de la pista vamos viendo mas restos de lineas de trinchera y refugios, hasta que llegamos al llano.

Ermita templera del segle XIII.

PictographMonument Altitude 0 ft

Memorial erigit com a record de la batalla de l´Ebre i per recollir les restes, que es troven encara, dels combatents.

PictographRisk Altitude 0 ft

Pas perillós TV7331

Camino

Linea de trinxera que creua la senda.

Trinxera de les Devees.

• Photo of Pep B.
    Pep B. Apr 28, 2019

Ruta molt fàcil de seguir i molt ben marcada. Vistes boniques per la primavera. Es fa amb 2,5 hores.