Sadernes Sant Aniol Salt del Brull Talaixa

Photo ofSadernes Sant Aniol Salt del Brull Talaixa Photo ofSadernes Sant Aniol Salt del Brull Talaixa Photo ofSadernes Sant Aniol Salt del Brull Talaixa

June 16, 2014
June 2014

near Sadernes, Catalunya (España)

Aquesta excursió te dues parts ben diferenciades; l’anada, lúdica i sense dificultat, apta per quasi tots els públics i la tornada, amb més desnivell i més exigent. La combinació es molt recomanable.
L’ itinerari comença a Sadernes on s’arriba des el poble de Montagut (Garrotxa) per una carretera asfaltada però estreta (GIV-5231) . Deixem el cotxe en un aparcament sota l’església de Santa Cecilia (encara hi ha un altre aparcament més amunt).
Anada
Des aquí surt una ampla pista que s’endinsa a la Vall de Sant Aniol barrada al vehicles amb una tanca . Mes amunt trobem alguns llocs habilitats per aparcament, per saber quan son accessibles cal consultar la web de l’ajuntament de Montagut i Oix. Anem pujant amb el riu a la nostra esquerra. Avui baixa potent, doncs ahir va ploure.
De la pista estant, en una balconada cimentada, es veu una excavadora que va caure quan feien obres al camí. Des aquí, baixant cap el riu per un corriol, es troba el Pont de Valentí. Nosaltres seguim per la pista deixant a la nostra dreta, en pujada, el camí al Puig Bassegoda.
Passem el riu per un pont penjat i anem per l’altra banda fins vora el mas la Muntada, aquí s’acaba la pista i hem de tornar a travessar el riu pel damunt la represa del Gomarell.
Es un camí que va per la llera del riu fins l’ermita de Sant Aniol, on arribem per un altre pont penjat. Es un conjunt de ermita, runes de l’hostal i la font de Sant Aniol. L’aigua de la font te propietats curatives (guareix el mal d’ulls) derivades de les facultats del Sant. Tots els anys es celebra l’aplec dels francesos per la segona pasqua. Diverses entitats de la Garrotxa estan ara reconstruint l’antic Hostal, que antigament allotjava el jovent vingut de les dues bandes de la frontera. Fins aquí la excursió no te cap dificultat.
Al darrera la font, el camí puja cap el salt del Brull, passant damunt del gorg Blau, pel bonic color de les seves aigües. Aquest últim tros es una mica més difícil i cal mirar de no relliscar per no caure a l’aigua i rebre un bon cop. Finalment arribem al salt del Brull, espectacular, amb una bassa on ens banyem. Val la pena, l’aigua gelada ens revifa. Desprès de dinar l’entrepà engeguem el camí de tornada.
Només sortir del salt del Brull, hi ha un pas on cal agafar-se amb les mans. Desprès, vigilant de no relliscar, es baixa fàcilment fins la font de Sant Aniol.
Tornada
Ara hi ha dues opcions, tornar per on hem vingut o be fer un tomb fins Talaixà, per arrodonir la sortida fent una mica de desnivell i veure paisatge. Es el que farem.
De damunt la font, agafem el camí de l’esquerra (GR-11). Passem un tros molt bonic pel bosc i aviat s’enfila vorejant el penyal, fins el salt de la Nuvia. No es un salt d’aigua. El salt de la Núvia es una balconada amb un bon precipici a sota. Ara el camí gira cap a ponent direcció la ermita de Talaixà, que veiem al coll. Passem sobre les runes de la Quera , un poblet abandonat i arribem dalt el coll. Hi ha un aixopluc (refugi lliure ) que conserva el Centre Excursionista d’Olot. Tenim molt bones vistes del Bassegoda i de la Vall de Sant Aniol.

Ara deixem el GR-11 i baixem fort cap al riu. Retrobarem la pista desprès de travessar el Pont de Valentí i aviat som a Sadernes.
PS: Tot el camí es molt ben senyalat. No heu d’agafar el track al peu de la lletra (o del rastre) doncs la cobertura es molt dolenta. Fixeu-vos que ni coincideix en el tros comú entre el pont de Valentí i Sadernes.