Photo ofRuta per Vilanova de Meià: Font de l'Heura - El Cogulló - Cova de les Monges de Fabregada - Pont la Gata - Font de l'Heura Photo ofRuta per Vilanova de Meià: Font de l'Heura - El Cogulló - Cova de les Monges de Fabregada - Pont la Gata - Font de l'Heura Photo ofRuta per Vilanova de Meià: Font de l'Heura - El Cogulló - Cova de les Monges de Fabregada - Pont la Gata - Font de l'Heura

February 22, 2017
February 2017

•   3.7 2 Reviews

near Vilanova de Meià, Catalunya (España)

Recorregut circular per l’entorn de Vilanova de Meià (La Noguera) i en el que sortint de les immediacions de la Font de l’Hedra, s’inicia l'ascens cap a la muntanya del Cogulló. El sender que hi puja travessa l’indret conegut com l’Espluga, per la quantitat de coves en forma de balma que hi ha i on les coves del Castejon i del Pansot, són dues de les més grans.
Poc després, el sender acaba enllaçant amb la pista que puja des de la Font Blanca i que, en menys de 500 metres, ens deixa al cimal del Cogulló.
Arribats al Mirador del Cogulló i si el dia acompanya, gaudirem de magnífiques vistes de la Vall de Meià (Coma de Meià), drenada pel riu Boix i delimitada pel Montsec de Meià (nord), la muntanya de Sant Mamet (oest) la Serra de l’Obac (sud), així com de Vilanova de Meià, Santa Maria de Meià, Gàrzola i les restes de l’antic castell de Meià i l’ermita del Puig de Meià.
Tot seguit ens dirigirem cap al punt on es troba el vèrtex geodèsic del cim del Cogulló i, tot desplaçant-nos uns 300 metres més, ens arribarem a l’indret on es troba el dolmen del Cogulló i restes de fortificacions republicanes de la guerra civil. (Ull amb un pal mal posat, indicant erròniament que el dolmen es troba cap a sota del cim del Cogulló).
Tornem direcció al vèrtex geodèsic del Cogulló per dirigir-nos cap a darrere del cim, on tot baixant per un petit graó, ens arribem a la cova del Macià, on encara s’hi pot observar restes de pigments de les pintures rupestres que hi havia.
A continuació, anem a buscar altra vegada la pista que baixa des del Cogulló cap a la Font Blanca, amb l’objectiu d’arribar-nos a la Cova de les Monges de Fabregada i que seguim, durant poc més de 2 km, fins arribar al Coll de Cabeces.
Uns metres més endavant i som a la cabana d’en Pubill. Al fons, gairebé a l’horitzó de la mirada en el sentit de la marxa, hi veiem per damunt de la vegetació, la part rocosa taronja que limita la imponent balma de la Cova de les Monges.
Seguint els marges dels camp de conreu que hi ha al costat de la Cabana, arribem a una zona boscosa, majoritàriament formada d’alzines. Abans d’entrar al bosc, a la dreta, trobem el que fou el camí de Fabregada, camí que anirem seguint i que, després d’una sostinguda pujada, ens porta primer a algunes de les restes de l’antic poble de la Fabregada i després al peu de la impressionant balma que configura la cova de les Monges.
Una grimpada i pugem cap a l’interior de la balma, per observar les restes dels murs i el recinte interior de l’antic castell de Fabregada. Des de l’entrada de la balma gaudim d’una magnífica panoràmica de la vall de Fabregada i del Cogulló. També i mirant cap a la dreta, en un petit graó del cingle, es veuen les restes de l’ermita de Sant Serni de Fabregada.
Tornem altra vegada al Coll de Cabeces, on un pal indicador ens assenyala el sender a seguir per dirigir-nos al Pont la Gata. Es tracta de l’antic camí que enllaçava el Puig de Meià amb la Fabregada i, tot i que en algun que altre tram cal anar intuint el millor lloc per on continuar, després d’1 km. ens deixava a la L-913 i, uns 400 m. després, al pont sobre el riu Boix anomenat La Gata.
Continuant per la L-913 direcció a Vilanova de Meià, en mig quilòmetre arribàvem a la Font de l’Hedra i al lloc on havíem aparcat el cotxe.
--------------------------------------------------------------
Per arribar al punt d’inici d’aquesta ruta cal anar fins a Vilanova de Meià i continuar durant 1,45 km per carretera que puja cap al Pas Nou (L-913). En aquest punt trobareu un cartell a mà dreta que indica “Font de l’Hedra” i, gairebé a tocar, un altre indicant “El Cogulló 1,8 km/1002,6 m d’altitud”.
Per acabar, agrair la col·laboració d’en Ramon Bernaus, que amb el seu mestratge i coneixement del territori, va fer possible que tots els participants poguessin gaudir d'una magnífica diada senderista i cultural.
Si desitgeu veure algunes imatges de la sortida, solament heu de clicar en l'enllaç de sota...

L-913/Inici-final ruta

Ruta mal senyalitzada.

• Photo of pitopito12
    pitopito12 Sep 10, 2018

Tota? Doncs em sap greu pel guia que ens va acompanyar, una persona coneixedora com cap altra de l'entorn de Vilanova de Meià. Salut

• Photo of cadellet
    cadellet Sep 10, 2018

Sobretot la darrera part. Ja no trobavem les fites. Sort que portavem la ruta amb el wikilok i això ens va ajudar molt. Gràcies!

• Photo of pitopito12
    pitopito12 Sep 13, 2018

Gràcies per la informació. Possiblement a l'arribar prop de la zona rocosa on es troba la cova de les Monges/Castell de Fabregada, es degueren produir rebots de senyals en el GPS. Tot i així veig que us en vareu sortir ... Salut