Salga Aguda i Gira-sols

July 23, 2008
April 2008

near Vilada, Catalunya (España)

Des del pont del Climent pel coll del Tell

Entre la Riera de la Portella i el Merdançol, tributaris del marge esquerre del Llobregat, a migdia de Vilada, s’alça la Serra de Picancel. De roca conglomerada, si bé els penyals no prenen l’altivesa d’altres indrets, la vegetació hi és exuberant i frondosa, especialment a l’obaga, per on es despengen canals com les de Sant Miquel, amb un devessall de torrents d’aigua cristallina que peixen el Merdançol.
Diversos camins travessen la serra. Fressats i de bon fer, permeten al caminant realitzar itineraris per a tots els gustos i nivells i visitar racons com Pedret, la Portella o la Quar i pobles com Vilada i Borredà. Un bon grapat d’al·licients que no deixen indiferent. El sostre de la serra és el Salga Aguda (o Saldaguda o Serrat de Salga). Prefereixo anomenar-lo «Salga Aguda» perquè des de menut l’havia sentit anomenar així, és l’oficial i ben a prop hi ha altres topònims de la mateixa arrel (Creu de Salga, runes del mas de Salga). Com passa sovint, també aquí hi ha diferents variants per anomenar el mateix indret. Així per exemple el coll del Tell (til·ler) també se’l coneix per «del Tei» o al Merdançol, Mergançol.
L’itinerari proposat és una de les diverses possibilitats per accedir al cim, en aquest cas pel vessant nord des de Vilada i visitar el veí cim dels Gira-sols.

Accés
Passat el quilòmetre 160 de la C-26, sortint de Vilada en direcció a Borredà, prenem a mà dreta una pista senyalada a les Canals de Sant Miquel. Ben aviat deixem el vehicle a la clariana del Pla de la Fusta, just abans de la tanca que barra la pista, sobre el Pont del Climent.

Descripció de l’itinerari
Baixem a travessar el Merdançol pel Pont del Climent i, a l’altre marge, prenem un camí indicat cap a Sant Miquel, la Portella o Pedret. Deixem a mà dreta el camí al Pont del Doro per on retornarem.
Comencem a guanyar alçària pel marge dret del torrent (S) i travessem el Portell de l’Ovellar, un pas guanyat a la roca.
A la bifurcació (indicada) anem a l’esquerra. Per la dreta surt el camí del Trencacames, al coll dels Pins i el Serrat de Migdia.
Abans del coll del Tell anem a l’esquerra i enfilem la carena del Salga Aguda (NE) fins al cim. En baixem desfent el camí però seguint la carena fins al coll del Tell on ens enfilem al veí cim dels Gira-sols.
Retornem pel mateix camí.

PictographHiking Altitude 2,264 ft

els Gira-sols

• Photo of Manel Borrell
    Manel Borrell Mar 3, 2010

Toni, quan temps hem de comptar per pujar al cim directament a un pas normal? M'estic plantejant anar-hi amb canalla i m'agradaria no passar-me.

• Photo of Toni Planas
    Toni Planas Mar 3, 2010

Mira't aquesta pàgina
    on podràs veure-hi els horaris (temps efectiu, sense parades 1h 25'). Jo soc més aviat lent...
    Precaució amb la canalla al llom de pujada al cim. És una mena de cresta força àmplia, però suposo que amb mainada exigeix més atenció.