روستای حور به دریاچه سوها (98.08.03) / hor village to soha lake

Photo ofروستای حور به دریاچه سوها (98.08.03) / hor village to soha lake Photo ofروستای حور به دریاچه سوها (98.08.03) / hor village to soha lake Photo ofروستای حور به دریاچه سوها (98.08.03) / hor village to soha lake

October 25, 2019
October 2019

•   5 22 Reviews

near Ḩūr, Ardabīl (Iran)

مسیر این هفته گروه کوهنوردی و طبیعت گردی آخار روستای حور به دریاچه سوها بود. این مسیر جزو مسیرهای کمتر پیمایش
شده توسط گروه ها میباشد
روستای حور در چهل کیلومتری شهر اردبیل قرار گرفته و برای رسیدن به آنجا پنجاه دقیقه زمان لازم است
ما صبح ساعت شش در ابتدای جاده خاکی کوهسنگر از ماشین پیاده شدیم و یک ربع بعد راه افتادیم
هوا بشدت مه آلود بود و دلچسب که باعث میشد با لذت بیشتری قدم برداریم
دقیقا بعد از طی دو ساعت به ارتفاعات کوهسنگر رسیدیم و بخاطر شرایط آب و هوایی صبحانه رو همان حوالی خوردیم و سمت دریاچه راه افتادیم
با توجه به مه غلیظ سرعت پیمایشمان پایین بود و به کندی و با دقت حرکت میکردیم که مبادا از مسیر منحرف شده و بیراهه بریم چون تا ده متر جلوتر آن هم به زور قابل مشاهده بود
بالاخره با طی چهار ساعت بعد از صرف صبحانه به دریاچه زیبای سوها رسیدیم که توضیح کامل دریاچه را در وی پوینتش داده ام
طول مسیر از حور تا دریاچه پانزده کیلومتر است که در شش ساعت طی نمودیم مسیر زیبا و سرسبزی که ارزش چند باره پیمودن را دارد

The route of AKHAR hiking and nature group this week was hiking in the village of Hur to Lake Soha. This route is one of the few navigation routes
By groups
Hor village is 40 km from Ardabil city and it takes fifty minutes to get there.
We got out of the car at six o'clock in the morning on the dirt road to Kohsenger and left a quarter later.
The weather was foggy and pleasant, which made us walk more happily
Just after two hours, we reached the highlands of the kohsangar and had breakfast due to weather conditions and headed to the lake.
Due to the thick fog, our navigation speed was slow and we were moving slowly and carefully so as not to be diverted and detoured because it was barely visible ten meters ahead.
Finally, about four hours after breakfast, we arrived at the beautiful lake of Soha, where I gave a full account of the lake.
The length of the route is 15 kilometers from Hur to Lake which we took in six hours, a beautiful and lush path worthy of repeated trekking.

شروع مسیر

مسیرمان را کمی بعد از روستای حور و از اوایل جاده خاکی حور به کوهسنگر شروع نمودیم. ساعت 6:15 دقیقه بود و هوا تازه داشت روشن میشد

مه غلیظ

طبق پیشبینی سایت آکیوودر امروز مه صبحگاحی بر منطقه حاکم بود و رفته رفته بر غلظت آن افزوده میشدو تا پایان مسیر هم همراه ما بود

PictographLake Altitude 5,679 ft

دورنمای سد سقزچی

سد سقزچی به اسم روستایی است که در یک کیلومتری آن و به نام سقزچی قرار دارد.منطقه خوش اب و هوایی که به برکت وجود این سد همه مزارع و زمین های پایین دست آن سیراب شده و سرسبزاند و مخصوصا در فصل بهار و تابستان پذیرای مسافران و خانواده ها از اردبیل میباشند.البته طبق شنیده های بنده و به دلایلی که من متوجه نشده ام خود اهالی روستا از احداث سد دل خوشی ندارند و عقیده دارند این سد زمین ها و مراتع آنها را که به عنوان چراگاه ازش استفاده میکردند را از بین برده و باعث شده جمعیت روستا از زمان احداث این سد به یک سوم زمان قبل از وجود سد بشود

پاییز هزار رنگ

فصل پاییز به معنای واقعی کلمه رنگین ترین فصل سال است و زیبایی های آن بر کسی پوشیده نیست . ما هم همواره در طبیعت گردی از این موقع سال مناظر ورنگهایی از طبیعت میبینیم که شاید تا حالا در هیچ مداد رنگی تولید نشده باشد و فقط با دیدن آنها ومیشود به وجود چنان رنگهایی پی برد وچشمها را نوازش داد

نقطه اوج مسیر

این نقطه مشخص شده در ترک بالاترین نقطه این مسیر بوده و ارتفاع آن از سطح دریا 2000 متر میباشد و یک صخره بزرگ هم روی آن جا خوش کرده است. در واقع این نقطه دو راهی میباشد که سمت راست به کوهسنگر و دکل معروفش منتهی میشود و سمت چپ یعنی همین مسیری که ما طی کردیم به دریاچه سوها و نیارق و ...میرسد

