Photo ofS.Llorenç Munt: A.Salari-Castellsapera-GR 5-Turó Pola-Foradada Pola-Font Pola-Santuari Luni solar-Forat Vent-Coll Tanca-A.Salari Photo ofS.Llorenç Munt: A.Salari-Castellsapera-GR 5-Turó Pola-Foradada Pola-Font Pola-Santuari Luni solar-Forat Vent-Coll Tanca-A.Salari Photo ofS.Llorenç Munt: A.Salari-Castellsapera-GR 5-Turó Pola-Foradada Pola-Font Pola-Santuari Luni solar-Forat Vent-Coll Tanca-A.Salari

May 10, 2024
May 2024

near Mura, Catalunya (España)

Clàssica circular per Sant Llorenç del Munt des de l'Alzina del Salari per tal d'assolir 2x100 Cims (Castellsapera i Turó de la Pola o Tres Creus) aprofitant per passar per una serie de llocs curiosos i característics d'aquest Parc Natural. No es tracta d'una ruta difícil però sí haurem de fer diverses grimpades per visitar alguns dels llocs, com la pujada per la Canal de Castellsapera (on han posat un curt tram de corda), o per accedir a la Foradada de la Pola, al Santuari luni-solar i al Forat del Vent. Quasi tota la ruta per corriols força evidents i en general ombrívols.

Distància Total=8,82 Km

-Cims de Castellsapera (Nord/Sud) 100 Cims FEEC
-GR 5
-Coll de Tres Creus
-Turó de la Pola o Tres Creus (100 Cims)
-Foradada de la Pola
-Camí Ascensor de Mura
-Aparcament

Descripció de la ruta:
Aparquem a l'Alzina del Salari i agafem la pista en pujada fent un tram de corbes fins seguir un corriol-drecera que surt per la dreta i ens estalvia una mica de la mateixa. Tornem a sortir a la pista i la creuem seguint per un corriol estret fins arribar a una intersecció on girem dreta seguin un bonic corriol en suau pujada per un tram de bosc ombrívol. Així ens estalviem pujar per pistes farragoses. Quan tornem a enllaçar amb la pista, ja a tocar al Coll de Tres Creus, girem esquerra per un altre corriol. L'anem seguint i ens portarà a l'Avenc de Castellsapera, un dels més profunds del Parc amb -84 m. Atenció que no està gaire protegit !
Ara hem de pujar pel corriol que surt per la part esquerra de l'Avenc fins enllaçar amb un altre corriol que seguirem a l'esquerra, continuant una mica fins flanquejar per la dreta un petit turó. Atenció si està moll que pot ser relliscós. Continuarem pel corriol, arribant a la Foradada o Pont de Roca de Castellsapera que passarem per sota. En poca estona més, després de passar al costat d'un tram rocós, veurem la Canal per on pujarem. És una senzilla grimpada que té algun tram una mica costerut però sense dificultat. A més, a dia d'avui han col.locat una corda en un punt una mica més complicat tot i que no és gaire necessària.
Arribarem a una bifurcació on seguirem per la banda dreta passant per un estret pas entre una alzina i la roca per anar cap al cim de Castellsapera Nord. Aquí tindrem espectaculars vistes, us recomano que aneu fins al final de la esplanada per gaudir d'un bon espectacle.
Ara tornarem a la bifurcació i seguirem fins al coll on grimparem un petit tram cap a l'esquerra per anar a la banda sud. Aquí també tindrem espectaculars vistes, continueu fins al final de la esplanada per tenir millors perspectives.
Ara haurem de tornar al coll i agafar la canal de baixada amb un punt una mica més vertical però que es fa bé.
Un cop hem fet la canal de baixada amb compte, enllaçarem amb un corriol que seguirem a la dreta fins arribar al Camí Ral (GR 5) on girarem dreta. Continuarem pel GR fins al Coll de Tres Creus. Ara farem un tram d'anat/tornar. Seguirem recte fins a la bassa de bombers on girarem esquerra en pujada fins arribar al cim del Turó de la Pola o de Tres Creus. Aquí també tindrem boniques vistes. Un cop hem gaudit del lloc retornarem al Coll de Tres Creus on girarem dreta. Farem un curt tram de camí i agafarem un corriol una mica desdibuixat que surt per la dreta i que ens porta cap a la Foradada de la Pola a la que es pot accedir fent una senzilla grimpada. Un altre lloc espectacular !
Retornem al camí i continuem, passant per una antiga sepultura medieval, ja a tocar de la Bauma de la Porquerissa, un altre dels punts característics de Sant Llorenç del Munt. Seguirem pel camí i més endavant ens desviarem dreta per anar cap a la Bauma/Font de la Pola, un curiós indret on trobarem una petita bassa, la font, que sempre acostuma a tenir aigua (deixeu l'aixeta tancada), i una taula on hi ha dibuixat un tauler d'escacs. Les fitxes les trobareu a una bossa penjada al mateix lloc.
Seguirem al costat de la Bauma i agafarem un corriol en pujada que ens porta cap al peu del Santuari Luni-Solar de la Pola al que podem accedir després d'una senzilla grimpada. Es un petit forat on diuen que es feien observacions astronòmiques fa una pila d'anys.
Retornarem al camí principal i continuarem un bon tram passant pels bonics Castellots de Tanca, la Balma del Quarto de Reixa i la boca sud del Forat del Vent. Per aquí es pot accedir, però resulta una mica compromès, abans hi havia una corda que ara no hi es, així que optem per l'opció B que és accedir per la cara nord que resulta molt més assequible. Hem de continuar pel corriol fins trobar un altre que surt per la dreta en baixada, com pot costar apreciar-ho, he deixat una fita de pedres (a veure el que dura). Haurem de seguir aquest corriol que es va fent més evident, fins arribar a una zona de grimpada per la dreta. Atenció si està moll que resulta relliscós. Pujarem el tram de roca, un curt corriol i arribarem a la boca del Forat del Vent. Per accedir farem una altra senzilla grimpada. I ens plantarem a un lloc especial, vigileu no rellisqueu. Tindrem espectaculars vistes del Paller de Tot l'Any i de formes curioses de les roques. Un lloc poc conegut que val la pena.
Retornarem al camí i seguirem un curt tram fins veure un corriol que surt per l'esquerra. També tenim l'opció de seguir fins arribar a la Bauma de l'Espluga, un altre lloc característic del Parc. Com vulgueu.
Seguirem aquest clar corriol fins tornar a enllaçar amb el camí per on hem passat abans direcció Castellots de Tanca. Després de fer uns pocs metres haurem de seguir per la dreta en pujada cap al Coll de Tanca. Un cop aquí girarem dreta i seguirem el corriol que va pujant. Un tram espectacular i ombrívol. Finalment enllaçarem amb el GR 5 i girarem dreta pel mateix, tot i que el deixarem aviat ja que seguirem un corriol que surt per l'esquerra per retornar cap a l'Alzina del Salari. Aquest corriol ens porta fins al Camí de l'ascensor de Mura, on girarem esquerra, fent una contundent baixada (d'aquí el nom) fins enllaçar amb una pista on girarem dreta fins arribar a la petita Balma dels Graons de Mura on seguirem ja recte per retornar a l'aparcament.
Espero us agradi!!

