روستای سوها به گلین داشی (99.09.14) / soha village to galin dashi

Photo ofروستای سوها به گلین داشی (99.09.14) / soha village to galin dashi Photo ofروستای سوها به گلین داشی (99.09.14) / soha village to galin dashi Photo ofروستای سوها به گلین داشی (99.09.14) / soha village to galin dashi

December 4, 2020
December 2020

near Sūhā, Ardabīl (Iran)

برنامه امروز فوق العاده زیبا و مهیج از آب درامد
اینکه همون اول صبحی و شروع پیاده روی با بارش برف همراه شد و زیباییهای مسیر جنگلی از سوها به دریاچه را چشم نوازتر کرد و بعد از یک ساعت که بند اومد ما به دریاچه رسیده بودیم و عازم صخره زیبای گلین داشی بودیم
اطراف دریاچه سوها به خاطر بارش برف چند روز پیش بسیار زیبا شده بود و طبیعت کاملا سرسبزی که اکثرا در ذهنمان از دریاچه نقش بسته جای خود را به سفیدی مطلق و حیرت انگیز داده بود
قسمتی از آب دریاچه یخ بسته بود و بعضی جاهاش هم نیمه یخی بود
به غیر از ما یه گروه هم از سوها اومدند دریاچه ، البته اونا از راه ماشین رو اومدند و ما از راه جنگل ، و با عبور از دریاچه دیگه ندیدیمشون و راه افتادیم به طرف گلین داشی
از دریاچه تا گلین داشی سه کیلومتر است با کاهش ارتفاع ۲۵۰- متر که به خاطر بارش برف و کندی حرکت یک ساعت طول کشید تا برسیم، البته که در مواقع عادی میشه حتی چهل دقیقه ای این مسافت رو پیمود
بعد از رسیدن به صخره که در واقع به نوعی در مرز استان اردبیل و گیلان جا خوش کرده است بساط صبحانه و استراحت رو دقیقا در زیر گلین داشی پهن کرده و مشغول صرف صبحانه شدیم
از اینجا و پشت این صخره در هوای صاف و آفتابی میشه آستارا و دریا و ییلاق های بابا علی و جنگل های کوته کومه رو به وضوح دید و لذت برد
خود گلین داشی هم که درباره اش در وی پوینت مربوطه توضیح دادم و چند تا عکس زیبا از چند جهتش گذاشتم
فقط نکته بسیار مهمی که باید بهش توجه کنید اینه که موقع عبور کردن از بغل گلین داشی کاملا باید احتیاط کنید مخصوصا اگر از سمت دریاچه سوها به طرف میه کومه میروید و رو به پایین حرکت میکنید،چون مسیر این قسمت هم شیب تندی داره و هم اینکه دارای شن و سنگریزه بوده که بسیار لیز هست و سر میخورد و بغل دستتون هم که دره و پرتگاه عمیقی قرار گرفته است،پس موقع عبور از این قسمت کاملا حواستون جمع باشه و با احتیاط کامل و بدون عجله حرکت کنید
بعد از استراحت یک و نیم ساعته و گپ و گفت صمیمی با دوستان مجددا راه افتادیم به سمت دریاچه سوها که آفتاب دراومده بود و هوا بسیار صاف و عالی شده بود
از دریاچه تا سوها رو هم از راه ماشین رو خاکی برگشتیم که به گل و لای داخل جنگل که با گرمتر شدن هوا و آب شدن برفها انتظارمان را میکشید برخورد نکنیم

