Photo ofSalt de la Perdiu, Roca Canalda i Ca la Rita des de Església Sant Juliá de Canalda Photo ofSalt de la Perdiu, Roca Canalda i Ca la Rita des de Església Sant Juliá de Canalda Photo ofSalt de la Perdiu, Roca Canalda i Ca la Rita des de Església Sant Juliá de Canalda

April 1, 2024
April 2024

near Canalda, Catalunya (España)

EL DESNIVELL QUE MARCA A LES ESTADÍSTIQUES DE LA RUTA NO ÉS EL CORRECTE. A L' ENTRAR A COVES I BALMES HA FET QUE EL SENYAL GPS REBOTES A LES PARETS, I PER AIXÒ DONA DADES ERRÒNIES. EL DESNIVELL REAL ÉS DE MENYS DE 500 METRES.
Avui anem al Solsonès al nucli de Canalda del municipi d'Odèn. Aparquem prop de la bonica església de Sant Julià, d'origen romànic. Comencem a caminar el sender que passa per darrere de cal Baró seguint les estaques dels camins d’Odèn per anar a trobar el GR 1, el sender històric que va d'Empúries a Finisterre. Creuem la riera de Canalda a gual i anem cap al torrent de la Perdiu en la seva part més engorjada. Creuem el torrent a gual i trobem la font de les Esplugues, que esta seca.Un cop passada la font ens enfilem per un corriol de l’esquerra que ens porta a l’espectacular Salt de la Perdiu, un salt d’aigua de uns 45 metres de caiguda..
Retornem al GR, antic camí ral d’Odèn a sant Llorenç de Morunys, actualment hi ha un itinerari botànic, amb rètols que ens indiquen el nom de les plantes que hi ha. Anem per sota els cingles de conglomerat per on avui hi raja l’aigua, on hi ha Les Esplugues. Seguint el GR arribem a cal Pubilló un grup de cases rurals molt maques. Pugem pel camí asfaltat i trobem la font de Sant Joan Els Regats, poc abans d’arribar a la carretera de Cambrils, agafem un sender de l’esquerra senyalitzat amb una petita estaca on marca el Camí de la Roca Canalda. Creuem el torrent de la Perdiu per una palanca de fusta i pugem a la carretera. La creuem per agafar el sender que va pujant cap al torrent d'Urdoll, el creuem a gual i arribem a la font de Pallerols, un pintoresc racó.
Anem seguint les petites estaques fins arribar als peus de la Roca Canalda. Una majestuosa paret de conglomerat de quasi 2 quilòmetres de llarg i en algun punt supera es 200 metres d'alt, forma part del massís del Port del Comte. Agafem el sender que recorre la base del cingle per anar trobant diverses coves i balmes plenes d'història. L’Espluga Plana, les Coves dels Moros, l’Espluga Molera, la semi agulla del Ditet i Ca l’Andreu. Arribem a Ca la Rita, nom de l'última persona que hi va viure fins a finals dels anys 80 del segle passat. És una balma molt amplia hi ha la casa, els corrals, un forn de pa i una era on es podia batre sota aixopluc. També hi ha una font que recull l‘aigua que degota de les roques en un aljub.
Des d'aquí baixem a la carretera de Cambrils per anar a buscar el GR i retornar al poble de Canalda.

Ruta circular des de Església Sant Julià de Canalda Font passant per:
- Salt de la Perdiu (2.3 km)
- Font de Sant Joan (3.7 km)
- Font de Pallerols (5.5 km)
- Balma Granella (6.1 km)
- Espluga Plana (6.5 km)
- Coves dels Moros (6.7 km)
- Espluga Malera (7.1 km)
- El Ditet (7.4 km)
- Ca la Rita (8.2 km)

Photo ofEsglesia Sant Juliá de Canalda Font Photo ofEsglesia Sant Juliá de Canalda Font Photo ofEsglesia Sant Juliá de Canalda Font