صبحانه

محل صرف صبحانه کمی پایین تر از نقطه اوج و یک جای بزرگ و بسیار هموار بود .البته امروز به خاطر هوا مجبور شدیم صبحانه رو قبل از موعد مقرر بخوریم وگر نه برای صبحانه محل دیگری در نظر داشتیم

ییلاق وگوسفند سرا

در مسیرامروز شاید در بیش از 10 منطقه مجزا از این آلاچیق ها و خانه های موقت مشاهده کردیم که همگی بلا استثنا خالی از سکنه و عشایر بودند و فقط اسکلت سازه هایشان باقی مانده بود. سازه هایی که البته بغیر از عشایر کسی چنان با دقت و مهارت بالایی نمیتواند درست کند و همگی آن محلها از چوب جنگلی منطقه بنا شده اند و در عکسها هم قابل مشاهده می باشند

چشمه ای که از دل سنگ میجوشد و یک آبخوری بزرگ هم برای آن بنا کرده اند البته ما به خاطر صبحانه که تازه خورده بودیم از این چشمه عبور کردیم و آب برنداشتیم

چشمه

آب این چشمه خیلی خنک و گواراست پیشنهاد میکنم اگه راهتون افتاد حتما امتحانش کنید. در کنار این چشمه یک محلی است که مشهور است به مسجد یری که بنظر محل احداث مسجد میباشد همچنین اگه دقت کنید ما مسیر رو بخاطر گل آلود بودن مسیر اصلی درست یه کمی کج رفتیم و مسیر پاکوب صحیح در نقشه کاملاً مشخص میباشد

آخرین سربالایی مسیر که بعد از ان با طی مسافتی هموار و شیب پایین به دریاچه میرسیم

منظره

بدون شرح

آخرین چشمه موجود در مسیر تا دریاچه.این هم آب محشری و فوق العاده سبکی داشت ما چند بطری هم برای استفاده در خانه پر کردیم و برداشتیم

نزدیکی دریاچه

تقریبا 2 کیلومتر دیگر تا دریاچه سوها راه باقیست.مه خیلی غلیظی وجود داره و از 7 یا 8 متری نمیشد کسی را دید. پیشنهاد میکنم اگه همچین شرایطی رو تجربه کردید در طبیعت و یا کوهستان به هیچ وجه از دوستان وهمنوردانتان فاصله نگیرید به ویژه از لیدر و راه بلد گروه

این جا محلی است که سنگ یا بعبارتی صخره بزرگ و معروف و صد البته زیبای گلین داشی به وضوح و زیبایی دیده میشود امروز که نمیشد 10 متری مون رو ببینیم ولی من عکس گلین داشی رو میزارم تا مشاهده بکنید

PictographLake Altitude 5,755 ft

دریاچه سوها

دریاچه سوها یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز شهرستان نمین در فاصله چهار کیلومتری شمال شرقی روستایی به همین نام در ۳۵ کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد و در واقع آبگیر کوچکی است که با زیبایی چمنزارهای سرسبز و جنگل تنک اطراف خود، هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. دلیل نامگذاری روستای سوها که در ابتدای جنگل‌های زیبای گیلان واقع شده است و آب و هوای معتدلی دارد، وجود چشمه‌ها و آب فراوان در اطراف آن است. برای دسترسی به روستا و دریاچه سوها، باید از طریق جاده ارتباطی اردبیل به بریس، به نیارق رفته و از آنجا به سمت روستای سوها واقع در شهرستان نمین حرکت کنید. فاصله بین روستای سوها و دریاچه سوها، یک مسیر خاکی حدودا پنج کیلومتری است که با خودروهای معمولی هم می‌توان به راحتی آن را طی کرد. چمنزارهای سرسبز و فریبنده‌ای این دریاچه کوچک را احاطه کرده‌اند که در هر نقطه از آن‌ ردپایی از آب را احساس می‌کنید و چاله‌های کوچک و آب نیز به وفور در اطراف دریاچه دیده می‌شوند

پایان مسیر

اتمام برنامه این هفته گروه طبیعت گردی و کوهنوردی آخار که به لطف خدا به زیبایی و لذت هرچه تمامتر به سرانجام رسید

• Photo of Mehran Tabibvand
    Mehran Tabibvand Feb 26, 2020

ساغول آقا نقی

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons Apr 6, 2020

The foggy weather is very pleasant

• Photo of Toofan.5718

دریاچه زیبای سوها،عالییییی

• Photo of Axar group
    Axar group Sep 24, 2020

مسیر خیلی زیبا و دلنواز که همراه دوستان عزیز طی گردید و روز خاطره انگیزی برایمان رقم خورد
    درین سرین شیرین سولار آخار باخار ، باخار آخار

از همان مسیر نیز ۵ ساعت برگشتید؟

• Photo of mehdi.tabibvand
    mehdi.tabibvand Jun 21, 2021

خیر آقای بکروی ،دریاچه سوها ماشین هماهنگ کرده بودیم و اونجا سوار ماشیت شدیم و برگشتیم