Today's program is incredibly beautiful and exciting
That the first morning and the beginning of the walk was accompanied by snowfall and made the beauties of the forest path from Soha to the lake more pleasing to the eye, and after an hour when it was closed, we reached the lake and went to the beautiful Galin Dashi rock.
The area around Lake Soha had become very beautiful due to the snowfall a few days ago, and the completely lush nature that had often closed our minds from the lake had given way to absolute and astonishing whiteness.
Part of the lake water was frozen and some places were semi-icy
Apart from us, a group of others came to the lake, of course they came by car dirty route and we came through the forest, and after crossing the lake we did not see them anymore and we walked towards Galin Dashi
It is three kilometers from the lake to Galin Dashi, with a decrease in altitude of -250 meters, which took us an hour to reach due to snowfall and slowness of movement, although in normal cases it is possible to walk even forty minutes.
After reaching the rock, which is actually somehow located on the border of Ardabil and Gilan provinces, we spread the breakfast and rest table right under Galin Dashi and started eating breakfast.
From here and behind this rock, in clear and sunny weather, you can clearly see and enjoy Astara, the sea, Baba Ali summers and Kote Komeh forests.
Galin Dashi herself, about whom I explained in the relevant Waypoints and posted some beautiful photos from several directions.
The only very important point to pay attention to is that you have to be very careful when crossing the side of Glin Dashi, especially if you go from Lake Soha to Mimeh Komeh and move down, because the path of this part has both a steep slope and It has sand and pebbles that are very slippery and slippery, and next to your hand, which is located in a deep valley and precipice, so when crossing this part, be fully alert and move with full caution and without haste.
After an hour and a half of rest and intimate conversation with friends, we walked again to Lake Soha, where the sun had risen and the weather was very clear and excellent.
From the lake to Soha, we returned by car dirty route so as not to encounter the mud in the forest that was waiting for us as the weather warmed and the snow melted.

البته اکثرا در فصل تابستان و موقعی که مسافر زیاد میشه پیداشون میشه و مابقی فصول سال کسی رو پیدا نمیکنید در ضمن بابت پولی که میگیرن هیچ امکانات و خدمات خاصی نمیدن و برای استفاده از طبیعت خداوند پول زور از کسانی که با ماشین قصد بازدید از دریاچه را دارند ، میگیرند

چشمه ای که در پایش یک حوضچه بتنی برای جمع آوری آب احداث کرده اند البته آب آن چندان زلال و تمیز به نظر نمیرسید ولی در مواقع ناچاری به درد میخورد و چاره ساز است

دو راهی جنگل

این جا دو راهی ورود به جنگل هست و مستقیم هم ادامه جاده خاکی دریاچه میباشد توصیه اکید میکنم اگه موقعی خواستین این مسیر رو پیاده طی کنید حتما از راه جنگل عبور کنید چون هم باصفاست و هم اینکه به خاطر قرار گیری در میان دره و درختان جنگلی اصلا بادگیر نیست و در مواقع گرم سال نیز بسیار خنک می باشد

داخل جنگل

مناظر داخل جنگل که با وجود بارش برف زیبایی منحصر بفردی را ایجاد کرده است حقیقتا که مناظر داخل جنگل در هر فصل زیبایی خاص خود را دارد

PictographLake Altitude 5,780 ft

دریاچه سوها

این هم دریاچه سوها که قبلا توی چند تا ترک مفصل توضیح نوشتم براش و اینجا هم کپی میکنم دریاچه سوها یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز شهرستان نمین در فاصله چهار کیلومتری شمال شرقی روستایی به همین نام در ۳۵ کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد و در واقع آبگیر کوچکی است که با زیبایی چمنزارهای سرسبز و جنگل تنک اطراف خود، هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. دلیل نامگذاری روستای سوها که در ابتدای جنگل‌های زیبای گیلان واقع شده است و آب و هوای معتدلی دارد، وجود چشمه‌ها و آب فراوان در اطراف آن است. برای دسترسی به روستا و دریاچه سوها، باید از طریق جاده ارتباطی اردبیل به بریس، به نیارق رفته و از آنجا به سمت روستای سوها واقع در شهرستان نمین حرکت کنید. فاصله بین روستای سوها و دریاچه سوها، یک مسیر خاکی حدودا پنج کیلومتری است که با خودروهای معمولی هم می‌توان به راحتی آن را طی کرد. چمنزارهای سرسبز و فریبنده‌ای این دریاچه کوچک را احاطه کرده‌اند که در هر نقطه از آن‌ ردپایی از آب را احساس می‌کنید و چاله‌های کوچک و آب نیز به وفور در اطراف دریاچه دیده می‌شوند

