Sagalassos - Akdağ - Sagalassos

August 16, 2019
August 2019

near Ağlasun, Burdur (Türkiye)

Sagalassos namıyla meşhur Psidia kentinin hemen üzerinde, Akdağ olarak bilinen dağın kuzeybatısına düşen tepelerin ardında görülen patika yolu yürümek, ilave olarak da 20 yıllık ders notlarımızı hatırlamak adına kısa bir antik kent ziyareti yapmak üzere yola çıktığımız etkinliğimiz, 08:30 civarında, ören yeri gişelerinde ödediğimiz 14 tl kişi başı ücretle başladı ve kuzeybatıya giden eski Ağlasun - Isparta karayolu üzerinden ilerleyerek Dikkulak çeşmesine varmadan sağa ayrılan patika girişine ulaştı. Oldukça bozulmuş olsa da hala izlenebilen ve zik zaklar yaparak yükselen eski bir yolu takip eden hat 200 m yükselerek 1700 m civarında yer alan, milli park tabelası da içeren bir sırttan sağa yani güneybatıya dönerek basit bir patika hattına girdi, çoban evini geçerek uzunca bir süre kent sur duvarlarının yıkıntılarına paralel olarak ilerledi. Çinçinkırık Tepesi civarında sona eren sur duvarı takibi sonrası batı hattında yüksele alçala ilerleyen yürüyüş, 8. km sonunda yönünü önce güneye sonra da doğuya çevirerek sonradan ağaçlandırılmış bir sedir ormanı içerisinden geçti ve nihayet 13 km ve 8 saat sonunda Antik Sagalassos caddelerinde sona erdi.

Uyarılar;
1) Başlangıç noktası antik kent girişi olduğu ve de eski Ağlasun - Isparta yolu kent sınırları içine alındığından gişelerin açılmasını beklemek gerekiyor. Kişi başı giriş ücreti 14 tl.
2) Sırt çantası ile aktif kazıları devam eden tarihi bir kente girmek doğal olarak şüphe uyandırıyor. Gişe görevlisi çantada ne olduğunu sorabilir, artistlik yapmayın.
3) Antik kent içinde ve çevresinde drone yasağı olduğu söylendi ve drone taşıyıp taşımadığımız kontrol edildi.
4) Dönüş hattında önünüze çıkacak tel örgüleri aşmak gerekiyor. Bu da kente izinsiz giriş anlamı taşıyacağından, gişe görevlilerini bu durumdan haberdar etmek gerekiyor. Biletleri atmayın.
5) Kent çevresinden ve içinden her hangi bir taş ya da seramik malzeme almayın. Başka kentlerden de almayın.

Tavsiyeler;
1) Genel olarak bir patika üzerinden ilerlendiği için uygun bir yürüyüş ayakkabısı yeterli olacaktır.
2) Su kaynakları açısından verimli de olsa yaz günü bu nemli havada neredeyse 3 lt su tükettik. Tedarikli olunmalı.
3) Güzergah üzerinde yer alan ve tepelerinde siyah meyveler bulunan karamık çalısı meyvesi yenilebilir.
4) 10,3 km civarında yer alan erik ağacı meyveleri yenilebilir ve oldukça lezzetli :)

Ulaşım;

Gidiş ;
Alanya - Aksu - Karacaören - Ağlasun - Sagalassos Antik Kenti. Toplam 245 km / 4 saat araç yolculuğu
Dönüş ;
Sagalassos - Ağlasun - Bucak - Dağbeli - Kömürcüler Kavşağı / Yeni yol - Kurşunlu - Aksu - Alanya. Toplam 237 Km / 3,5 saat araç yolculuğu

Ekip;

Hüseyin Sezen
ve
Ben

PictographRuins Altitude 5,005 ft

Eski Isparta Yolu

1965 yılına kadar Ağlasun - Isparta arası ulaşımı sağlayan yol, bu tarihte meydana gelen deprem sonrası zarar görmüş ve artık ulaşıma kapanmıştır. Gölcük Tabiat Parkı içinden geçen hattın antik kent içinde kalan kısmı trafiğe kapalıdır.

Psydia Kültürel Miras Rotası İşareti

Bu işaret bölgede sık sık karşımıza çıktı. Bildiğim kadarıyla Sayın Ümit Işın ve ekibi tarafından kullanılıyor ve yeni oluşturulan bir hattı temsil ediyor.

