Photo ofRuta pel municipi de Tora: Cal Valentines - Monestir de Cellers - Cellers - Cal Valentines Photo ofRuta pel municipi de Tora: Cal Valentines - Monestir de Cellers - Cellers - Cal Valentines Photo ofRuta pel municipi de Tora: Cal Valentines - Monestir de Cellers - Cellers - Cal Valentines

2079
March 15, 2017
March 2017

near Torà de Riubregós, Catalunya (España)

Ruta pel municipi de Torà, en la zona nord-est de la Segarra i en els límits amb el Solsonès i l'Anoia, amb l’objectiu d’arribar-nos fins el monestir de Sant Celdoni i Sant Ermenter de Cellers.
Com que la distància fins el monestir, seguint la pista asfaltada que hi surt des de Torà, és d'uns 8 kms, vàrem decidir avançar el punt inicial de la ruta, fent la primera part d’aquest camí asfaltat en cotxe, alhora que completaríem l'itinerari circular tot buscant la part més alta de la Serra de Cellers.
Així doncs, una vegada arribats a Torà, buscàvem el camí que paral·lel a la riera de Cellers, comunica Torà amb el petit nucli de Cellers i el seguíem durant una mica més de 3 quilòmetres, fins arribar al trencall que porta cap al mas de Cal Valentines, lloc on vàrem aparcar el cotxe.
Tot seguit, travessàvem la riera de Cellers i continuàvem pel camí que puja cap a la part més elevada de la Serra de Cellers. Durant el recorregut i envoltats d’un paisatge de turons amb restes d’algunes clapes de bosc i camps de conreu de cereals, anirem trobant alguns masos com Armena, Cal Xera, Cal Badia, Cal Tonic.
Just a l’arribar a les restes del que fou l’Hostal del Vent, situat dalt de la carena de la Serra de Cellers, ja veiem al fons de la vall el poble de Cellers i, una mica més endavant, el monestir de Cellers. Serà el moment d’anar perdent alçada i anar baixant cap al lloc on es troba el Monestir de Cellers, una de les construccions romàniques més interessants i desconegudes de Catalunya.
Com que prèviament havíem contactat amb mossèn Fermí Manteca, qui molt gentilment ens havia facilitat la clau que permet l’entrada a l’església del Monestir, a l’arribar-hi vàrem poder gaudir d’una completa visita al que sens dubte és l’element més important del conjunt monàstic.
De tornada cap a Torà i relativament proper al Monestir, trobàvem el petit nucli de Cellers, presidit per l’església de Sant Martí i les ruïnes de l’antic castell. Cellers està format per unes poques cases, Cal Mestre, Cal Gras, Cal Ribalta i Ca l'Oliva, que descriuen amb prou feines un carrer, estret i curt.
A partir de Cellers, agafàvem la pista asfaltada que, paral·lela a la riera de Cellers, enllaça amb Torà i la seguíem fins arribar al trencall de Cal Valentines, lloc on havíem deixat el cotxe.
------------------------------------------------------------------------------------
A l’arribar a Torà, encara vàrem tenir temps i ganes de fer una descoberta del nucli antic de la vila, tot fent-hi una passejada per les places, carrers, portals, passos coberts...
Per arribar fins a Torà des de Lleida, haurem de seguir l’A-2 fins a Cervera per agafar la C-25 (eix transversal) fins la sortida de Sant Ramon. Continuar per la LV-3003, passant per Portell i Ivorra, fins a Torà. Una vegada a Torà, caldrà buscar el camí de Torà a Cellers (hi ha indicacions), per seguir-lo fins arribar al trencall que porta al mas de cal Valentines, lloc on aparcarem el cotxe i iniciarem el recorregut.
Si desitgeu veure algunes imatges de la sortida, solament heu de clicar en l'enllaç de sota...