Ruta de les ermites (Pontons - Alt Penedès)

Photo ofRuta de les ermites (Pontons - Alt Penedès) Photo ofRuta de les ermites (Pontons - Alt Penedès) Photo ofRuta de les ermites (Pontons - Alt Penedès)

October 26, 2014
October 2014

near Pontóns, Catalunya (España)

(IBP=46HKG)

Excursió per la zona de Pontons a l’Alt Penedès.

Deixem el vehicle a l’aparcament que hi ha al costat del pont al poble de Pontons i agafem la carretera en direcció cap a Torrelles de Foix, poc abans de sortir del poble agafem un camí a mà dreta, cartells, senyalitzat amb marques de GR (GR 92-5). Una mica més amunt deixem aquest camí asfaltat per agafar un sender que surt recte al primer revolt cap a la dreta. Passem a tocar d’una barraca de pedra seca (fotografia 1) fins a arribar a un trencall, petita fita, on agafem el camí que va cap a la esquerra. Aquest camí acaba en una pista (fotografia 2) on anem altre cop cap a la esquerra i al cap de poc arribem a la primera ermita (Sant Joan de la Montanya). Per sortir agafem unes escales que surten al costat de la paret (fotografia 3) i que ens permeten passar a l’altre banda. Seguim el camí en baixada fins que trobem aquest amb una tanca i un altre camí a mà esquerra. Aquest darrer acaba a tocar de la Masia de Sant Joan. Anem cap a la dreta, passem a tocar de la font de Sant Joan i arribem a una pista asfaltada que hem d’agafar en sentit descendent (esquerra). Per aquesta pista arribem a la carretera que va de Pontons a Torrelles de Foix. Anem cap a la dreta uns quaranta metres per aquesta mateixa carretera i agafem a mà esquerra el desviament que ens durà davant de la casa de colònies de Penyafort. Seguim el camí asfaltat fins que quasi davant d’una torrentera surt un camí a mà dreta (fita) que poc després torna enrere enfilant-se pel bosc i passant a tocar del Roc de la Senyera (fotografia ). Seguim aquest camí arran del cingle, deixem a mà dreta un senderol que puja pel fons del torrent del Salt de la Mola. Arribem a una cruïlla a l’alçada de una canal per on baixarem fins a l’ermita de Sant Salvador de la Balma. D’aquest punt tirem un metres enrere per seguir baixant pel mateix sender, marques vermelles, fins a trobar un camí de carro que hem de seguir cap a la dreta. Aquest camí desemboca en un altre camí asfaltat que hem de seguir en el mateix sentit i que acaba sobre mateix de la casa de Penyafort. Davant d’aquesta casa veiem un camí que surt a l’esquerra de la bancada (fotografia 5) i que va seguint la línia telefònica, l’agafem fins a arribar a un camí més ample prop d’unes vinyes. El seguim pel costat de la vinya (fotografia 6) fins que poc després es converteix en un camí asfaltat i anem a parar a una carretera quasi a l’entrada del poble. Anem cap a l’esquerra (baixant) i arribem altre cop a Pontons.

Itinerari basat en l’itinerari ‘Fem un tomb per Pontons’ a la revista Excursionisme (UEC-382) i part de l’itinerari 3 de la guia A peu per l’Alt Penedès (Azimut – 61 – Cossetània edicions)
Mapa Font-rubí – Serra de la Llacuna (Serra d’Ancosa – Les gorges del Foix) 1:20000 (Editorial Piolet)
Reportatge fotogràfic a https://picasaweb.google.com/104992692943614428914/RutaDeLesErmitesPontonsAltPenedes?authuser=0&feat=directlink