Ruta per les gorgues i cascades del Torrent del Puig a Hostalets d'en Bas

Photo ofRuta per les gorgues i cascades del Torrent del Puig a Hostalets d'en Bas Photo ofRuta per les gorgues i cascades del Torrent del Puig a Hostalets d'en Bas Photo ofRuta per les gorgues i cascades del Torrent del Puig a Hostalets d'en Bas

January 24, 2022
January 2022

near els Hostalets d'en Bas, Catalunya (España)

Ruta circular resseguint les gorgues i salts d'aigua del Torrent del Puig, als afores d'Hostalets d'en Bas. Des de Girona, s'hi arriba per la crtra. C-63 fins a st. Esteve d'en Bas i després es pren la C152/153 fins a passar de llarg 1-2 Km d'Hostalets d'en Bas, direcció Rupit. passat l'indicador d'Hostalets, trobem un indicador en una corba tancada on resa Els Hostalets / Falgars d'en Bas: cal girar a la dreta (està asfaltat) i aparquem just passat la Masia de l'Aubert, a mà esquerra. És un pàrquing de terra, a uns 300m. del Molí Vell. El primer tram, en direcció Sud i després Oest/Sud-Oest, és fàcil, passa pel Molí Vell i per sobre el riu Fluvià, i també del Torrent del Puig, rierol que anirem seguint a estones durant la jornada. Es passa per marges de camps fins la Casa La Cirera, i després ens endinsem en un corriol estret que ens durà, pujant progressivament, a la gorga i cascada de l'Olla, un dels punts més bonics de l'itinerari. Per la data en què pugem, ens trobem la cascada (i la gorga) congelades, i ens prometem de tornar a la primavera, on segurament deu lluir molt més. Des de la gorga ascendim per veure la gorga des de dalt de la cascada, cal ascendir primer en direcció Nord-Est per sobtadament prendre un corriol que va 1r en direcció Sud-Est molt breument, i llavors Sud-Oest, tota l'estona en pujada fins a dalt de la cascada. Cal parar compte a la navegació perquè hi ha diversos corriols i tant l'arribada a la gorga com a la part de dalt de la cascada, un es pot despistar. Després de contemplar un nou gorg congelat, seguim pujant camí en direcció Nord-Oest fins al mirador del Petró, on paga la pena fer un descans i contemplar les boniques vistes de la Vall d'en Bas. Després del descans, el camí pren direcció Sud/Sud-Oest, ja sense tant de desnivell, fins a arribar al salt de l'Hostalot, on cal parar atenció, ja que el camí passa a tocar de l'aigua congelada. La postal d'aigua completament congelada és increïble. Des d'aquí, el camí torna a pujar progressivament de nou. El tram just abans d'empalmar amb el Camí Ral i la Font de les Marrades té petites bifurcacions i l'estat del terreny no és el més òptim. Arribats a la Font, i al camí Ral Olot-Rupit-Vic, - camí del S. XIII que al S. XVIII es va reforçar amb murs de contenció a l'alçada del grau d'Olot -, ja molt més ample, la ruta ens porta fent ziga-zaga fins a un punt on haurem de deixar el camí ral per anar a la Mina dels Bandolers, ara en direcció Nord, sempre pujant. La Mina dels Bandolers és una esquerda estreta, d'uns 50m, amb parets de fins a 3-4m d'alçada, per on poden passar alhora 1-2 persones, molt divertit de recòrrer. Des d'aquí els bandolers s'amagaven i atacaven els viatgers del camí ral. Des d'aquest punt iniciem la tornada desfent el camí, reculant de nou fins al camí Ral, les Marrades i la Font, per tornar en direcció Nord cap al cotxe. La baixada pel Camí Ral no presenta cap dificultat i el camí és força evident. Passarem per la casa rural l'Esquirol fins a arribar de nou al Molí Vell, i des d'aquí cap al pàrquing de terra. Una ruta fàcil, però moderada pel que fa a la navegació. IMPRESCINDIBLE dur un mapa i/o un GPS si no es coneix el camí, ja que hi ha diversos corriols que poden despistar en varis punts.

Pàrquing Masia de l'Aubert

Indicador Hostalets i Girona vs. Cantonigrós i Vic

PictographInformation point Altitude 1,668 ft

El camí ral d'Olot a Vic passa per l'espai natural de Collsacabra. El tram del Molí Vell a l'Hostalot, té 3,8km. i quasi 400m. de desnivell positiu.

PictographRiver Altitude 1,666 ft

Un petit pont de fusta per sobre del Fluvià, que en aquest punt té el tamany d'un rierol o torrent, molt a prop d'on el Torrent del Puig l'alimenta.

PictographMountain hut Altitude 1,702 ft

Masia La Cirera

La masia està restaurant-se, segons altres usuaris de Wikiloc. HI vam trobar un tractor i signes d'estar habitada. HI ha un camí a tocar de la casa on diu "Camí particular". Vam entrar per demanar permís de pas però no vam trobar ningú.

PictographRiver Altitude 1,776 ft

Gorgues de les Fogoses

Gorgues de les Fogoses al Torrent del Puig

PictographRiver Altitude 1,774 ft

Torrent del Puig

PictographWaterfall Altitude 1,948 ft

Salt i gorg de l'olla

El salt i gorg de l'olla, és un espectacular salt d'aigua, de més de 10m d'alçada, del torrent del Puig, afluent del riu Fluvià. A l'hivern la congelació de l'aigua a tots niels és espectacular, però recomanem fer la ruta a la primaversa, on segurament és impressionant.

PictographWaterfall Altitude 2,044 ft

Vistes dalt del salt de l'olla

PictographRiver Altitude 2,061 ft

Gorg a prop de la capçalera del salt de l'Olla

El Mirador del Petró està situat, segons el meu GPS, a uns 675m d'alçada. Des d'allà es veuen unes boniques vistes dels Pirineus i la Vall d'en Bas.

PictographRiver Altitude 2,332 ft

Les Fontiques

Gorgues i part del Torrent del Puig, espectacularment glaçades ara el mes de gener.

PictographWaterfall Altitude 2,334 ft

Salt de l'Hostalot

Un dels punts més atractius de la ruta, un salt d'aigua ample que es deixa caure sobre escalons naturals de pedra.

Indicador Font de les Marrades al Camí Ral Vic-Olot, just davant la font

PictographInformation point Altitude 2,627 ft

El cartell explica les vivències de l'escriptor Josep pla quan hi va passar per aquest indret

Font de les Marrades

Font i bassa de pedra de les Marrades, a tocar del camí Ral Vic-Olot

PictographInformation point Altitude 2,658 ft

Indicador de Les Marrades del grau d'Olot, obra civil del Segle XVIII, on el camí està apuntalat per murs de contenció de pedra. És una zona de camí ampla i de perfil irregular de pedra, on cal parar compte si hi ha humitat o ha plogut.

Indicador monòlit commemoratiu camí Ral Vic-Olot

Indicador Pixador dels matxos camí Ral Vic-Olot

Indicador Camí Ral Olot a Vic

Indicador Camí Ral Olot a Vic (II)

Indicador Camí Ral Olot a Vic (III)

PictographDoor Altitude 1,924 ft

Porta de fusta al camí Ral Vic-Olot

PictographMountain hut Altitude 1,665 ft

Casa rural L'esquirol

PictographCave Altitude 2,829 ft

Mina dels bandolers

La Mina dels bandolers, a tocar del camí ral Vic-Olot, era un amagatall que aprofitaven els bandolers, una esquerda d'uns 50m. de llarg i parets de fins a 3-4m d'alçada, a uns minuts a peu del camí.