Ruta d'en Serrallonga 1 (GR 178). Sant Hilari Sacalm-Osor

Photo ofRuta d'en Serrallonga 1 (GR 178). Sant Hilari Sacalm-Osor Photo ofRuta d'en Serrallonga 1 (GR 178). Sant Hilari Sacalm-Osor

April 28, 2014
December 2007

near El Serrat, Catalunya (España)

[CA] Ruta d'en Serrallonga 1 (GR 178). Sant Hilari Sacalm-Osor

Primera etapa de la Ruta d'en Serrallonga, itinerari de gran interès històric i paisatgístic que permet conèixer els indrets més destacats de la biografia del mític bandoler Joan Sala, més conegut com a Serrallonga: colls on era esperat per batlles i sometents (com el de Nafré i el de Querós) i la casa on va viure i que li va donar el sobrenom, can Serrallonga. El paisatge és feréstec, es travessen boscos de castanyers i avets imponents i en el tram final s'albira, fins a arribar a l'ermita de la Mare de Déu del Coll, l'embassament de Susqueda. Per tornar al punt d'inici, serà necessari disposar d'un mitjà de transport, ja que la ruta és en forma de travessa (lineal).
Ruta senyalitzada.

A Sant Hilari Sacalm, s'arriba des de l'AP-7 (sortida 10 Hostalric-Blanes) prenent als afores d'Hostalric (O) la carretera GI-553 cap al NO i seguint, a l'alçada d'Arbúcies, per la GI-550 en el mateix sentit de la marxa (NO). També s'hi pot fer cap des de l'eix Girona-Vic (C-25 o Eix Transversal) per la sortida 209 de Sant Hilari Sacalm. Es pot deixar el vehicle a les zones d'aparcament de davant de l'Ajuntament (tanmateix, diumenge al matí és dia de mercat i no s'hi pot aparcar) i de la plaça del Doctor Moragues. La ruta parteix de l'oficina de turisme de Sant Hilari Sacalm, ubicada a la plaça del Doctor Robert, però si es ve amb vehicle particular i es vol estalviar un bon tram d'asfalt i camí de pujada pel mig d'un polígon industrial, també es pot començar a caminar des de la pista del Sobirà.

0,00 km (796 m). Sant Hilari Sacalm, plaça del Doctor Robert. Se surt de l'oficina de turisme baixant pel carrer Vernis fins al de Doctor Morales, on es tombarà a l'esquerra. El carrer esdevé l'avinguda de la Font Picant, que se segueix fins a sortir de la població.

0,47 km (781 m), 0 h 07 min. A l'alçada de les instal·lacions esportives, es puja per una pista asfaltada de la dreta (NE) que duu a un polígon industrial (indicacions del Sobirà).

1,60 km (846 m), 0 h 23 min. Se surt a un encreuament de pistes. Es deixen sengles trencalls a dreta (SO) i a esquerra (NE) i se segueix recte (NE), sempre en direcció al Sobirà, per una pista que, als pocs metres, deixa d'estar asfaltada i trenca a mà esquerra (NE).

2,47 km (857 m), 0 h 36 min. Bifurcació. Es deixa la pista del Sobirà a la dreta (E) i es baixa a l'esquerra (NO) per un camí ample senyalitzat com a Ruta Bosc i Patrimoni, que es dirigeix a Sant Hilari Sacalm i la font de Sant Roc. Tot el camí està senyalitzat amb les marques blanques i vermelles del GR 178.

4,95 km (684 m), 1 h 12 min. Bifurcació. Se segueix pel trencall de la dreta (NE) en direcció als colls de Querós i de Serrallonga (indicacions). Tot seguit, es passa pel costat d'un pou de glaç i, als 200 m, es travessa la carretera GI-542 per continuar pel camí senyalitzat amb les marques del GR 178. 60 m més endavant, es creua un rierol per un tronc i, un cop a l'altra riba, es continua per la dreta seguint el curs del riu per sobre. Pocs metres després, s'accedeix a un camí transversal (km 5,29, 680 m), que s'agafa a mà dreta (N/NE).

