Ruta de les Tres Fonts. Excursió del GREC

Photo ofRuta de les Tres Fonts. Excursió del GREC Photo ofRuta de les Tres Fonts. Excursió del GREC Photo ofRuta de les Tres Fonts. Excursió del GREC

April 11, 2024

near Urús, Catalunya (España)

Dins del Parc Natural del Cadí-Moixeró, aquest original circuit que enllaça tres fonts del terme municipal d'Urús permet gaudir d'uns quants racons amagats i ombrívols del caient nord del Moixeró. L'emboscar vessant cerdà d'aquesta serra guarda indrets amagats entre arbres i rocs calcaris. La proximitat de les Penyes Altes i de la Tosa potser resta visitants a la muntanya d'Urús, i això fa encara més interessant i circular aquesta volta. S'aprofita la carretera de Sant Grau, algunes pistes de terra i camins vells, com el que va d'Urús a la vall berguedana de Gréixer pel coll de Jou. Les tres fonts són la font Freda (tocant al poble), la font Tosca i la font Llebrera. Aquesta excursió es pot fer còmodament, sense presses, en unes 5 h. És de muntanya mitjana i cal portar-hi el material i l'equip adequats: botes de tresc, roba còmoda, barret, crema solar i capelina per si au algun ruixat. Hora de sortida: 7 h a les Tereses (Puigcerdà) i 7.15h a Urús.

Des de l'espai per aparcar al costat de l'església parroquial de Sant Climent, es pren la carretera que, deixant abans a la dreta la que va al túnel del Cadí, es dirigeix a Sant Grau.

Font Freda

Queda a l'esquerra. És la primera de les tres fonts. Es continua per la carretera de Sant Grau, indicada amb un triangle de fusta amb un punt groc. Aquest senyal es trobarà al llarg del recorregut. La carretera guanya altitud en diagonal entre prats per la costa de Grus. Aquest tram es fa un xic avorrit per l'asfalt i la monotonia de l'itinerari. Afortunadament només dura un quart d'hora.

Queda a la dreta. quan es deixa la carretera de l'ermita de Sant Grau. Una pista a l'esquerra es dirigeix al coll de Jovell i tampoc no s'ha de seguir. Es pren la que en sentit sud es dirigeix a la roca dels Cardinerals, bon mirador de la profunda vall formada pel torrent de Fontllebrera. Aquesta pista perd altitud i entra al Parc Natural del Cadí-Moixeró. A través d'un paratge rost i rocós, baixa a creuar el torrent de Fontllebrera i s'enfila per l'altre vessant, obac, ple de bosc i de pendent pronunciat.

Bac de Monner

Uns 200 m després del torrent de Fontllebrera cal parar atenció a una desviació a l'esquerra, indicada amb un altre triangle de fusta amb un punt groc. Es tracta d'un camí que s'endinsa en el bac i transcorre per una pineda de pins rojos força alts amb un sotabosc ric en boixos. Hi ha camins a dreta i esquerra que no s'han d'agafar i de vegades poden desorientar una mica, però el camí principal és evident. Es troba una tanca per al bestiar i després s'arriba a una clariana on el camí es difumina. Aquí ni hi ha cap senyal, però més amunt a la dreta el camí apareix de nou. Amb pendent notable, assoleix una altra clariana. A la part superior s'hi veu un refugi lliure.

PictographWilderness hut Altitude 4,759 ft

Refugi de Grus

També anomenat de la Pleta dels Ordiassos. Està emplaçat en un paratge atractiu, envoltat de bosc. S'hi pot pujar amb automòbil per la pista que abans s'ha deixat, tallada un xic més amunt als vehicles no autoritzats. Es pren cap a la dreta la pista que hi ha darrere del refugi i es deixa més a la dreta la d'accés des d'Urús. S'agafa a la seva esquerra una altra pista d'inclinació suau que es dirigeix al torrent de les Canaletes i les Cabaneres. Una estona més enllà s'ha de parar atenció en una nova desviació a l'esquerra.

Hi ha un altre triangle amb un punt groc en en pi roig situat a la seva dreta (esquerra de la pista). Es tracta d'un vell camí de bast que s'enfila pel bosc, aquí humit i amb arbres caducifolis com la blada. Aquest camí, ombrívol, acaba creuant el torrent de les Canalates i gira a la dreta.

Font Tosca

Mig oculta entre les molses, queda a l'esquerra. A continuació el pendent augmenta i es passa per un bosc més eixarreït.

Se segueix cap a la l'esquerra, de baixada. Vorejant el tossal del Serrat i sempre entre bosc, baixa a creuar el torrent de les Canaletes, ara en sentit contrari, i després pren direcció nord. Aquest tram torna a fer-se una mica avorrit perquè, a banda del paisatge de Cerdanya, no s'hi troba res d'especial. A la pala de Sequer va girant gradualment a la dreta.

Pista de Fontllebrera

Es deixa la pista principal, que arriba al ja proper refugi de Grus, i es pren la que hi ha a la dreta, tancada per una cadena. Com que a penes hi circulen automòbils, és coberta de gespa. Al principi guanya altitud fins poc després de la canal de Junenc, a força alçada sobre el torrent de Fonbtllebrera, però tot seguit davalla i va a cercar aquest curs d'aigua. Es travessa per una palanca de fusta.

Font Llebrera

És una surgència vora el torrent. Es va per l'altre vessant, rere el curs d'aigua, i s'enllaça amb el PR-C 126, indicat de tant en tant amb franges blanques i grogues. Aquesta part del recorregut per la vall de Fontllebrera sí que és atractiva. Es creua una tanca per al bestiar i tot seguit s'emprèn (indicador) la pujada d'en Tomba, on el camí transcorre per un paratge cada cop més rocós i obert, amb bastants boixos. En alguns trams aquest camí conserva l'antic empedrat. Es passa pel costat de la roca de Grus, esquei que domina la vall i amb un paisatge dilatat del Puigpedrós i la tossa Plana de Lles, al nord, i es gira cap a la dreta a fi de travessar un bosc sec, sense sotabosc i amb força arbres caiguts, conseqüència de la seva explotació per a la biomassa. A l'altra banda hi ha una gran clariana amb un pas natural.

Coll de Jovell

De fet no hi cal arribar, ja que es deixa a l'esquerra. A la dreta hi ha un camí que puja a Coma Oriola i a l'esquerra la pista que baixa al cementiri, pel qual s'ha passat abans. Un camí ample s'enfila al cim del Cortalet, tossal que domina el coll, i una pista estreta el volta per la dreta. L'inici del camí que s'ha de seguir, el mateix PR-C 126, costa una mica de veure perquè està amagat entre uns troncs caiguts. Queda uns 20 m a la dreta de la pista que voreja el Cortalet. Al principi està desdibuixat, però després esdevé ben definit entre una pineda jove de pi roig. Hi ha un filat per al bestiar a l'esquerra. El descens és constant i el pendent, notable. Se surt del parc natural. Més avall es travessa una pista que es torna a trobar en un revolt. És la que du a la Valira. El PR continua avall fins que surt del bosc a Comelles. Llavors gira a l'esquerra, a la dreta i finalment entre prats ateny l'entrada del poble.

Se segueix el carrer principal cap a l'esquerra fins a l'espai d'aparcament al costat de l'església parroquial de Sant Climent.