روستای مجدر به دریاچه نئور (1400.02.31) / majdar village to neor lake

Photo ofروستای مجدر به دریاچه نئور (1400.02.31) / majdar village to neor lake Photo ofروستای مجدر به دریاچه نئور (1400.02.31) / majdar village to neor lake Photo ofروستای مجدر به دریاچه نئور (1400.02.31) / majdar village to neor lake

May 23, 2021
May 2021

near Mojdār, Ardabīl (Iran)

برنامه امروز ما پیمایش مسیر زیبای روستای مجدر به دریاچه نئور بود که با عبور از دره های زیبا و دشت های پر از گل و صخره های جالب توجه همراه بود که هیجان بسیار زیادی در طول مسیر نصیبمان شد
مجدر روستایی است که در فاصله پنجاه کیلومتری از اردبیل و در مسیر جاده خلخال قرار دارد
روستایی با سبک خاص معماری روستاهای قدیم که ظاهر قدیمی و سنتی خودش را هنوز حفظ کرده است
حول و حوش ساعت شش صبح بود که پیاده روی را شروع کردیم و با گذر از داخل روستا راهی دریاچه نئور شدیم
بعد از یک و نیم ساعت پیاده روی و طی کردن چهار کیلومتر وارد دره ای سر سبز و زیبا شدیم که بهترین مکان برای صرف صبحانه بود و حسابی انرژی گرفتیم.اطراف محلی که نشسته بودیم صخره های بزرگ و جالب توجهی به چشم میخوردند که واقعا زیبا بودند
بعد از صبحانه و استراحت مختصر مجددا به راه افتادیم
در ادامه مسیر به روستای زیبای دیگری رسیدیم به اسم قلعه جوق که به گفته اهالی دلیل انتخاب اسم این روستا قلعه ای قدیمی و باستانی به همین نام در گذشته بوده که اکنون آثار خراب شده مختصری از آن بجای مانده است خود روستا به نظر از لحاظ امکانات رفاهی بسیار ضعیف بود و وضعیت چندان مناسبی نداشت ولی از لحاظ قدمت و اسم و رسم کاملا غنی و ریشه دار بود
بهر حال با عبور از این روستای تاریخی و طی کردن دره ای زیبا به بالاترین نقطه مسیر امروز که ارتفاعی در حدود 2700 متر داشت رسیدیم که روبرویمان دشتی پر از گلهای زرد رنگ بود و در نگاه اول به نظر میرسید که فرش زردی روبرویمان پهن کرده اند
همین حوالی محل دنج و مناسبی برای نهار انتخاب کردیم که یک جوی آب بسیار خنکی هم از بغلمان جاری بود و دست و پامونو اونجا حسابی شستیم و حالمون جا اومد
بعد از صرف نهار و البته نوشیدن چای گیاهی که در مسیر جمع کرده بودیم و حسابی چسبید راه افتادیم و با پیمودن هشت کیلومتر در مدت زمان دو ساعت به دریاچه زیبای نئور رسیدیم و برنامه را در روستای داش بولاغ به اتمام رساندیم
بهترین زمان طی این مسیر همین فصل است که طبیعت طراوت و زیبایی فراوانی دارد و پیاده روی در این موقعیت بسیار لذتبخش و انرژی بخش میباشد
در نهایت شاکریم خداوند متعال را به خاطر سلامتی و تندرستی که به ما عطا فرموده تا از دیدن زیباییهای خلقتش بهره مند گردیم و شکرگزار الطاف بیکرانش باشیم

Today's program was to walk the beautiful path of Majder village to Lake Neor, which was accompanied by beautiful valleys and plains full of flowers and interesting rocks, which caused us a lot of excitement along the way.
Majadr is a village located fifty kilometers from Ardabil on the Khalkhal road
A village with a special style of architecture of old villages that still retains its old and traditional appearance
It was around six o'clock in the morning when we started walking and passed through the village to Lake Neor.
After an hour and a half of walking and walking four kilometers, we entered a beautiful green valley, which was the best place for breakfast, and we got a lot of energy. There were big and interesting rocks around where we were sitting, which are really beautiful. They were
After breakfast and a short rest, we set off again
Following the route, we reached another beautiful village called Qaleh Jogh, which according to the locals was the reason for choosing the name of this village, an old and ancient castle of the same name in the past, but now a few ruins have been left. Welfare was very poor and not in a good condition, but in terms of antiquity, name and tradition, it was quite rich and rooted.
However, passing through this historic village and passing through a beautiful valley, we reached the highest point of the route today, which was about 2700 meters high, in front of us was a plain full of yellow flowers, and at first glance it seemed that the yellow carpet was spread in front of us.
Nearby, we chose a cozy and suitable place for lunch, where a very cool stream of water was flowing from our arms, and we washed our hands and feet there and we were fine.
After having lunch and of course drinking the herbal tea that we had collected along the way, we set off and after walking eight kilometers in two hours we reached the beautiful lake of Neor and finished the program in the village of Dash Bolagh.
The best time during this route is this season, when nature is very fresh and beautiful, and walking in this situation is very enjoyable and energizing.
Finally, we thank God Almighty for the health and well-being that He has given us so that we can enjoy seeing the beauties of His creation and be thankful for His infinite grace.