5,88 km (665 m), 1 h 24 min. Bifurcació senyalitzada: se segueix a l'esquerra en direcció nord-oest cap als colls de Querós i de Serrallonga. Es continua un tram per un corriol fins a sortir a una pista, que s'agafarà de pujada per l'esquerra (O/NO). Cal seguir per la pista principal tothora.

8,43 km (764 m), 2 h. La pista es bifurca i es continua per la dreta (O; el camí que va recte). De seguida es travessa un rierol i se segueix pujant per la pista girant a mà dreta (NE).

9,25 km (828 m), 2 h 12 min. Es passa pel costat de la capella o ermita del Carbonell.

9,53 km (843 m), 2 h 16 min. Nova bifurcació de pistes. Es deixa la que puja a la dreta i se segueix recte (O). Als pocs metres, es bifurca un altre cop: cal remuntar per la de la dreta (O).

9,98 km (881 m), 2 h 23 min. Bifurcació al coll de Querós. Es continua pel camí que ascendeix a la dreta en direcció nord. 700 m més enllà, es troba una altra bifurcació: es deixa un camí que puja a la dreta i s'agafa un altre que baixa lleugerament per l'esquerra. Pocs metres després, el camí es bifurca novament i es continua pel de la dreta (O).

11,03 km (909 m), 2 h 38 min. Molta atenció! Es deixa la pista principal i es baixa abruptament a l'esquerra (NO) per un corriol que queda a sota. A partir d'aquí, s'entra al bosc i es davalla pel mig dels castanyers per un caminoi a voltes perdedor: cal parar compte i seguir els senyals blancs i vermells del GR.

11,96 km (817 m), 2 h 51 min. Se surt del bosc. Cruïlla de camins. S'agafa a mà esquerra el camí pedregós que puja davant en direcció nord-oest i que s'eixampla després una mica per esdevenir una pista en pocs metres.

13,14 km (749 m), 3 h 08 min. La pista desemboca a una bifurcació: s'agafa el camí de la dreta (N), com si es volgués recular per la pista de sota. Uns metres més endavant, al coll de Corones (km 13,19, 746 m), es troba una altra cruïlla senyalitzada i es continua pel camí de la dreta en direcció est cap a l'ermita de la Mare de Déu del Coll i Osor.

15,10 km (593 m), 3 h 35 min. Nova bifurcació: cal continuar girant a la dreta (S). Es travessa un rierol al Sot de Serrallonga.

16,47 km (693 m), 3 h 55 min. Encreuament de 3 camins: s'agafa el del mig, que se'n va a la dreta en direcció sud-est. 1,3 km després, el camí es bifurca i se segueix pel que remunta a la dreta.

19,11 km (697 m), 4 h 34 min. Bifurcació. Cal continuar pel camí que ascendeix a la dreta (SE).

20,25 km (847 m), 4 h 50 min. Bifurcació. Es pren el camí que davalla a mà esquerra (SE) fins a trobar i prendre la pista que puja al santuari de la Mare de Déu del Coll.

22,14 km (822 m), 5 h 18 min. Santuari de la Mare de Déu del Coll. El trajecte continua a llevant per la part de darrere de la casa seguint sempre les marques del GR 178. A partir d'aquí, s'avança per un corriol que va baixant amb un pendent pronunciat.

22,87 km (703 m), 5 h 29 min. Se surt a una pista asfaltada, que se segueix a la dreta (NE) en el mateix sentit de la marxa per deixar-la tot seguit per un desviament també de mà dreta (SE i després NE).

23,41 km (615 m), 5 h 36 min. Coll de Nafré. Es deixa la carretera i es pren una pista de la dreta (S/SO).

25,69 km (365 m), 6 h. S'accedeix al revolt d'una pista que des d'Osor, ja molt proper, porta a l'ermita: cal prendre-la a la dreta en direcció SE cap al pont, abans del qual s'agafa el carrer que baixa a l'esquerra (SE; km 26,06, 343 m) i que passa per davant del cementiri per entrar a Osor pel carrer de França. S'arriba al carrer del Pont i es creua el pont. Al final del carrer, es gira a l'esquerra (E) i, tot seguit, a la dreta (S). Es desemboca a la carretera GI-542 o carrer Major, que es pren a l'esquerra (E).

