Ruta de Pumanyà, els Gorgs Blaus i el Trull

Photo ofRuta de Pumanyà, els Gorgs Blaus i el Trull Photo ofRuta de Pumanyà, els Gorgs Blaus i el Trull Photo ofRuta de Pumanyà, els Gorgs Blaus i el Trull

September 21, 2020

near Monistrol de Calders, Catalunya (España)

Ruta des de Monistrol de Calders amb retorn al poble passant per Pumanyà, els Gorgs Blaus, el Trull, l'Estoviada de la Païssa, la Serreta i els Horts dels Pins de la Païssa.

Punt d'informació. Plaça de la Pedrera

Punt d'informació municipal i del Parc de Sant Llorenç del Munt i l'Obac

PictographBridge Altitude 1,466 ft

Pont construït el darrer terç del segle XVIII pel rector de Sant Feliu de Monistrol Francesc Bellver.

PictographMonument Altitude 1,478 ft

Carrer del Call

Antic carrer sense sortida (call, atzucac).S'hi troba l'escultura de petit format Maternitat peruana.

Petit coll que dóna nom a tot d'indrets del nucli urbà i entorns. S'hi troba l'escultura Dona asseguda.

Antic camí de Moià

Actualment convertit en carrer sense nom, erala sortida del poble cap a Moià- És l'únic carrer que puja des del Collet.

Camí del Mitjans

Collet dels Pins del Feliu

Collet de l'antic camí de Moià- Ara hi ha l'escultura Centre.Des del costat de l'escultura, cal seguir el camí que fa pujada, cap al nord.

Comença el corriol sortint del carrer de la urbanització, cal al nord.

Al damunt del cementiri, deixem el corriol que seguíem per seguir-ne un altre que puja ran d'un torrentet.

Dexem el corriol de pujada per agafar-ne un de més planer cap a l'esquerra (si venim del poble).

TTrencall a la dreta en atènyerr el camí baixant de la Baga de la Païssa.

PictographWaterfall Altitude 1,564 ft

Salt de la Vinya de l'Onclet, o del Torrent de Colljovà

Espectacular salt d'aigua, quan plou, però difícil de veure pel fet que està molt encaixat en un tall de la roca.

Arrivant a Coll Girant cal trencar per la primera pista a la dreta, cap a llevant.

Cruïlla de dues pistes de muntanya

Cal seguir la pista que continua pujant, si es ve de Coll Girant..

PictographRuins Altitude 1,765 ft
Photo ofPedrera de Pumanyà, o de Coll Girant Photo ofPedrera de Pumanyà, o de Coll Girant Photo ofPedrera de Pumanyà, o de Coll Girant

Pedrera de Pumanyà, o de Coll Girant

Important pedrera, molt activa fa una cinquantena d'anys

Cal seguir el tram que fa una forta pujada, que va a parar a l'extrem est de la fallida reclosa de Pumanyà.

PictographRuins Altitude 1,922 ft

Barraca de Pumanyà

Barraca grossa, ara sense sostre, que conserva el llit de ferro dels seus habitants, que hi estigueren fins als anys cinquanta del segle XX.

Quintana de Pumanyà

A l'extrem meridional de la quintana de Pumanyà es troba l'inici del corriol, cap a ponent, que puja fins a les ruines de Pumanyà.

PictographRuins Altitude 2,013 ft

Pumanyà

Importants restes d'una masia abandonada des de darreries de l'Edat Mitjana, l'antic Puig Manyà, evolucionat modernament a Pumanyà..

Vista del Serrat de la Rectora des del Serrat de Pumanyà, a l'est del casalot de Pumanyà.

PictographMonument Altitude 2,157 ft

Barraques del Serrat de Pumanyà

A la part més alta i septentrional del Serrat de Pumanyà, per damunt del camí, hi ha diverses barraques de pedra seca destacables per la seva grandària.

PictographMonument Altitude 1,983 ft

Xup 1 del Sot de Pumanyà

Un xup -forma monistrolenca priocedent del mot aljub- és una construcció idèntica que les barraques de pedra seca, però de sostre baix i un dipòsit d'aigua que ocupa tot linterior.

PictographMonument Altitude 1,951 ft

Xup 2 del Sot de Pumanyà

PictographMonument Altitude 1,961 ft
Photo ofBarraca 3 del Rènec al Sot de Pumanyà Photo ofBarraca 3 del Rènec al Sot de Pumanyà Photo ofBarraca 3 del Rènec al Sot de Pumanyà

Barraca 3 del Rènec al Sot de Pumanyà

Una de les barraques del Rènec al Sot de Pumanyà, possiblement obrada per l'Esquirol, que feia les porttes de les barraques coronades per dues lloses formant angle.

PictographMonument Altitude 1,944 ft

Enlairada al nord del camí, és una barraca amb porta alta per a acollir-hi l'animal de càrrega del vinyater.

PictographMonument Altitude 1,916 ft

Barraca i xup del Farell

Barraca grossa, coberta amb sostre de fusta i branques, ara inexistent, amb un xup al costat meridional, a pocs metres.

