Ruta dels masos enrunats de Sant Mateu de Bages

Photo ofRuta dels masos enrunats de Sant Mateu de Bages Photo ofRuta dels masos enrunats de Sant Mateu de Bages Photo ofRuta dels masos enrunats de Sant Mateu de Bages

November 12, 2021
November 2021

•   3.7 1 review

near Sant Mateu de Bages, Catalunya (España)

Caminada realitzada en un matí de pluja intermitent.
Recomano seguir el track amb GPS.
Hem deixat el vehicle al Pla de l'Oratori de Sant Mateu de Bages. Comencem a caminar per la carretera de Castelltallat fins una pista a la dreta senyalitzada per anar a La Sala, però no la seguim, dons prenem una pista mig perduda que en baixada ens portarà fent alguna ziga-zaga fins a les proximitats de Cal Mateu del Clot, que hem deixat a la dreta.
Continuant per una altra pista també mig perduda a l’esquerra que va pujant seguint el Torrent de Cal Mateu fins el seu inici, on l'hem creuat per un corriol per sota d'una frondosa vegetació que desemboca en un camí que també en pujada porta cap els plans de La Sala, als pocs metres hem fet una anada-tornada per anar a la Font de la Sala, ens ho podíem haver estalviat, no val la pena hi ha una captació d'aigua.
Desprès de donar una volta per les ruïnes de La Sala hem continuat fins un creuament de pistes amb pal indicador. Continuem per la pista de l'esquerra que ens porta a les ruïnes del mas Cal Cassetó, on hi trobem arnès d’abelles.
Tornem a la pista i la abandonem de seguida per passar per la vora d’uns camps a trobar un corriol que per dins el bosc ens porta a un camí que seguim a la dreta fins a una pista que prenem a l’esquerra, 120m endavant trobem el trencall al mas Solarot.
El mas Solarot també està enrunat, però te alguns elements d’interès. Tornem enrere fins a la pista, per la qual continuem fins a una bifurcació on girem a l’esquerra, als pocs metres seguim un camí també a l’esquerra, passem per una torra d’alta tensió on el camí gira a l’esquerra, més endavant en la propera corba del camí el deixem per seguir un corriol perdedor ja que està mig tapat per restes vegetals de la neteja del bosc.
Aquest corriol ens porta a la Creu del Rector de Coaner, acabada la visita continuem pel corriol fins trobar el camí que havíem deixat. Però de seguida el deixem per l’esquerra i seguim per la vora d’uns camps i camins que comuniquen les feixes de cereals per anar a buscar un camí que en lleugera baixada ens portarà a la pista que seguint-la dreta ens portarà a Sant Mateu.
Passem per Ca l’Eloi un gran casal gòtic transformat en masia i actualment també enrunat, continuem i en la propera bifurcació al pal indicador seguim recta en direcció a Sant Mateu. Passem per sota de Cal Secaner que ens queda a la nostra dreta, i seguim fins a la carretera a Castelltallat, anem a l’esquerra fins el Pla de l’Oratori.

00 St. Mateu de Bages

01 Camí a dreta

02 A la dreta

03 Camí a l'esquerra

04 Camí a l'esquerra

05 Trencall a la font de La Sala

06 Font de La Sala

Font situada en una vall per on discorre el torrent de cal Mateu, entre el casal de la Sala i el Casetó. La font es troba en una zona humida al voltant del torrent i aflora d'un marge actualment molt cobert per la vegetació.

Es tracta d'un casal fortificat , situat a la vessant est d'un turó, a l'extrem llevantí del terme. És un edifici de planta quadrada amb espitlleres a la part baixa. La porta d'accés, situada en un dels extrems de la façana, és de mig punt adovellada. Les obertures a l'exterior són escasses. El perímetre de la domus, juntament amb l'església de Santa Maria de la Sala, estava tancat mitjançant una muralla. Actualment tot el conjunt es troba en estat ruïnos.

08 Camí a l'esquerra

09 Cal Cassetó

10 Camí a la dreta

11 Trencall al Solarot

12 Solarot

13 Camí a l'esquerra

14 Corriol a l'esquerra

Tomba amb una creu on s'hi va enterrar l'any 1822 el rector de Coaner, presumiblement en el lloc on fou assassinat. Els fets s'han de situar en el context del Trienni Liberal i en l'última fase d'aquest període, marcada per la insurrecció absolutista i la creació de la Milícia Nacional, que havia de mantenir l'ordre públic i defensar la Revolució. Està situada en una petita esplanada enmig d'una zona boscosa, prop d'on antigament passava el camí que anava de Sant Mateu a Coaner. Consisteix en una llosa de forma més o menys rectangular, actualment amb una creu moderna de ferro, que reposa sobre un petit cúmul de pedres. La creu originària no s'ha conservat.

16 Deixar camí, seguir vora camps

17 Deixar camí, a l'esquerra

18 Per la vora del camp

19 Travessar camp

20 A l'esquerra

Antic casal gòtic de característiques senyorials, posteriorment transformat en una masia, el qual es troba actualment en estat de ruïnos. Es troba emplaçat a l'extrem est d'un petit altiplà (anomenat pla de ca l'Eloi), amb excel•lents vistes sobre la conca del Cardener i també amb contacte visual amb la mas de La Sala. Precisament comparteix amb aquest altre mas unes característiques arquitectòniques i un patró d'edifici pràcticament idèntic i que podria explicar-se per la presència de l'Orde del Temple en aquesta zona.

22 Recte

Cal Mateu del Clot

• Photo of (vrovira50)
    (vrovira50) Oct 29, 2022

Molt interessant ruta, la llàstima que alguns punts pràcticament no hi ha camí