دو راهی

از اینجا اگه به سمت راست رو به بالا حرکت کنید میره به طرف کوهسنگر و دکل و اگه مسیر مستقیم رو ادامه بدهید میره سمت گلین داشی و اگه خواستید از پشت گلین داشی هم میتوانید به بابا علی و میه کومه فرود بیایید که البته ترک این مسیر گفته شده در پیج بنده با اسم (کوته کومه به دریاچه سوها از مسیر آبشار آنیشو ) موجود است و میتونید ازش استفاده بکنید

گلین داشی

این صخره بزرگ که میبینید اسمش هست گلین داشی (سنگ عروس) که من چند تا عکس از هر دو سمت این سنگ گذاشتم هم از سمت دریاچه سوها و هم از سمت شمال علت نامگذاری اون به گلین داشی اینه که اگه از سمت شمال و ییلاقهای بابا علی به این سنگ نگاه کنید دقیقا شبیه عروسیه که لباس عروسی تنشه و سرش هم با یه تخته سنگ بزرگ کاملا واضحه کلا این صخره نماد خیلی زیبایی هست که من به شخصه دلم میخواد ساعت ها بشینم و از دور نگاش کنم

دو راهی

این جا دو راهی هست که اگه دویست متر به سمت راست برید به یک فضای سرسبز و خوش منظره ای میرسید که برای استراحت و صرف صبحانه و نهار بسیار مناسب و دلنشین میباشد و البته در فصل تابستان محل اسکان عشایر منطقه نیز میباشد از اینجا میتوانید به وضوح و زیبایی هر چه تمام تر گلین داشی را ببینید و همچنین اگه هوا صاف و بدون مه باشه آستارا و دریا نیز قابل مشاهده می باشند

جاده خاکی دریاچه

اینجا جاده دسترسی ماشین رو دریاچه هست که خاکی است و در این فصل پیشنهاد میکنم با ماشین سواری تردد نکنید،البته ماشین های آفرود تا دلتون بخواد از اینجا میان دریاچه تو این برف و گل اتفاقا امروز هم ما سه چهار تا پاترول بغل دریاچه دیدیم

چشمه ای که ظاهرا از بالا آب آن را با لوله کشی آورده اند لب جاده ولی امروز هیچ آبی از لوله نمی اومد

دور نمای روستای سوها که از پونصد متری میتوان مشاهده نمود

پایان مسیر

خدا رو صد هزار مرتبه شکر ، برنامه امروز هم با همراهی دوستان عزیز به زیبایی هر چه تمام اجرا گردید و به خوبی و خوشی پایان یافت امیدوارم به زودی از شر این ویروس لعنتی که زندگی همه رو تحت تاثیر قرار داده راحت بشیم و بدون دغدغه بتونیم مثل قبل زندگی کنیم

• Photo of Axar group
    Axar group Dec 5, 2020

بسیار ممنون و سپاسگزارم از همراهی دوستان عزیز و گرامی گروه که همیشه با حضورشان خاطره خوبی از برنامه ها به جای میگذارند🙏🙏🙏🙏❤❤❤❤

• Photo of Jamal.amani

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons Dec 5, 2020

Dear Mehdi,
    What a beautiful winter trail: Indeed, it must be memorable!

• Photo of Mansur.Foroghifard
    Mansur.Foroghifard Dec 7, 2020

اولین پیاده روی برفی امسال
    با گروه عزیز تر از جان آخار
    همگی خسته نباشیدخیلی خوش گذشت

• Photo of Pablo de Gárate
    Pablo de Gárate Dec 8, 2020

Nice winter hike and lovely photos. Congratulations to the AXAR group

• Photo of mehdi.tabibvand
    mehdi.tabibvand Dec 8, 2020

Thank you m.r pablo ,you are always kind to us