RUTA D'EN SERRALLONGA A AMER

4 hours one minute
September 5, 2021
September 2021

near Amer, Catalunya (España)

Ruta per a conèixer una part dels masos relacionats amb la història del bandoler Serrallonga al terme d'Amer i gaudir de les fonts i els camins de muntanya en al part obaga i fresca del municipi. Forma part d'una ruta més completa sobre en Serrallonga al municipi i seria, per tant, el "tram curt" de la Ruta d'en Serrallona a Amer.
L'itinerari comença a la zona de l'antiga estació del Carrilet a Amer. Seguim un tram de la carretera asfaltada que puja a Sant Martí Sacalm i podem veure el mas Boada. Al cap de poc girem a l'esquerra per al pista de terra del mas Maset.
En breu seguim una pista més petita a la dreta i ja caminem per senders estrets al mig d'una espessa boscuria d'alzinars. Passem per unes tímides clarianes, on reposen els vestigis dels mas La Gaiana i Can Mel.
Un sender una mica més emboscat (però pel qual es passa bé) ens retorna a la carretera de Sant Martí que seguim un breu tram, per arribar als camps i els vestigis de la masia de Concs. Aquí podem gaudir d'una magnífica panoràmica.
Desfem el camí , seguim un tram descendent de la carretera asfaltada fins arribar al trencant senyalitzat de la masia enrunada de Les Femades. Prop d'aquí anem a veure l'alzina centenària catalogada.
Un sender molt refrescant, envoltat de falgueres,ens deixara en el camí paral·lel al torrent del Colomer. El descendim fins arribar al pont i anem a veure l'ermita de Sant Marçal i el mas del Colomer de Baix.
Desfem el camí, trobem la font dels Abeuradors i desemboquem a la Font Picant, ja en el pla.
Creuem al via verda de l'antic ferrocarril i ens dirigem cap a Amer per una pista paral·lela, el camí de la Font Picant, que ens permetrà trobar diferents fonts i caminar per un bosc de pollancres refrescat pel riu Brugent.
Passada al font dels Capellans anem a buscar la via verda i la seguim per arribar al punt d'inici de la ruta.

PictographPhoto Altitude 828 ft

Un altre mas que els bandolers van assaltar va ser el mas Boada de les Costes. Antic Gornés, Pau i Francesc Moners, Jaume Planella, el Fadri de Sau i Margarida Severa, anaren de nits al mas i “picant-li a la porta y fentse lo matex Buada en al finestra li digueren quels dones cent ducats fentli moltes amenasses si nols donave”. Un mètode, el de les amenaces, utilitzat pels bandolers i en ocasions no era prou efectiu. En aquesta ocasió en Boada va prometre donar els cent ducats, que els va havia de portar al rector de Sant Martí de Cantallops, on els recollirien els bandolers. Però el Fadrí de Sau explica en al seva confessió de mai van arribar a cobrar-los.

PictographPhoto Altitude 923 ft

Nicolau Roure i Gorreta , masover del mas Concs, era molt amic, valedor i fautor de la quadrilla. Els havia acollit en l’interior de la casa i també els havia portat menjar , beure, pilotes (bales), mitges i sabates al bosc.

PictographFountain Altitude 982 ft

PictographPhoto Altitude 928 ft

PictographPhoto Altitude 935 ft

Al mas Colomer també eren fautors dels bandolers. Segons el Fadrí de Sau: “Serrallonga jo y altres de la quadrilla arribarem en llur casa y dits pare y fills Colomers nos feren motes festes hins donaren molt bon sopar fins feren fer per les dones una plata de bunyols”. El bandoler Joan Guirigay també havia comprat a la dona dels Colomer dues camises de lli per deu reals. Explica Serrallonga que “jo conech molt be a T.Colomer de Amer i a son fill, los quals eren molt amichs y valedors nostres y en sa casa havem menyat y begut jo y los demes lladres de la quadrilla dos o tres vegades”. Segons el Fadrí de Sau els Colomer també els avisaven quan hi havia persecució contra els bandolers.

PictographFountain Altitude 898 ft

PictographPhoto Altitude 724 ft

• Photo of chus59
    chus59 Apr 2, 2022

Ruta fàcil, molt agradable i interesant. Amb moltes fonts.
    Moltes gràcies per compartir-la!!

• Photo of irenevayviene
    irenevayviene Feb 12, 2024

Ruta molt interessant i bonica però m'ha costat una mica de seguir sense marques te punts de confusió amb el track al gps millor, moltes gràcies per compartir, una salutació.

• Photo of serrallonga1640
    serrallonga1640 Feb 12, 2024

Gràcies per les observacions Irene.