26,58 km (330 m), 6 h 22 min. Plaça de Catalunya d'Osor. Davant, queda l'Ajuntament, punt final de la primera etapa de la ruta.

[ES] Ruta d'en Serrallonga 1 (GR 178). Sant Hilari Sacalm-Osor

Primera etapa de la Ruta d'en Serrallonga, itinerario de gran interés histórico y paisajístico que permite conocer los lugares más destacados de la biografía del mítico bandolero Joan Sala, más conocido como Serrallonga: collados donde era esperado por alcaldes y somatenes (como el de Nafré y el de Querós) y la casa donde vivió y que le dio el apodo, Can Serrallonga. El paisaje es agreste, se atraviesan bosques de castaños y abetos imponentes y en el tramo final se vislumbra, hasta llegar a la ermita de la Mare de Déu del Coll, el embalse de Susqueda. Para volver al punto de inicio, será necesario disponer de un medio de transporte, ya que la ruta tiene forma de travesía (lineal).
Ruta señalizada.

A Sant Hilari Sacalm, se llega desde la AP-7 (salida 10 Hostalric-Blanes) tomando en las afueras de Hostalric (O) la carretera GI-553 hacia el NO y siguiendo, a la altura de Arbúcies, por la GI-550 en el mismo sentido de la marcha (NO). También se puede llegar a esta población desde el eje Girona-Vic (C-25 o Eix Transversal) por la salida 209 de Sant Hilari Sacalm. Se puede dejar el vehículo en las zonas de aparcamiento de delante del Ayuntamiento (no obstante, el domingo por la mañana es día de mercado y no se puede aparcar) y de la plaza del Doctor Moragues. La ruta parte de la oficina de turismo de Sant Hilari Sacalm, ubicada en la plaza del Doctor Robert, pero si se viene con vehículo particular y se quiere ahorrar un buen tramo de asfalto y camino de subida por un polígono industrial, también se puede empezar a caminar desde la pista del Sobirà.

0,00 km (796 m). Sant Hilari Sacalm, plaza del Doctor Robert. Se sale de la oficina de turismo bajando por la calle Vernis hasta la de Doctor Morales, donde se girará a la izquierda. La calle se convierte en la avenida de la Font Picant, que se sigue hasta salir de la población.

0,47 km (781 m), 0 h 07 min. A la altura de las instalaciones deportivas, se sube por una pista asfaltada de la derecha (NE) que lleva a un polígono industrial (indicaciones del Sobirà).

1,60 km (846 m), 0 h 23 min. Se sale a un cruce de pistas. Se dejan sendos desvíos a derecha (SO) y a izquierda (NE) y se sigue recto (NE), siempre en dirección al Sobirà, por una pista que, a los pocos metros, deja de estar asfaltada y se desvía a mano izquierda (NE) .

2,47 km (857 m), 0 h 36 min. Bifurcación. Se deja la pista del Sobirà a la derecha (E) y se baja a la izquierda (NO) por un camino ancho señalizado como Ruta Bosc i Patrimoni, que se dirige a Sant Hilari Sacalm y la fuente de Sant Roc. Todo el camino está señalizado con las marcas blancas y rojas del GR 178.

4,95 km (684 m), 1 h 12 min. Bifurcación. Se sigue por la desviación de la derecha (NE) en dirección a los collados de Querós y de Serrallonga (indicaciones). A continuación, se pasa junto a un pozo de hielo y, a los 200 m, se cruza la carretera GI-542 para continuar por el camino señalizado con las marcas del GR 178. 60 m más adelante, se cruza un arroyo por un tronco y, una vez en la otra orilla, se continúa por la derecha siguiendo el curso del río por encima. Unos metros después, se accede a un camino transversal (km 5,29, 680 m), que se toma a mano derecha (N/NE).

5,88 km (665 m), 1 h 24 min. Bifurcación señalizada: se sigue a la izquierda en dirección noroeste hacia los collados de Querós y de Serrallonga. Se continúa un tramo por un sendero hasta salir a una pista, que se tomará de subida por la izquierda (O/NO). Hay que seguir por la pista principal en todo momento.

