Ruta de les Fonts. De Vilallonga de Ter a la Roca

Photo ofRuta de les Fonts. De Vilallonga de Ter a la Roca Photo ofRuta de les Fonts. De Vilallonga de Ter a la Roca Photo ofRuta de les Fonts. De Vilallonga de Ter a la Roca

July 19, 2018
July 2018

•   4.8 2 Reviews

near Vilallonga de Ter, Catalunya (España)

Viewed 1932 times, downloaded 134 times

[CA] Ruta de les Fonts. De Vilallonga de Ter a la Roca

Aquesta ruta recorre un indret especialment bell de la part alta de la conca del Ter, envoltada de cims de 2.000 m d'altitud, on un clima humit i fresc ajuda al desenvolupament d'una vegetació esplendorosa. L’itinerari connecta Vilallonga de Ter, on cal contemplar l'església romànica de Sant Martí i el seu absis del segle XII, amb la Roca, poblet del mateix municipi situat dalt d’un penyal amb vistes impressionants.
Ruta senyalitzada parcialment.

Per arribar al punt de sortida de l'excursió des de Ripoll, s'agafa la carretera C-26 fins a Camprodon. Poc després, cal girar a l'esquerra per la GIV-5264 que duu a Setcases i Vilallonga de Ter, d'on parteix la ruta. Cal situar-se a la plaça de les Escoles, on hi ha una font.

0,00 km (1.078 m). Plaça de les Escoles. Des de la plaça cal sortir del poble cap a l’E pel carrer de Cumalets i pel costat de Can Mateu i de la seva font (passada la masia, es segueix la pista de la dreta). Seguint la pista es passa per sobre les masies del Serradell i de Ca n’Huguet Nou seguint les indicacions cap a Ca n’Huguet Vell. Després de començar la pujada, en un revolt es deixa la pista principal per un camí que va resseguint la vall pujant poc a poc.

2,02 km (1.180 m), 35 min. Pista. El camí desemboca a una pista en una intersecció. Es segueix en direcció N i, després d’un revolt es remunta fins Ca n’Huguet Vell també coneguda com Ca n’Huguet dels Masovers o d'allà Enllà perquè queda apartada del poble. Es tracta d’una masia grossa del s. XV, dins la seva gran extensió de terrenys s’hi troba la capella de la Mare de Déu del Roser (s. XVIII), que es veu des de la pista. Es passa la casa per darrere i es creua el torrent de l’Abeurador. 150 m més enllà es deixa la pista, seguint el sender a la dreta cap a Llanars (NE); de seguida es passa el torrent Gran i es canvia la direcció per començar a pujar cap al SE.

3,09 km (1.230 m), 55 min. Mirador de Ca n’Huguet Vell. Unes clarianes ofereixen un mirador privilegiat cap a Ca n’Huguet Vell i les serres de Sant Bernabé i Cavallers, que tanquen al sud aquesta part de la conca del Ter. Continuant pujant de seguida es troba una pista que s’agafa cap a la dreta en baixada però es deixa de seguida per un sender a l’esquerra 100 m més endavant. Quan s’entreveu una altra pista uns metres més amunt, el camí vira cap al S i comença a baixar ràpidament. Es fan unes ziga-zagues grosses i es passa per la font del Ferro (km 4,57, 1.060 m, 1 h 20 min; atenció al track per la desviació). Una mica més avall el camí desemboca a una pista després de tornar a creuar el torrent Gran, se segueix cap a l’esquerra (SO) i es passa el mas de Vinardell abans d’arribar a la carretera.

5,15 km (1.010 m), 1 h 30 min. Carretera GIV-5264. Es creua la carretera de Vilallonga de Ter a Llanars en un ample revolt i es segueix aquesta uns metres cap a la dreta (O) per creuar el torrent Gran pel pont. Just després una pista a l’esquerra connecta amb un altre pont, el del Ter. Es creua i s’agafa la carretera cap a la Roca. Al primer revolt del poble es pugen unes escales i es va pels carrerons en direcció SE fins al Castell, el punt més alt, on s’hi arriba per unes escales molt estretes en el tram final, que passa pel costat d’una petita ermita.

5,84 km (1.070 m), 1 h 45 min. Castell de la Roca. Aquest mirador natural permet veure alguns dels punts més destacats de l’ampla alta vall del Ter: al NO es troba el Bastiments (2.881 m), el Gra de Fajol (2.708 m) i el circ d’Ulldeter, on neix el riu; a la seva esquerra es veuen els pobles de Tregurà i de Vilallonga de Ter; a O s’obre la vall d’Abella, tancada al S per la serra Cavallera; cap al SE, les viles de Llanars i de Camprodon, coronada per Sant Antoni.

Es baixa al poble i, creuant-lo ara cap a O, es puja pel costat de Can Pei seguint les indicacions cap a Vilallonga de Ter. Aviat cal desviar-se pel camí de la Molsa, que descendeix a la dreta cap a la part baixa de la vall entre boscos i prats. Acostant-se a Vilallonga de Ter es pot veure Ca n’Huguet Nou (o Ca n’Huguet dels Amos), un casalot majestuós, espaiós i ricament bastit que data del 1909 i que fou modernitzat entre 1914 i 1932.

7,57 km (1.047 m), 2 h 10 min. Font Negra. Àrea de lleure amb taules per menjar. Per sota, passa un canal d'aigua. Tot seguit, es passa pel costat de la font Blanca i es continua fins la pista de l’Abella just davant la resclosa de Bassols. Es gira cap a la dreta (NE), es creua la carretera per un pas zebra i s’entra al poble pel carrer de l’Empriu que, transformat en el carrer Major, porta a la plaça de les Escoles.

8,24 km (1.078 m), 2 h 20 min. Plaça de les Escoles. Final de l’itinerari.

