Salt - tres fonts a St Gregori - Salt

Photo ofSalt - tres fonts a St Gregori - Salt Photo ofSalt - tres fonts a St Gregori - Salt Photo ofSalt - tres fonts a St Gregori - Salt

March 28, 2021
March 2021

near Salt, Catalunya (España)

Recorregut fàcil o moderat excepte pels dos moments en què s’ha de travessar el Ter, que poden ser més o menys complicats en funció de l’època de l’any i del cabal del riu; tot i això, són sobretot divertits.
Surto del Salt per la via verda sentit Bescanó i travesso el riu a la illa de la Pilastra. Després amunt cap a la font d’en Coromines i tot seguit puja-i-baixa pels peus de la muntanya de St Grau fins a la font del Raig. Un cop a la carretera, cap a l’esquerra fins a St Gregori Vell i la font Groga o d’en Verdeguer. Després tornar enrera a St Gregori Vell i agafar uns metres la carretera de St Gregori fins que un trencant a mà dreta ens deixa a la riba dreta de la Llémena, que cal seguir fins a la

01) Cruïlla
1a) tot recte, cap al riu. Cap a l’esquerra, la Pilastra i Bescanó.
1b) les hortes del marquès de Camps
1c) mas Ribot o cal marquès de Camps (en primer terme, la paret del rec Monar)
1d) el camí dels Comuns cap a la granja Casals

02) La zona de la Pilastra
2a) un dels indrets més bonics de Salt

03) l'illa de la Pilastra
3a) el pas, vist de de l’illa
3c) casetes d’ocells
3e)

04) sortida de l’illa
4a) el temporal Glòria (gener 2019) es va emportar bona part dels sediments que s’havien anat acumulant a l'illa.
4c) dins del riu, vista cap a l’oest; al fons es veu la resclosa Reial.
4d) vista cap a l’est

12b)
12c) Ara la Llémena queda a la dreta

13) Travessa de la carretera
13a) Deixem la pineda i el camp de futbol a l’esquerra i travessem la carretera lleugerament de biaix cap a la dreta. Entrem a un corriol a prop del riu.
13b) de seguida hem de passar entre la deixalleria i la Llémana

20b)

PictographIntersection Altitude 285 ft

01) Cruïlla

1a) tot recte, cap al riu. Cap a l’esquerra, la Pilastra i Bescanó. 1b) les hortes del marquès de Camps 1c) mas Ribot o cal marquès de Camps (en primer terme, la paret del rec Monar) 1d) el camí dels Comuns cap a la granja Casals 1e) això abans eren deveses fins que a algú se li va acudir fer caure els arbres i plantar-hi blat de moro i farratge; St Grau i Rocacorba s’ho miren de lluny; «i a nosaltres què ens expliques?», deuen pensar. 1f) cada dia hi ha més tifes al Carrilet. Jo tinc entès que per aquesta via verda no es pot anar a cavall però o bé m’equivoco o bé el grau d’impunitat és total. Sigui com sigui, si els cavalls portessin un sarró al cul, les tifes caurien al sarró i no pas a la via pública.

PictographRiver Altitude 300 ft

02) La zona de la Pilastra

2a) un dels indrets més bonics de Salt 2b) lloc de pas habitual de caminants, ciclistes i cavalls, ara que fa anys que no hi passen cotxes. 2c) l’última riuada es va endur les pedres que feien de passera en aquest indret

03) l'illa de la Pilastra

3a) el pas, vist de de l’illa 3b) abans del Glòria s’entrava més fàcilment a l’illa i encara hi ha restes de l’itinerari marcat 3c) casetes d’ocells 3d) part de la resclosa de la Pilastra i l’escala de peixos que es va construir per facilitar el trànsit de les diferents espècies de peixos riu amunt i avall 3e)

PictographRiver Altitude 321 ft

04) sortida de l’illa

4a) el temporal Glòria (gener 2019) es va emportar bona part dels sediments que s’havien anat acumulant a la illa. 4b) hi havia hagut una pista que portava a una altra passera justament en aquest punt. 4c) dins del riu, vista cap a l’oest; al fons es veu la resclosa Reial. 4d) vista cap a l’est 4e) abans del Glòria hi havia hagut una altra passera aquí que portava a una granja de vaques molt a prop de l’antiga estació de Bescanó

PictographFountain Altitude 421 ft

05) Font d’en Coromines

5a) una de les quatre parets que queden de l’edificació, que antigament havia estat una planta embotelladora 5b) 5c) 5d) la font és a l’interior; deixa anar un cabal irregular d’aigua ferruginosa, molt picant, i conté tant de ferro que el terra presenta un color vermellós.

