Photo ofRuta pels estanys de Malniu: Estany de Malniu, Estany Mal, Estany del Fener de l'Ós i Estanyol de Tarterès Photo ofRuta pels estanys de Malniu: Estany de Malniu, Estany Mal, Estany del Fener de l'Ós i Estanyol de Tarterès Photo ofRuta pels estanys de Malniu: Estany de Malniu, Estany Mal, Estany del Fener de l'Ós i Estanyol de Tarterès

July 6, 2019
July 2019

near Girult, Catalunya (España)

Ruta relativament fàcil per la zona dels llacs de Malniu, una part de la Reserva Nacional Cerdanya-Alt Urgell (municipi de Meranges), que ens permetrà anar descobrint quatre magnífics estanys i gaudir d’alguns dels millors paisatges de la Cerdanya catalana.
De bon començament, el sender que haurem de seguir per pujar cap a l’estany de Malniu és el 119 (marques grogues i blanques) i podem iniciar-lo en el mateix aparcament del refugi de Malniu. No hi ha cap dificultat per seguir-lo perquè, a més a més d’estar molt fresat, al llarg del recorregut anirem trobant diferents indicadors i senyalitzacions.
Una còmoda passejada, envoltats d’una boscúria en la que hi predomina el pi negre i amb els nerets estenent-se pel sotabosc com si es tractés d’una catifa rosada (sobretot durant la primera quinzena de juliol), ens permet arribar a la zona de desguàs i, tot seguit, a la riba sud de l’estany de Malniu.
Una estona per contemplar reflexat a l’aigua el meravellós paisatge que l’envolta, les pinedes de pi negre, les parets rocoses del pic del Castell dels Lladres, ... i continuem endavant, tot seguint a la dreta, per enllaçar amb el sender 121 que puja cap a l’estany Mal o de Guils.
Localitzat el sender 121, caldrà travessar un filat que recorre paral·lel la riba est de l'estany de Malniu i anar seguint les fites amb petits muntets pedres que anirem trobant.
Seguint direcció nord-est i superat un rec d’aigua, arribarem a la zona del Prat Fondal. Des d’aquí i continuant pel sender 121 cap a l’est, trobarem ben aviat la part alta de l’estany Mal o de Guils. Malgrat que ens costa una mica, aconseguim atansar-nos a la cinglera per gaudir d’una bona panoràmica de l’estany que, de forma arrodonida i envoltat d’avets, queda enclotat per sota nostre.
Com que hem decidit baixar cap a la riba de l’estany, continuem pel sender que, tot seguint les fites amb muntets de pedres, va davallant entre el sotabosc i les roques de granit, fins arribar a la riba força pedregosa de l’estany Mal o de Guils. L’indret i el seu entorn valen el petit esforç realitzat per arribar-hi.
Deixem enrere l’estany Mal i seguint el mateix sender 121, tornem altra vegada a la zona del Prat Fondal.
A partir d’aquí però, abandonem el sender 121 i, seguint direcció nord-oest, ens atansem a l’indret on es troba l’anomenat estany del Fener de l’Ós, una àmplia zona enclotada i humida situada al davant del Prat Fondal, que en èpoques molt plujoses embassa aigua i es converteix en un estany.
Des del mateix Prat Fondal, magnífic mirador de la vall, i tinguen l’estany de Malniu als peus, decidim baixar cap a la seva riba nord, costa avall i al dret.
Una vegada assolida la riba, decidim vorejar l’estany de Malniu seguint a la dreta, primer per la riba oest i, tot seguit, per la riba sud, fins arribar altra vegada a la zona de desguàs i així enllaçar amb el sender 119 que, pel mateix camí, baixa cap al refugi de Malniu.
Arribats a la zona del refugi de Malniu i per completar la matinal senderista, vàrem atansar-nos fins l’estanyol de Tarterès, també conegut com a estany Sec o estany del Refugi (per la seva proximitat). Es tracta d’un llac artificial que sempre té aigua i que té un interès especial perquè conserva un cinturó de vegetació molt dens i en bon estat.
------------------------------------------------------------------------------------
Una de les maneres d'arribar al refugi de Malniu des de Lleida, és dirigir-nos cap a la Seu d'Urgell per agafar la N-260, carretera que enllaça la Seu amb Puigcerdà. Seguint la N-260 durant uns 40 km, just abans d'arribar a Ger, trobarem a l'esquerra el trencall d'on surt la carretera GIV-4031 que puja fins al poblet de Meranges (10 km). Cal travessar el poble i continuar uns 10 quilòmetres més per una pista apta per a vehicles, amb un primer tram ben asfaltat, un segon tram amb mal asfalt i clots i un últim tram sense asfaltar que porta fins a l'aparcament del refugi de Malniu.
Estacionar el cotxe a l'aparcament del refugi de Malniu té un cost de 3 euros per vehicle i dia. El motiu és la taxa per l'accés en vehicle a l'espai protegit del Pla de les Tarteres - Refugi de Malniu.
Si desitgeu veure algunes imatges de la sortida, solament heu de clicar en l'enllaç de sota ...

Refugi de Maniu

Senyalització GR-11

Pal indicador/Senders de la Cerdanya

Estanyol de Tarterès/Plafó informatiu

Estanyol de Tarterés (Estany Sec, segons l'ICGC)

• Jaume Martínez 2 Apr 10, 2021

Muy chula! La hicimos en abril, con el perro y fue genial. Había bastante nieve, pero se hizo bien.