Ruta per Pessonada i Vilanoveta: Fortificacions Exèrcit Franquista Guerra Civil

Photo ofRuta per Pessonada i Vilanoveta: Fortificacions Exèrcit Franquista Guerra Civil Photo ofRuta per Pessonada i Vilanoveta: Fortificacions Exèrcit Franquista Guerra Civil Photo ofRuta per Pessonada i Vilanoveta: Fortificacions Exèrcit Franquista Guerra Civil

March 27, 2019
March 2019

near Sant Martí de Canals, Catalunya (España)

Ruta per la part mitja-baixa de la vall de Carreu, una zona del municipi de la Conca de Dalt (Pallars Jussà) envoltada per la Serra de Pessonada al nord i la Muntanya de Sant Corneli al sud, en la que sortint del poble de Pessonada, es fa un itinerari circular arribant també al despoblat de Vilanoveta.
Al llarg del recorregut des de Pessonada, situat sota i a migdia de l'imponent Roc de Pessonada (extrem de llevant de la Serra de Pessonada), fins a les terres del despoblat de Vilanoveta, trobarem diferents indrets estratègicament situats, amb fortificacions construïdes per l’exèrcit franquista durant la Guerra Civil (Cap de pont de Tremp - any 1938), amb l’objectiu de controlar els moviments republicans per la vall de Carreu i així poder defensar-se de una possible infiltració cap al pantà de Sant Antoni i Tremp.
En total foren tres les posicions franquistes que vàrem visitar:
--> la primera situada a llevant de Pessonada, a poc menys d’1 km del poble (cota 906);
--> la segona i també la més singular, la trobarem situada en el cim d’un turó situat als peus de la Muntanya de Sant Corneli, a la dreta del riu de Carreu i al sud-oest del despoblat de Vilanoveta (cota 757). Es tracta d’una sorprenent xarxa de búnquers/nius de metralladores, parapets i trinxeres, comunicades per un llarg passadís de formigó d’uns 100 m. de llargària i gairebé 2 metres d’alçada, que ressegueix el cimal del turó.
--> la tercera es troba al sud de Pessonada, a l'esquerra del camí que puja des de Vilanoveta i a poc menys de 2 km del poble, en un bosquet sobre de la llau dels Horts (partida de La Campana). En aquesta posició hi trobem el búnquer/niu de metralladores més ben conservat de la ruta.
Destacar també que el fet que la vall de Carreu formi part de la Reserva Nacional de Caça de Boumort, ens dóna la possibilitat d’observar algun dels grans rapinyaires que hi nidifiquen. En el nostre cas, fou la d’una nombrosa colònia de voltors dalt del cingles del Serrat de la Guàrdia.
--------------------------------------------------------------------------
Per acabar comentar una de les dificultats que pot haver-hi al seguir el track d’aquesta ruta i que ha suposat que l’haguem classificat com a ‘moderada’. Basant-nos en la cartografia de la zona, semblava que no hi hauria massa problema en intentar fer una ruta circular, seguint algun dels camins o senders que enllaçaven la part oriental del terme de Pessonada amb el despoblat de Vilanoveta.
Ara bé, amb el que no comptàvem, era en ensopegar amb la tanca d’una extensa finca dedicada a la cria cavallar (partida dels Campassos), que ens barraria totalment el pas. Per tant, cas que decidiguem continuar, hem de saber que tenim per endavant un tram força llarg i ‘aventurer’ què, tot vorejant la finca pel costat de la tanca, ens menarà primer cap al fons de la llau del Bull-i-bull i tot seguit cap a creuar el riu de Carreu. Finalment i continuant per la mateixa llera del riu, podrem superar el Pla de les Bruixes, enllaçar amb el sender de les Collades i arribar al despoblat de Vilanoveta.
Afegir també que hem posat 2 waypoints que permeten arribar-se fins un refugi antiaeri que es troba al costat de la carretera que baixa des de Pessonada, just mig quilòmetre abans d'arribar a Sant Martí de Canals.
--------------------------------------------------------------------------
Per arribar a Pessonada des de Lleida, caldrà arribar-nos a Balaguer per agafar la C-12 fins a Àger i, tot seguit, la C-13 fins a la Pobla de Segur. Arribats a la Pobla de Segur, just travessat el pont del riu Flamisell, trobem a la dreta el trencall de la carretera que, creuant el riu Noguera Pallaresa i resseguint la riba esquerra de l'embassament de Sant Antoni, es dirigeix cap a Aramunt. Al cap però de poc més de 2 kms, deixem la carretera d'Aramunt i ens desviem a l'esquerra cap a Sant Martí i Pessonada. Seguint aquesta pista asfaltada al llarg d'uns 7 km, travessarem el nucli de Sant Martí de Canals i, poc després, arribarem a Pessonada.
Si desitgeu veure algunes imatges de la sortida, solament heu de clicar en l'enllaç de sota...

Pessonada/Antigues Escoles

Cota 906/Niu de metralladores (I)

Cota 906/Niu de metralladores (II)

Seguir a la dreta/Anar vorejant la tanca

Llau del Bull-i-bull

Riu de Carreu/Creuar a gual

Riu de Carreu/Seguir per la llera

Sender de les Collades

Sant Martí de Vilanoveta

Roure monumental

Seguir a l'esquerra

Cota 812/Niu de metralladores (vestigis)

Cota 812/Niu de metralladores

Pessonada/Portal d'Aramunt

Santa María de Pessonada

Sant Martí de Canals/Refugi antiaeri

Carretera de Pessonada/Punt d'accés refugi antiaeri

Cota 906/Refugi antiarei

Vilanoveta-cota 757/Casamata

Vilanoveta-cota 757/Trinxera de formigó

• Photo of jmcierco
    jmcierco Nov 22, 2020

Vist els comentaris que ha fet l'autor sobre la dificultat afegida per la tanca que és va trobar, hem fet una versió reduïda de la ruta.
    Hem anat amb cotxe per la pista que surt de Pessonada fins al prat proper a les restes de la cota 812, i hem seguit fins les de Vilanoveta.
    Tinc de flicitar-lo per la precisió del punts. Seria complicat sense aquesta referència.
    Y una nota de una petita variació al traçat: en el punt on es separa la ruta d'anada i tornada al conjunt de Vilanoveta hi ha una tanca. Cal seguir per la pista per arribar a la magnífica masia i a la capella en runes.
    No puc donar la màxima puntuació perquè només hem fet una part de la ruta.
    La visita es molt recomanable per conèixer un capítol de la nostra història.