Patika giriş

Patika girişi için bir kaç noktada kırmızı - beyaz işaret olsa da ben bu noktadan çıkmayı tercih ettim. Bu noktanın hemen üstünden artık kurumuş bir çeşme kalıntısı var.

Sırt

Gölcük Tabiat Parkı tabelasına kadar ulaşan hat bu noktada Ağlasun - Isparta eski yolu ile çakışıyor. Tam bu noktadan Güneybatıya dönerek sırtın üstüne ilerlemeye başlanıyor.

Patika

Basit bir keçi patikası olan hat, bir süre sonra batıya yani Tekne Dağı altına doğru ilerliyor. Bir çoban ağılını geçen hat karamık bitkileriyle dolu ve mevsim itibariyle meyveleri yenilebilir durumda.

PictographRuins Altitude 5,855 ft

Sagalassos Şehir Surları

Antik Kentin kuzeyinde yer alan dik yamaçların hemen ardında yer alan sur duvarları oldukça tahrip olmuş durumda. Bir kaç noktada hala izlene bilse de depremler ve zamanın yıkıcı etkisi sonucu artık dikkatsiz gözler için bir taş yığını.

Çalbalı Tepe

HGM küre uygulaması üzerinde böyle adlandırılmış. Yürüyüşün en yüksek noktası bu tepe.

Su

Antik kent sonrası rastladığımız ilk akan su kaynağı bu basit pınar. Bu noktadan sonra aşağıya, güneybatıya ilerlenecek.

Geçit

Yakın zamanda tamir gördüğü belli bir dağ geçidi. Etrafta yer alan büyük ve küçük baş hayvanlar tarafından da kullanılıyor.

Orman sınırı

Akdeniz ve etrafı için orman sınırı olan 1800 m civarına ulaşıyoruz.

Erik

Yiyelim ..

Çingilli Pınarı

İçelim. Aşağıda yer alan ağaçlık alan güzel bir mola noktası. Patika yol bu ağaçların arasından ilerliyor.

Sagalassos Antik Kenti

Kentle ilgili veriler için bkz. https://www.aktuelarkeoloji.com.tr/sagalassos483334

PictographRuins Altitude 5,251 ft

Antik Tiyatro

Tiyatro için bkz. http://www.mimarizm.com/gezi-mekan/pisidia-nin-baskenti-sagalassos_127563

Hellenistik Çeşme

Çeşme için Bkz. http://www.arkeogezgin.com/sagalassos-antik-kenti/

Antoninler çeşmesi

Bilgi için bkz. http://travellingmk.blogspot.com/2013/10/sagalassos-antoninler-cesmesi.html

• Photo of Kısmet
    Kısmet Sep 25, 2023

Merhabalar. Rotayı inceledim çok güzel detaylı anlatımlar yapmışsınız teşekkür ederim. Bir sorum olacaktı. Biz 7 8 arkadaş bu rotayı yürümek istiyoruz. Deneyimliyiz yürüyüşlerde. Tel örgüyü geçmek için kapıda görevliye bilgi vermek gerekiyor dediniz. Biz resmi bir yuruyus grubu degiliz bunun icin izin durumlari gerekir mi? Bizden resmi bir evrak ister mi?

• Photo of Osman YILMAZ
    Osman YILMAZ Sep 25, 2023

Kısmet hanım merhaba, ilginize teşekkür ederim. Biz dönüşte tel örgü olacağını öngöremedik. Sedir ormanından giriş yaptık ve kimse bir şey sormadı. Yine de nezaketen kapıdaki bekçilere anlatma ihtiyacı duyduk. Sabah bir hayli hasbıhal ettiğimizden ve de bilet aldığımızdan bizi tanıyorlardı ve sorun etmediler. Bu hattı yürüyecek dostlara bir not olarak iletmek istedim. Görevlileri zor durumda bırakmamak adına daha girişte izin almak şık olur diye düşündüğüm için böyle bir not bıraktım.

• Photo of Kısmet
    Kısmet Sep 25, 2023

Müze kartıyla girip tel örgü dışına çıkıp parkuru yürümeye sorun çıkarmazlar diyorsunuz yani. Tamam bizde kapıda bilgi veririz.