روستای مجدر

استارت برنامه امروز از روستای مجدر بود که مسافت روستا تا اردبیل 60 کیلومتر میباشد در جاده اصلی اردبیل به خلخال نرسیده به روستلی خلفلو با پیچیدن به سمت چپ و با گذر از روستای مرشت به روستای مجدر خواهید رسید

شروع سربالایی اصلی

شروع سربالایی اصلی مسیر امروز که اختلاف ارتفاع 900 متری دارند البته اگر ما کل ارتفاع صعود کرده را دقیقا حساب کنیم با احتساب سراشیبی ها و صعود مجدد آنها کل ارتفاع صعود شده عدد 1400 متر میباشد نقطه اوج ارتفاع رو هم پرچم زدم و مشخص شده است

طلوع آفتاب

منظره طلوع آفتاب که امروز نمای متفاوتی از آن را به تصویر کشیدیم که اگر با دقت به عکس شماره ۳ نگاه کنید در سمت راست تصویر عکس ماه رو مشاهده میکنید و در طرف دیگر هم طلوع خورشید که تقارن زمانی جالبی با هم دارند

PictographLake Altitude 6,614 ft

استخر ذخیره آب

اینجا هم یک استخر کوچک برای ذخیره آب توسط اهالی منطقه ایجاد شده تا بتوانند با انبار کردن آب در مواقع لازم زمینها و مزارع خود را آبیاری کنند

صبحانه و استراحت

محل صرف صبحانه که داخل دره ای زیبا قرار دارد و جای بسیار منلسب و دنجی است

محل مناسب برای استراحت

این محل جای خوبی برای کمپینگ و استراحت هست و چند اصله درخت هم وجود دارد که میتونید از سایه شون استفاده کنید

دشت گل

دشتی از گل های زرد خوش رنگ

داش دیبی

منطقه معروف به داش دیبی

روستای تاریخی قلعه جوق

روستای تاریخی قلعه جوق که ظاهرا به سبب قلعه ای قدیمی در این اطراف از قدیم الایام به این اسم نامگذاری شده است

چشمه ای در خروجی روستا که بسیار خنک و گواراست

منظره

منظره زییا

سنگ ها و صخره های جالب

سنگ ها و صخره هایی که به اشکال مختلف هستند و بعضی هاشون واقعا جالب توجه اند

هر دو پاکوب به یک جا میرسه ولی چون مسیر مستقیم کمی گل آلود و ناهموار بود ما از پاکوب سمت راست رفتیم

دو راهی گردش به راست

از اینجا به سمت راست میرویم و در واقع یک تپه نسبتا بزرگ را دور خواهیم زد تا مجبور نشیم از روی آن عبور کنیم با حرکت به سمت مستقیم و متمایل به چپ میشه از روی تپه یا در امتداد دره مانندی از بغل این تپه به سمت دریاچه نئور حرکت کرد

اینجا نقطه اوج مسیر از نظر ارتفاع هست و از اینجا به بعد میتوانید با سرعت بیشتری ادامه مسیر را طی کنید

دورنمای دشت پر از گل

نهار و استراحت

محل بسیار زیبایی که بدای صرف نهار و استراحت انتخاب کردیم که یک نهر آب باریک از میان چمن ها از بغلمان جاری بود و حسابی پاهای خسته مان را داخلش مشت و مال دادیم و حالمان جا اومد آبش خیلی سرد بود و چند ثانیه بیشتر نمیشد پاها رو داخل آب نگه داشت

با حرکت به سمت چپ به سمت دریاچه نئور راهی میشویم

جاده خاکی

جاده خاکی که اگر در جهت راست ادامه بدهین در دوردست به روستای آرپاچای منتهی میشود

ییلاق آقا دده

ییلاقی به اسم آقا دده که ظاهرا هنوز در این مکان مستقر نشده اند و از دو هفته دیگر به اینجا کوچ خواهند کرد

ییلاق بایرام علی

ییلاق موسون به بایرام علی

روستای داش بولاغ

روستای داش بولاغ که در منتهی علیه جنوب دریاچه نئور واقع شده است و اهالی آن فقط تابستانها به اینجا می آیند و مثل ییلاق از این روستا استفاده میکنند چون واقعا در زمستان تردد به اینجا با این امکانات حداقل امکان پذیر نیست چشمه خنک و گوارایی هم به اسم همین روستا در نزدیکی وی پوینتی که زدم قرار داره و میتونید ازش استفاده کنید

