Saarland: Trassem - Saarburg

February 17, 2015
February 2015

near Perdenbach, Rheinland-Pfalz (Deutschland)

Op 10 februari 2015 logeerden we in Hotel St-Erasmus te Trassem en besloten we een bezoekje te brengen aan het nabijgelegen historische stadje Saarburg. Een paar honderd meter buiten Trassen namen we de onverharde weg links omhoog uit de vallei. Een korte klim over weiden en langs de bosrand bracht ons 260 meter hoog, waar we door de bossen trokken richting Saarburg. We volgden wegwijzertjes van Nordic Walking route nr. 1 door de bossen. tot aan Camping Waldfrieden, waar we de onverharde weg volgden tot aan de Graf Siegfriedstrasse die we linksaf langs het ziekenhuis afdaalden naar het centrum. In Saarburg, waar het riviertje de Leuk met een echte waterval omlaag naar de Saar stroomt, bezoeken we de marktplaats, de St-Laurentiuskirche, de wijngaarden en klimmen naar de ruines van de burcht van waar er een fraai uitzicht over de Saar is.
We verlaten het stadje langs de Friedensaue, die de Leuk volgt en na een paar kilometers overgaat in een onverharde boswegel. Voorbij Camping Leukbachtal zijn we weer in volle natuur en volgen ook weer de Nordic Walking bewegwijzering. Even voorbij het gehucht Perdenbach bereiken we het hoogste punt van onze terugtocht en dalen dan door de bossen weer af naar Trassem, waar we deze rijk gevulde dag afsluiten met een bezoekje aan de St-Erasmuskirche en het er achter liggende kerkhof.

Am 10. Februar 2015 waren wir im Hotel Skt. Erasmus in Trassem und wir beschlossen die nahe gelegene historische Stadt Saarburg zu besuchen. Ein paar hundert Meter außerhalb Trassen nahmen wir den Feldweg nach links oben aus dem Leuk-Tal heraus. Einem kurzen Aufstieg über Wiesen und am Waldrand entlang, führte uns 260 Meter hoch. Ab dann ging es durch den Wald Richtung Saarburg und folgten wir die Wegweiser von Nordic Walking-Route Nr. 1 durch die Walder bis Camping Waldfrieden. Dort folgten wir rechts dem Feldweg bis zum Graf Siegfriedstrasse wo es links entlang das Krankenhaus geht bis ins Zentrum.
In Saarburg, wo der kleine Fluss Leuk mit einem echten Wasserfall hinab fließt bis in der Saar, besuchten wir der Marktplatz, die St. Laurenz Kirche, die Weinberge und wir steigen die Treppen hinauf nach die Ruinen der Burg, wo es einen schönen Blick über die Saar und die Stadt gibt.
Danach verlassen wir die Stadt entlang der Friedensaue, die der Fluss Leuk folgt, und nach einigen Kilometern, vorbei Camping Leukbachtal, ein unbefestigtes Forstpfad wird. Dort sind wir wieder in voller Natur und folgen erneut die Nordic Walking Beschilderung richtung Trassem. Gleich hinter der Ortschaft Perdenbach erreichen wir den höchsten Punkt unserer Rückreise und durch den Wald hinab geht es zurück nach Trassem, wo wir diesen reich gefüllten Tag abschliesen mit einem kleinen Besuch an der St. Erasmus Kirche und das Friedhof dahinter.

PictographSummit Altitude 781 ft

238m Gipfel

Zuruckweg nach Trassen

PictographSummit Altitude 853 ft

260m Gipfel

Uit het dal van deLeuk gekomen, gaat het vanaf hier door de bossen verder

PictographSummit Altitude 950 ft

290m Gipfel (Hutte)

Bijna ongemerkt bereiken we het hoogste punt van deze tocht

PictographProvisioning Altitude 0 ft

Café Hackenberger

Café Hackenberger 54439, Saarburg, Rheinland-Pfalz, DEU

PictographCar park Altitude 0 ft

St. Erasmus (Hotelparking)

St. Erasmus (Hotel) 54441, Trassem, Landkreis Trier-Saarburg, DEU

• Steph de rando Jun 24, 2018

Very nice track, with the visit of the historical city... thank you ☺