Photo ofRuta dels carboners. Riera Osor, Roca Foradada, cova Serrallonga, Salt gros Mas Claver, gorga Plana, St Francesc de Carbonell Photo ofRuta dels carboners. Riera Osor, Roca Foradada, cova Serrallonga, Salt gros Mas Claver, gorga Plana, St Francesc de Carbonell Photo ofRuta dels carboners. Riera Osor, Roca Foradada, cova Serrallonga, Salt gros Mas Claver, gorga Plana, St Francesc de Carbonell

1971
April 16, 2024
April 2024

near Sant Hilari Sacalm, Catalunya (España)

Ruta dels Carboners, versió llarga, passant per:

- Riera d'Osor (1.8 km)
- Roca Foradada (1.9 km)
- Cova d'en Serrallonga (2.0 km)
- Salt petit de Mas Claver (2.3 km)
- Saltant gros de Mas Claver (2.6 km)
- Mirador dels Esqueis de la Coma (3.5 km)
- Gorga Plana (4.3 km)
- Font de la Penya (5.4 km)
- Ermita de St. Francesc del Carbonell (8.5 km)
- Torrent de Mas Claver
- Font de l'Illa (11.4 km)

Avui fem la ruta del carboners en la seva versió llarga, completament circular i allargant-la fins a l’ermita de Sant Francesc del Carbonell.
Agafem la carretera de Sant Hilari Sacalm a Anglès i uns 100 metres abans del quilòmetre 18 agafem un trencant a l’esquerra cap a una pista en bon estat, apta per a qualsevol cotxe. Hi ha un rètol de camí particular, però se’n poden recórrer uns 300 metres fins a un aparcament que hi ha just travessat el pont sobre la riera d’Osor, on hi ha espai per a uns 15 cotxes aproximadament.
Aquí comencem la ruta pel camí dels carboners, un corriol que comença paral·lel a la riera d’Osor i se’n separa pujant progressivament cap a un collet on, en una cruïlla, trenquem a la dreta per començar la baixada de nou cap a la riera. El tram final està equipat amb una corda de protecció. No és un pas especialment perillós, però la corda ens pot ser útil en cas de terreny relliscós, especialment si hi ha fang. En qualsevol cas cal passar-hi sempre amb molt de compte.
Al costat mateix de la riera, hi destaca la Roca Foradada. La Roca Foradada és un impressionant bloc de leucogranit d’uns 8-10 metres d’alt i uns 6 metres d’amplada. Està situada al marge esquerre de la Riera d’Osor, molt a prop de la desembocadura de la riera de Mas Clavé. Rep el seu nom per l’espai que queda a la base de la roca, que permet el pas de persones. Al costat mateix de la roca hi ha la cova d’en Serrallonga. La seva formació és deguda a un bloc de leucogranit que, havent-se desprès i desplaçat del seu lloc original, ha deixat un espai suficientment ampli a la seva part basal perquè pogués ser utilitzat com a refugi. En aquesta roca s’hi van trobar restes de ceràmica campaniforme, jaciments de la transició entre el tercer i el segon mil·lenni aC. Aquest espai podria haver estat un amagatall del conegut bandoler Joan Sala, àlies Serrallonga.
Continuem la ruta fent una anada-tornada fins al Saltant Gros de Mas Claver, passant pel mirador del salt petit de Mas Claver i superant un desnivell considerable, especialment al primer tram. Seguint un corriol que ressegueix el traçat de la riera de Mas Clavé, uns 100 metres aigües amunt, es pot arribar fins el primer saltant d’aigua. Aquest té una alçada de 15 metres d’alt. Igualment, seguint els diferents camins de la ruta, es pot arribar a un segon salt d’aigua que té una alçada aproximada d’uns 20-25 metres, un dels més alts de les comarques gironines.
Vist el salt, retornem cap a la cova d’en Serrallonga i continuem pel corriol que ressegueix la riera d’Osor fins a un punt on fem una anada-tornada fins als miradors dels Esqueis de la Coma.
Continuem ara pel camí dels carboners passant entre antigues places carboneres i arran de riera, per indrets molt bonics fins a la gorga de la Plana. La gorga de la Plana està situada just al final del recorregut per la riera. Es caracteritza per ser força àmplia i pels seus dos petits salts d’aigua. Aquesta gorga queda delimitada per un mur de pedra a la part alta del curs de la riera i per la part baixa hi ha una zona amb sorra on es pot accedir a peu de gorga.
A partir d’aquí comencem una pujada severa per un corriol que s’enfila costerut, amb bones vistes a Sant Miquel de les Formigues quan arribem a la part alta, fins a trobar una pista. Seguim la pista a la dreta, passem pel costat de la font de la Penya, amb un rajolí d’aigua, i continuem per la pista pel costat d’un penya-segat amb roques amuntegades que semblen en equilibri inestable i a punt d’esllavissar-se (possiblement la penya que dona nom a la font). Seguim per la pista fins a veure les antenes de telecomunicacions del cim de Sant Benet, lloc on la pista fa un gir de 180º. Fem després dues llaçades més i continuem fins al punt més alt de la ruta, on deixem pista i agafem un corriol que ens porta cap a l’ermita de Sant Francesc del Carbonell. Del mas Carbonell, del segle XVI, només en resta la capella, dedicada a sant Francesc d'Assís, documentada des del segle XVII. Consta d'una sola nau, coberta amb volta de canó (hi ha restes de pintures) i teulada a dues aigües. La façana principal és senzilla, amb grans carreus cantoners, portal de llinda monolítica i campanar d'espadanya.
A partir de l’ermita ja tot ve de baixada per una pista en prou bon estat. Travessem el torrent del Sot de la Coma (sec) i després el torrent de Mas Claver (el que més avall forma els salts que havíem vist), on forma una petita gorga amb aigua cristal·lina arran de la pista. Passem també pel costat d’una plantació d’avets situada ben a prop del Mas Claver, i més avall tenim unes bones vistes del molí del Boscà al fons de la vall, i una bona visió del cim de Sant Miquel de les Formigues al fons.
Acabem de fer la baixada fins a l’aparcament, allarguem uns metres més fins a la font de l’Illa, que no raja, i tornem fins al cotxes per donar per acabada aquesta bonica ruta entre Sant Hilari i Osor

roques

PictographFlora Altitude 2,740 ft

ginestell

PictographFlora Altitude 2,714 ft
Photo ofestepa borrera i flor de tomaní (o cap d'ase) Photo ofestepa borrera i flor de tomaní (o cap d'ase) Photo ofestepa borrera i flor de tomaní (o cap d'ase)

estepa borrera i flor de tomaní (o cap d'ase)

Photo ofermita de Sant Francesc del Carbonell Photo ofermita de Sant Francesc del Carbonell Photo ofermita de Sant Francesc del Carbonell