[ES] Ruta de les Fonts. De Vilallonga de Ter a la Roca

Esta ruta recorre un lugar especialmente bello de la parte alta de la cuenca del Ter, rodeada de cumbres de 2.000 m de altitud, donde un clima húmedo y fresco ayuda al desarrollo de una vegetación esplendorosa. El itinerario conecta Vilallonga de Ter, donde hay que contemplar la iglesia románica de Sant Martí y su ábside del siglo XII, con la Roca, pueblo del mismo municipio situado sobre un peñasco con vistas impresionantes.
Ruta señalizada parcialmente.

Para llegar al punto de salida de la excursión desde Ripoll, se coge la carretera C-26 hasta Camprodon. Poco después, se gira a la izquierda por la GIV-5264 que lleva a Setcases y Vilallonga de Ter, de donde parte la ruta. Hay que situarse en la plaza de Les Escoles, donde hay una fuente.

0,00 km (1.078 m). Plaza de Les Escoles. Desde la plaza hay que salir del pueblo hacia el E por la calle de Cumalets y por el lado de Can Mateu y de su fuente (pasada la masía, se sigue la pista de la derecha). Siguiendo la pista se pasa por encima las masías del Serradell y de Ca n'Huguet Nou siguiendo las indicaciones hacia Ca n'Huguet Vell. Después de comenzar la subida, en una curva se deja la pista principal por un camino que va recorriendo el valle subiendo poco a poco.

2,02 km (1.180 m), 35 min. Pista. El camino desemboca a una pista en una intersección. Se sigue en dirección N y, después de una curva se remonta hasta Ca n'Huguet Vell también conocida como Ca n'Huguet dels Masovers o d'allà Enllà porque queda apartada del pueblo. Se trata de una masía grande del s. XV, dentro de su gran extensión de terrenos se encuentra la capilla de la Mare de Déu del Roser (s. XVIII), que se ve desde la pista. Se pasa la casa por detrás y se cruza el torrente de L’Abeurador. 150 m más allá se deja la pista, siguiendo el sendero a la derecha hacia Llanars (NE); enseguida se pasa el torrente Gran y se cambia la dirección para empezar a subir hacia el SE.

3,09 km (1.230 m), 55 min. Mirador de Ca n'Huguet Vell. Unos claros ofrecen un mirador privilegiado hacia Ca n'Huguet Vell y las sierras de Sant Bernabé y Cavallera, que cierran el sur esta parte de la cuenca del Ter. Se continua subiendo y enseguida se encuentra una pista que se toma a la derecha en bajada pero se deja enseguida por un sendero a la izquierda 100 m más adelante. Cuando se vislumbra otra pista unos metros más arriba, el camino gira hacia el S y comienza a bajar rápidamente. Se hacen unas eses anchas y se pasa por la fuente del Ferro (km 4,57, 1.060 m, 1 h 20 min; atención al track para la desviación). Un poco más abajo el camino desemboca a una pista después de volver a cruzar el torrente Gran, se sigue hacia la izquierda (SO) y se pasa el mas de Vinardell antes de llegar a la carretera.

5,15 km (1.010 m), 1 h 30 min. Carretera GIV-5264. Se cruza la carretera de Vilallonga de Ter a Llanars en una ancha curva y se sigue esta unos metros hacia la derecha (O) para cruzar el torrente Gran por el puente. Justo después una pista a la izquierda conecta con otro puente, el del Ter. Se cruza y se coge la carretera hacia la Roca. En la primera curva del pueblo se suben unas escaleras y se va por los callejones en dirección SE hasta el Castell, el punto más alto, donde se llega por unas escaleras muy estrechas en el tramo final, que pasa junto a una pequeña ermita.

5,84 km (1.070 m), 1 h 45 min. Castell de la Roca. Este mirador natural permite ver algunos de los puntos más destacados de la ancha alto valle del Ter: el NO se encuentra el Bastiments (2.881 m), el Gra de Fajol (2.708 m) y el circo de Ulldeter, donde nace el río; a su izquierda se ven los pueblos de Tregurà y de Vilallonga de Ter; a O se abre el valle de Abella, cerrada al S por la sierra Cavallera; hacia el SE, las villas de Llanars y de Camprodon, coronada por Sant Antoni.

Se baja al pueblo y, cruzándolo ahora hacia O, se sube por el lado de Can Pei siguiendo las indicaciones hacia Vilallonga de Ter. Pronto hay que desviarse por el Camí de la Molsa, que desciende a la derecha hacia la parte baja del valle entre bosques y prados. Acercándose a Vilallonga de Ter se puede ver Ca n'Huguet Nou (o Ca n'Huguet dels Amos), un caserón majestuoso, espacioso y ricamente construido que data de 1909 y que fue modernizado entre 1914 y 1932.

7,57 km (1.047 m), 2 h 10 min. Fuente Negra. Área de ocio con mesas para comer. Por debajo, pasa un canal de agua. A continuación, se pasa por el lado de la fuente Blanca y se continúa hasta la pista de la Abella justo ante la esclusa de Bassols. Se gira hacia la derecha (NE), se cruza la carretera por un paso de cebra y se entra en el pueblo por la calle del Empriu que, transformado en la calle Major, lleva a la plaza de Les Escoles.

8,24 km (1.078 m), 2 h 20 min. Plaza de Les Escoles. Final del itinerario.

Castell

Sender en direcció Llanars

Trencall Font del Ferro

• darmeng Jul 15, 2019

Una ruta amb unes bones explicacions

• Romgo Aug 20, 2020

Ruta amb immillorables vistes. Anar amb compte amb presència de gossos molt territorials deslligats(!), en vam trobar a Can Huguet Vell i ens va fer passar una mala estona.