PictographMonument Altitude 1,939 ft
Photo ofBarraca 1 del Rènec al Sot de Pumanyà Photo ofBarraca 1 del Rènec al Sot de Pumanyà Photo ofBarraca 1 del Rènec al Sot de Pumanyà

Barraca 1 del Rènec al Sot de Pumanyà

Una altra barraca de l'Esquirol. Aquesta barraca es complementa amb la número 2, on s'encabia l'animal de càrrega.

PictographMonument Altitude 1,903 ft

Barraca de mides força grans, però del tot en ruïnes

Cal abandonar la pista cap a ponent just quan la pista comença una forra baixada.

PictographMonument Altitude 1,876 ft
Photo ofBarraca 1 del Moliner al Sot de Pumanyà Photo ofBarraca 1 del Moliner al Sot de Pumanyà Photo ofBarraca 1 del Moliner al Sot de Pumanyà

Barraca 1 del Moliner al Sot de Pumanyà

Barraca encastada en un marge.

PictographRuins Altitude 1,872 ft

Pedra de Pumanyà

Coneguda amb el nom de Pedra de Pumanyà, es tracta d'una premsa de vi medieval.

Des de l'extrem occidental del Serrat de la Baga de la Coma, vista sobre la Païssa.

PictographMonument Altitude 1,769 ft

Barraca ensorrada damunt a migdia dels Gorgs Blaus.

Cal deixar el camí que ve de Pumanyà i trencar cap al nord-est.

PictographMonument Altitude 1,806 ft

Barraca 2 de la Baga de la Coma

Una de les barraques més boniques i curioses de Monistrol de Calders. Aprofita l'espai entre dues roques, i només és de pedra seca una part de la barraca.

Font del Campaner

Avellaners del Campaner

Antic camp d'avellaners, amb una barraca grossa coberta amb fusta i herbes (ara, descoberta) al bell mig.

Cruïlla de pistes

Cruïlla de les pistes de Monistrol de Calders a Moià per la Coma i la Vall de Marfà i a Marfà pel Xei i la Datzira.

PictographBridge Altitude 1,533 ft

Palanca de la Coma

Palanca sobre la Golarda en el camí de Monistrol de Calders a la Coma (i a Moià per la vall de Marfà). Just a la mateiax palanca, cal seguir un corriol que arrenca de la riba dreta de la Golarda cap a ponent.

A poca distància de la Palanca de la Coma, a la riba esquerra del Torrent de la Baga Cerdana, hi ha la Font Fresca. Al cap de poc d'emprendre el corriol cal seguir cap al sud-oest, mantenint la mateixa alçada.

PictographMonument Altitude 1,564 ft

Barraca del Cuell

Bella barraca en molt bon estat amb taula davant seu.

PictographLake Altitude 1,554 ft

Els Gorgs Blaus

Espectaculars gorgs causats per l'erosió de l'aigua. S'hi poden observar les olles o calderes provocades per remolins. A mig Gorgs hi ha les restes de tres molins medievals. S'anomenen "blaus" per la coloració que pren la roca en determinades hores del dia.

Zona on arriben les runes de la Pedrera dels Gorgs Blaus. S'hi troba una fita de delimitació de la pedrera, modernament coneguda com a Pedrera del Jornet.

Zona on hi havia hagut (en queden restes) un trull, o molí d'oli.

PictographMonument Altitude 1,469 ft

Barraca del Faci

Molt ben conservada, la Barraca del Faci és visible des de molts llocs de la zona del Trull. Des de la barraca, cal seguir cap al sud-oest sense guanyar ni perdre alçària i passar per uns camps, els Camps del Gibellà, amb restes d'una barraca grossa sense sostre, continuar en la mateixa direcció fins a trobar una pista, en no gaire bon estat, que davalla cap a la riera. En arribar a la Golarda, cal seguir per la dreta del curs d'aigua en la direcció del corrent fluvial, passant pel Pla de Cardona, la seva resclosa i la Barraca del Rènec, fins a l'Estoviada de la Païssa.

PictographMonument Altitude 1,478 ft

Barraca del Gibellà

PictographMonument Altitude 1,428 ft
Photo ofPla de Cardona, Resclosa de la Païssa i Barraca del Rènec Photo ofPla de Cardona, Resclosa de la Païssa i Barraca del Rènec Photo ofPla de Cardona, Resclosa de la Païssa i Barraca del Rènec

Pla de Cardona, Resclosa de la Païssa i Barraca del Rènec

Quan el cami per on veníem fa un retomb en angle recte cap a ponent, hom arriba al Pla de Cardona, on hi ha la Resclosa del Pla de Cardona, o de la Païssa, o de les Dutxes. Just superat el revolt, es troba la barraca del Rènec i a peu de camí, a l'extrem occidental del pla, al lloc on comença l'Estoviada de la Païssa, el Pi de les Sis besses.

Estoviada de la Païssa

Impressionant conjunt de roques on s'ha obert un centenar de vies d'escalada esportiva.

Antic bosquet de pins, des del segle XVII és una zona d'horts on cada casa del poble té una petita parcel·la.

• Photo of Aimar Vélez Medina
    Aimar Vélez Medina May 23, 2021

Buena ruta, nos ha gustado, sobretodo la parte dels gorgs!