Ruta per la Talaia - Vilanova i la Geltru (boceto)

Photo ofRuta per la Talaia - Vilanova i la Geltru (boceto) Photo ofRuta per la Talaia - Vilanova i la Geltru (boceto) Photo ofRuta per la Talaia - Vilanova i la Geltru (boceto)

August 23, 2014

near Vilanova i la Geltrú, Catalunya (España)

La ruta comença a la parada 40 de la línia 1, d'autobusos urbans (Càmping Vilanova Parc). Aquí podem visitar el mas Roquer.
Agafem el camí del mas Ricart que passa al costat del mas d'en Mata. Una vegada arribats a mas Ricart, continuem pel camí de la Talaia.
Passem pel costat del camp de golf i agafem la pista que ens porta al cim de la Talaia, des d'on podrem veure el pantà de Foix i unes espectaculars vistes del municipi.
Continuem recorrent la Serra de Bonaire, pel camí de la Serra del Gat.
Quan arribem a la bifurcació que ens porta al pla de les Palmeres i a la casa Alta, continuem cap a la dreta i baixem sense abandonar el camí de la Serra del Gat.
Passem pel costat de la barraca del Bruno, deixant a la banda esquerra el camí del Fondo de les Oliveres que ens porta al mas de l'Artís.
Sense abandonar el camí de la Serra del Gat, passem pel mas d'en Coloma, Les Mesquites i can Brunet.
Deixem el camí de la Serra del Gat i continuem a l'esquerra pel camí de cal Baró.
Girem 180 graus per anar cap al mas Roig, però no entrem a la finca i continuem per un caminet que s'endinsa al bosc i que ens porta al Corral d'en Roc.
Continuem pel camí del Corral d'en Roc, passem per sobre de l'autopista i arribem al mas Ricart.
Tornem pel mateix camí que havíem fet a l'anada, fins a mas Roquer i a la parada d'autobusos.

Barraca del Bruno
Mulassa emplaçada vora el fondo del Teixidor, a ponent del mas de l'Artís, al costat del camí de la Serra del Gat.

Cim de la Talaia
Situació

Corral d'en Roc
Vella masia ramadera emplaçada al costat de la Talaia, más amunt del mas Ricart, al peu del camí de Cub, a Canyelles. Actualment en els terrenys del Portal d'En Roc, entrant per la Carrerada, s'hi ha instal·lat un camp de golf.

Escola de Golf Portal del Roc
Camp de 18 forats, camp de pràctiques, putting green, zona approach, vestuaris, botiga i bar-restaurant.

Les Mesquites
Masia abandonada al costat del camí que va a Castellet per Torrelletes, al Nord Oest del terme. El seu nom en plural indica que hi havia dues cases: la Mesquita del Coloma i la Mesquita de Vidal. El mot mesquita és sinònim de fems i adob.

Mas Ricart

Mas Roig

Mas d'en Coloma
Situat a la part Nord Oest del terme, en una careneta per on passava el camí de Casteller, es a dir: més amunt del mas Torrat, entre aquest i el mas de l'Artís. Actualment, la masia està abandonada i en procés d'enrrunament. Era coneguda com 'La Mesquita d'en Coloma'.

Mas d'en Mata

Restaurant Mas Roquer
Ubicat a la dreta de la carretera de l'Arboç, actualment és el centre del càmping Vilanova Park. En el s.XVIII, la casa era coneguda per corral d'en Llorens i, deprés, com a corral del Daniel, fins a finals del s. XIX, que fou adquirida per F. Font Gumà, el qual li va donar el nom de mas Roquer, i qui hi adossà una construcció modernista, que persisteix fins al dia d'avui.

camping vilanova park

mas d'en mata

Mas d'en Mata Casa de camp emplaçada al camí de mas Ricart a pocs metres de Mas Roquer i del càmping Vilanova Park. Es coneix per mas d'en Mata des que fou adquirida a finals del s. XVIII per F. Mata.

mas ricart

Mas Ricart Vella masia situada en la cruïlla de la Carrerada de la Talaia amb el camí moliner de Cubelles a Canyelles, poc abans de passar per damunt de l'actual autopista A-16.

escola de golf portal del roc

PictographSummit Altitude 794 ft

cim de la talaia

Muntanya de 280m. d'altitud situada a ponent del municipi, a l'extrem de migjorn de la serra que delimita el nostre terme amb Castellet i lloc de confluència del terme de cubelles des de l'any 1363. La Talaia és un dels punts més alts de Vilanova i la Geltrú i en el seu cim s'hi han fet troballes ibèriques. El topònim es documenta a l'any 1358 en una disposició reial d'erigir senyals de jurisdicció amb forques, entre altres llocs, en el "puig de la Talaia". En el cim de la Talaia s'hi va clavar una creu de ferro (1954), s'hi construí un cocó (1960), actualment arranjat, i s'hi col·locà una capelleta de fusta amb la Moreneta (1964). A l'any 1988, un gran incendi deixà la muntanya copletament desconeguda. Ara s'hi ha instal·lat una torre de guaita de nou metres d'altura. La funció de la ova torre no serà ben bé la mateixa de la de segles enrere, però la muntanya tindrà, una altra vegada, una talaia d'observació.

PictographPhoto Altitude 627 ft

PictographRuins Altitude 486 ft

PictographRuins Altitude 453 ft

PictographRuins Altitude 430 ft

mas roig

Pagesia vilanovina de l'antiga demarcació de Rocacrespa situada al peu de la Talaia, més amunt del mas Ricart. És una de les poques masies que conserva el nom original, almenys des del s. XVI. Dintre de la partida s'hi troben el bosc del mas Roig i la plana del mas Roig (documentat l'any 1554).

corral d'en roc

• Photo of Carles Burzon
    Carles Burzon Jun 28, 2015

Avui l'he fet amb la meva camarada de ruta, la meva esposa Vinyet. L'hem fet amb sentit antihorari, he sentit remugar a les meves espatlles. Finalment el premi ha estat disposar del Garraf i Penedes als nostres peus. Molt bona la sortida, felicitats per la ruta !!!