Photo ofCreuem pista i seguim per corriol. Vistes a La Mola i Montcau Photo ofCreuem pista i seguim per corriol. Vistes a La Mola i Montcau Photo ofCreuem pista i seguim per corriol. Vistes a La Mola i Montcau

Creuem pista i seguim per corriol. Vistes a La Mola i Montcau

PictographCave Altitude 2,849 ft

Avenc de Castellsapera (-84 m)

Photo ofEsquerra. Vistes a Paller de Tot l'Any, Montserrat, Turó de la Pola, i La Mola Photo ofEsquerra. Vistes a Paller de Tot l'Any, Montserrat, Turó de la Pola, i La Mola Photo ofEsquerra. Vistes a Paller de Tot l'Any, Montserrat, Turó de la Pola, i La Mola

Esquerra. Vistes a Paller de Tot l'Any, Montserrat, Turó de la Pola, i La Mola

Flanqueig dreta

Foradada de Castellsapera (Pont de Roca)

Photo ofCim Castellsapera Sud. Veiem La Mola, Montcau, Turó de la Pola, Castell de Bocs, Montserrat... Photo ofCim Castellsapera Sud. Veiem La Mola, Montcau, Turó de la Pola, Castell de Bocs, Montserrat... Photo ofCim Castellsapera Sud. Veiem La Mola, Montcau, Turó de la Pola, Castell de Bocs, Montserrat...

Cim Castellsapera Nord

Enllaç GR 5. Dreta

Bassa bombers. Esquerra

Photo ofTuró de la Pola o de Tres Creus (100 Cims) Photo ofTuró de la Pola o de Tres Creus (100 Cims) Photo ofTuró de la Pola o de Tres Creus (100 Cims)

Turó de la Pola o de Tres Creus (100 Cims)

PictographCave Altitude 2,887 ft

Foradada de la Pola

PictographCave Altitude 2,769 ft

Balma de la Porquerissa

Font i Bauma de la Pola

PictographCave Altitude 2,741 ft
Photo ofSantuari Luni-Solar de la Pola. Grimpada Photo ofSantuari Luni-Solar de la Pola. Grimpada Photo ofSantuari Luni-Solar de la Pola. Grimpada

Santuari Luni-Solar de la Pola. Grimpada

Vistes Castellots de Tanca

PictographCave Altitude 2,626 ft

Balma del Quarto de Reixa

PictographCave Altitude 2,605 ft

Forat del Vent

Coll de Tanca. Dreta

Esquerra. Camí de l'ascensor de Mura

Creuem camí i seguim corriol dreta