PictographLake Altitude 8,204 ft

دریاچه نئور

این دریاچه در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به‌طرف خلخال در یکی از دره‌های کوهستان باغرو و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا با مساحتی بالغ بر ۲۱۰ هکتار مشتمل بر دو دریاچه کوچک و بزرگ است که در فصل بهار به هم می‌پیوندند و دریاچه واحد را به وجود می‌آورند و عمق متوسط ۵ متر است دانشنامه جهان اسلام این دریاچه را بخشی از جغرافیای منطقه شمالی تالش، در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر اردبیل و چهار کیلومتری آبادی عباس‌آباد، در ارتفاع ۲۵۰۰، متری معرفی کرده‌است دریاچه نئور یک دریاچه طبیعی و آب شیرین می‌باشد در بلندیهای باختری رشته کوه باغرو بر روی ولکانیت پرفیر آندزیتی – ائوسن بالایی ایجاد شده‌است. در سال ۱۳۶۶ به منظور ذخیره آب جهت استفاده‌های کشاورزی سدی در تنها خروجی دریاچه (قانلی دره) احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفت . بارندگی مناسب و وجود چشمه‌های فراوان سبب پایداری وضعیت دریاچه شده ضمن آنکه هوای مطبوع منطقه زمینه بسیار مناسبی برای جذب گردشگر خصوصاً در اوقات گرم سال را فراهم کرده‌است. این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوعی از گیاهان خشکی زی و آبزی است. دریاچه نئور زیستگاه برخی از گونه‌های پرندگان مهاجر عبوری است. محدوده دریاچه نئور، به دلیل ضوابط خاص موجود بر این منطقه، که به‌عنوان یک منطقه حفاظت شده زیست‌محیطی تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. شکار هر گونه پرنده آبی در این دریاچه ممنوع بوده لذا عوامل خاص طبیعی و انسانی حیات وحش این منطقه را تهدید نمی‌کند. ارزش تالابها: این دریاچه دارای ارزشهای زیستگاهی – اکوتوریستی – زنبور داری – کشاورزی و دامداری می با شد.

• Photo of Axar group
    Axar group May 23, 2021

درود و خداقوت به همنوردان عزیز و گرامی
    ممنون که در خلق این روزهای بیادماندنی نقش اول را بازی میکنید و همیشه همراهمان هستید
    به امید فرداهای روشن تر

بسیار زیبا و تماشایی،خداقوت به همگی💚💚💚💚

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons May 24, 2021

Woooowwww, what a beautiful and wonderful flowers,there are really exciting

• Photo of farnoosh.forughifard
    farnoosh.forughifard May 24, 2021

سلام و خسته نباشید خدمت اعضای محترم گروه آخار
    تصاویر و مناظر بسیار عالی و زیبا هستند،دست مریزاد

• Photo of Behnam.mousavi
    Behnam.mousavi May 24, 2021

یورولمیاسوز عزیر و گرامی همنوردلر،سیزون سایوزده همیشه خوش گونوموز و عالی برنامه میز اولی،یاشاسین آخار

• Photo of Pablo de Gárate
    Pablo de Gárate May 26, 2021

Very pretty hike. Congratulations to the whole team!

mehdi.tabibvand May 27, 2021

Thanks a lot m.r pablo, ❤❤❤🙏🙏🙏🙏

• Photo of Jorditoms
    mehdi.tabibvand May 27, 2021

Exactly m.r jordi,I really like it
    Thanks for your kindly comment
    🙏🙏🙏🙏❤❤❤❤

a_mehdilou Mar 28, 2022

به به نه گوزل دی،احسنت گروه

• behnam behnam 1 Jun 4, 2022

خیلی ممنون از زحمات شما برای ثبت ترک بسیار عالی و کاربردی. دقیق و کامل بود.

• Photo of Mohammad.rafiee
    Mohammad.rafiee Jun 9, 2022

نه گوزلدی دوغوردان

• Photo of Sami Sardaremelli سامی سردارملّی
    Sami Sardaremelli سامی سردارملّی Jun 18, 2022

با تشکراز توضیحات مفیدتان.
    فقط لطفاً بفرمایید چی زمانی مسیر را طی کرده اید و زمان ÷یشنهادی شما کی است

مناظر چشم نواز😍😍👌👌👏👏👏

• Photo of Hoshyariesa
    Hoshyariesa Aug 28, 2022

اووووووف،درود بر گروه آخار و دوستان عزیز،واقعا چشم میخواد این همه زیبایی را ببینی