8,43 km (764 m), 2 h. La pista se bifurca y se continúa por la derecha (O; el camino que va recto). Enseguida se cruza un arroyo y se sigue subiendo por la pista girando a mano derecha (NE).

9,25 km (828 m), 2 h 12 min. Se pasa junto a la capilla o ermita del Carbonell.

9,53 km (843 m), 2 h 16 min. Nueva bifurcación de pistas. Se deja la que sube a la derecha y se sigue recto (O). A los pocos metros, se bifurca de nuevo: hay que remontar por la de la derecha (O).

9,98 km (881 m), 2 h 23 min. Bifurcación en el collado de Querós. Se continúa por el camino que asciende a la derecha en dirección norte. 700 m más allá, se encuentra otra bifurcación: se deja un camino que sube a la derecha y se toma otro que baja ligeramente por la izquierda. Unos metros después, el camino se bifurca nuevamente y se continúa por el de la derecha (O).

11,03 km (909 m), 2 h 38 min. Mucha atención! Se deja la pista principal y se baja abruptamente a la izquierda (NO) por un sendero que queda debajo. A partir de aquí, se entra en el bosque y se desciende entre castaños por un sendero a veces perdedor: hay que tener cuidado y seguir las señales blancas y rojas del GR.

11,96 km (817 m), 2 h 51 min. Se sale del bosque. Cruce de caminos. Se coge a mano izquierda el camino pedregoso que sube delante en dirección noroeste y que luego se ensancha un poco hasta convertirse en una pista.

13,14 km (749 m), 3 h 08 min. La pista desemboca en una bifurcación: se toma el camino de la derecha (N), como si se quisiera retroceder por la pista de abajo. Unos metros más adelante, en el collado de Corones (km 13,19, 746 m), se encuentra otro cruce señalizado y se continúa por el camino de la derecha en dirección este hacia la ermita de la Mare de Déu del Coll y Osor.

15,10 km (593 m), 3 h 35 min. Nueva bifurcación: hay que seguir girando a la derecha (S). Se cruza un arroyo en el Sot de Serrallonga.

16,47 km (693 m), 3 h 55 min. Cruce de 3 caminos: se toma el del medio, que se va a la derecha en dirección sureste. 1,3 km después, el camino se bifurca y se sigue por el que remonta a la derecha.

19,11 km (697 m), 4 h 34 min. Bifurcación. Hay que seguir por el camino que asciende a la derecha (SE).

20,25 km (847 m), 4 h 50 min. Bifurcación. Se toma el camino que baja a mano izquierda (SE) hasta encontrar y tomar la pista que sube al santuario de la Mare de Déu del Coll.

22,14 km (822 m), 5 h 18 min. Santuario de la Mare de Déu del Coll. El trayecto continúa a levante por la parte de atrás de la casa siguiendo siempre las marcas del GR 178. A partir de aquí, se avanza por un sendero que va bajando con una pendiente pronunciada.

22,87 km (703 m), 5 h 29 min. Se sale a una pista asfaltada, que se sigue a la derecha (NE) en el mismo sentido de la marcha para dejarla a continuación por un desvío también de la derecha (SE y después NE).

23,41 km (615 m), 5 h 36 min. Collado de Nafré. Se deja la carretera y se toma una pista de la derecha (S/SO).

25,69 km (365 m), 6 h. Se accede a la curva de una pista que desde Osor, ya muy cercano, lleva a la ermita: hay que tomarla a la derecha en dirección SE hacia el puente, antes del cual se toma la calle que baja a la izquierda (SE; km 26,06, 343 m) y que pasa por delante del cementerio para entrar en Osor por la calle de França. Se llega a la calle del Pont y se cruza el puente. Al final de la calle, se gira a la izquierda (E) y, a continuación, a la derecha (S). Se llega a la carretera GI-542 o calle Major, que se toma a la izquierda (E).

26,58 km (330 m), 6 h 22 min. Plaza de Catalunya de Osor. Delante, está el Ayuntamiento, punto final de la primera etapa de la ruta.