Ruurlo, Boswachterij Ruurlo, Kasteel Ruurlo ***

Photo ofRuurlo, Boswachterij Ruurlo, Kasteel Ruurlo *** Photo ofRuurlo, Boswachterij Ruurlo, Kasteel Ruurlo *** Photo ofRuurlo, Boswachterij Ruurlo, Kasteel Ruurlo ***

April 15, 2023
April 2023

near Wissinkhoek, Gelderland (Nederland)

Een route die loopt het buitengebied van Ruurlo, Boswachterij Ruurlo en Kasteel Ruurlo inclusief tentoonstelling Kasteel Ruurlo.

Route
De totale lengte van de route is 14,22 km. Hiervan is 2,36 km. verhard. Dit komt neer op ongeveer 17%.

Omgeving
Je loopt het eerste deel voornamelijk door open landschap en het laatste deel door bos.

Rust
Ik heb deze route op een zaterdag gelopen en ben maar 2 andere wandelaars en 2 auto's tegengekomen.

Bezienswaardigheden
Je passeert Landgoed De Wiersse, Doolhof Ruurlo en Kasteel Ruurlo.

Begaanbaarheid
De route is erg goed begaanbaar en nergens modderig.

Conclusie
Over de route zelf kan ik kort zijn. Het is niet mijn soort route. Je loopt voornamelijk over verharde/onverharde plattelandsweggetjes. Na 7,8 km. wordt het beter en loop je regelmatig over kronkelende bospaadjes. Vanaf km 2,95 sla je linksaf en loop je langs een sloot en een stukje bos. Ondanks dat er een bordje staat dat het opengesteld is voor wandelaars en je in eerste instantie ook een pad kunt volgen, stopt het pad uiteindelijk in het bos. Met enige moeite ben ik het bos weer uitgekomen en kwam ik weer op de route uit. Je loopt ook een stuk over een ATB route. Wil je dit niet dan kun je over de weg lopen die er parallel naast ligt.

De omgeving is leuk en afwisselend om doorheen te lopen en verveelt nergens. Je ziet de natuur per week veranderen. In deze periode is het vrolijke geluid van vogels die je de gehele route hoort erg mooi.

Een erg groot pluspunt van deze route is de rust. Je komt, behalve aan het eind bij Kasteel Ruurlo, bijna niemand tegen. Je verwacht als je over plattelandsweggetjes loopt dat je fietsers, bestemmingsverkeer en landbouwverkeer tegenkomt. Dit was niet het geval.

Landgoed De Wiersse moet als je de Google reviews moet geloven erg mooi zijn. Ik kwam hier om 9:15 langs en het landgoed ging om 10:30 open. Ik had geen zin om hierop te wachten. Voor openingstijden en entreegelden zie www.dewiersse.com
Kasteel Ruurlo vond ik eigenlijk een beetje tegenvallen. Het park is erg klein en behoorlijk saai. Omdat ik lid ben van de vriendenloterij had ik gratis toegang tot het kasteel zelf. Ik had geen vooronderzoek gedaan en verwachtte veel oude en antieke zaken. Dit was niet het geval. De ruimtes waren veelal leeg en er hingen schilderijen aan de muur, en in 1 ruimte waren een paar kostuums uitgestald. De schilderijen zijn van Carel Willink en de kostuums van de ontwerpster Fong leng. Nee dit is niet mijn ding. Voor info over de openingstijden en entreegelden zie www.museummore-kasteelruurlo.nl

Cijfers
Route: 6
Omgeving: 7,5
Rust: 9
Bezienswaardigheden: 7
Begaanbaarheid: 9
Eindoordeel: ***

Info
Honden zijn, mits aangelijnd, toegegaan op deze route.
Bij km 2,95 rechtdoor lopen. Volg je het stukje langs de sloot en door het bos dan heb je de kans dat een boer om uitleg vraagt waarom je hier aan het lopen bent. Vind je het niet erg om over onverharde/verharde plattelandsweggetjes met leuke uitzichten en waar het heel rustig is, dan is deze route een aanrader. Loop je liever over kronkelende paadjes, kies dan 1 van mijn andere routes.