PictographIntersection Altitude 587 ft

06) Cruïlla

6a) cal travessar la pista perpendicularment i continuar per un corriol que tot primer baixa i fa algunes zigazagues. 6b)

PictographFountain Altitude 384 ft

07) La Font del Raig

7a) 7b) l’aigua d’aquest font no és ferruginosa i molta gent de St Gregori hi ve amb garrafes per omplir. 7c) 7d) el pollancre de la font del Raig és un bon exemplar d’aquest arbre tan content de rebre aigua; el tronc fa més de tres metres de perímetre.

PictographIntersection Altitude 371 ft

08) Cap a l’esquerra

8a) entro a l’esquerra i cap a l’esquerra; de lluny ja es veu el castell de St Gregori 8b) d’esquerra a dreta: el campanar del veïnat de l’església, les antenes de Rocacorba i el castell de St Gregori (casal dels Margarit)

PictographReligious site Altitude 364 ft

09) Veïnat de l’Església o St Gregori Vell

9a) 9b)

PictographFountain Altitude 427 ft

10) Font de can Verdaguer o Font Groga

Se la coneix popularment amb el nom de Font Groga (diuen que pel color de l’aigua) o Font Picant (pel gust que té). Es veu que l’aigua és molt rica en ferro i també presenta un contingut considerable de carbonats i bicarbonats. Com que aquesta zona té un origen volcànic, és habitual trobar-hi aquest tipus de fonts carbòniques. 10a) 10b) La font es troba entremig de roures i alzines i el rierol (groc? vermell? -sóc daltònic) que produeix acaba en una petita àrea d’aiguamolls.

PictographIntersection Altitude 327 ft

11) Cruïlla

11a) Cap a la dreta 11b) El casal dels Margarit vist de darrere 11c) St Grau controla el Molí

PictographRiver Altitude 319 ft

12) Travessa de la Llémena

12a) 12b) 12c) Ara la Llémena queda a la dreta

PictographIntersection Altitude 317 ft

13) Travessa de la carretera

13a) Deixem la pineda i el camp de futbol a l’esquerra i travessem la carretera lleugerament de biaix cap a la dreta. Entrem a un corriol a prop del riu 13b) de seguida hem de passar entre la deixalleria i la Llémana 13c)

PictographRiver Altitude 243 ft

14) Pas d’en Prats

14a) vista riu avall 14b) vista riu amunt

15) Gual

Hi ha molts punts que poden permeten el pas del riu però tot depèn de la quantitat d’aigua que baixi i amb quina força. Cal seny! 15a) avui baixo per aquí 15b) vista corrent avall 15c) sí que és freda, sí 15d) vista corrent amunt 15e) un cop travessat el riu, una pista cap a l’esquerra ens acosta al mirador

PictographPanorama Altitude 250 ft

16) Mirador del riu

16a) 16b)

17) Cruïlla

17a) en aquesta cruïlla sempre s’hi acumula aigua i fang. És fàcil trobar-hi petjades de la fauna que volta per les deveses; sobretot gossos i cavalls però també porcs senglars 17b) deixem el camí vora riu i enfilem el camí de les Cases Noves (és el veïnat que queda a la nostra esquena, a l’altre costat de riu)

PictographIntersection Altitude 248 ft

18) Cruïlla

18a) després del túnel, a la dreta, i de seguida cap a l’esquerra 18b)

PictographIntersection Altitude 296 ft

19) Cruïlla. Cap a la dreta

19) El Safareig de les Dones

PictographIntersection Altitude 283 ft

20) el Pont del Rec

20a) l’aigua que surt xarbotada delata l’existència d’una turbina 20b)