Ruta de les Ermites del Baix Terri entre Medinyà i Ravós

Photo ofRuta de les Ermites del Baix Terri entre Medinyà i Ravós Photo ofRuta de les Ermites del Baix Terri entre Medinyà i Ravós Photo ofRuta de les Ermites del Baix Terri entre Medinyà i Ravós

March 10, 2021
March 2021

•   4.9 3 Reviews

near Medinyà, Catalunya (España)

Sortim de Medinyà, antigament anomenat “Medinianus”on per sobre de tot hi destaca la silueta del Castell, encara molt presentable. Format per diversos edificis que configuren una planta quadrada. Hi destaquen especialment les galeries porticades, el carreró de l'església i també la airosa torre de l’Homenatge.
Diuen que actualment la propietat és d’un marquès i durant la guerra civil, primer va albergar un escamot republicà i just acabada la guerra, els nacionals franquistes, hi van empresonar mil republicans.

Arribem al riu Terri, un afluent del marge esquerre del Ter en el seu pas per Medinyà i ens sorprèn la quantitat d'aigua neta que encara porta.
Rep les aigües del vessant nord del massís de Rocacorba i, principalment, del desguassament de l'estany de Banyoles.

En arribar al veïnat d'Olivars ens trobem amb el petit temple de San Joaquim d’Olivars en un estat lamentable de conservació. La volta està esfondrada i en els murs, grans esquerdes. L'interior està completament ple de vegetació, havent-hi arrelat fins i tot un gran lladoner.

Seguim pel mig dels sembrats, encara brillants pel reflex del sol a contrallum i adrecem les giragonses més ben marcades de tot el curs del Terri.

Arribem a un grapat de cases agrupades, és Sant Andreu del Terri.
Fins els anys 70 havia estat municipi independent i ara poble de Cornellà del Terri.
Ben resguardada s’hi conserva l’ermita de Sant Andreu, monestir benedictí d’origen romànic i amb una torre campanar gòtic que s’hi accedeix per una escala lateral exterior a manera de contrafort lateral de la façana.
L’austera i senzilla porta d'accés, pel lateral tancat amb candau , està formada per dos arcs adovellats de mig punt i en degradació.

Sortim del poble triomfalment pel Pont Medieval de Sant Andreu, una obra gótica formada per tres arcs de mig punt, on el del mig és d’una amplada considerable.

Un xic més enllà, de lluny, adivinem l'imponent silueta del Castell de Ravos amb les seves torres rodones i el campanar de l'adjunta església de Sant Cugat. Sota la seva ombre, aprofitant una taula de pedra a mode d'altar d'ofrenes, caixalajem l'esmorçar.

Deixem el riu Terri i tot carenejant un parell de carenes, ens endinsem pel mig de frondosos i verds sembrats tot seguin un curt tram del Camí de Sant Jaume en la seva etapa de Bàscara a Medinyà. No sent aquest el nostre objectiu, el deixem per enfilar-nos fins a Santa Fe de la Serra. Un poble que durant els anys setanta deixava de ser un municipi independent i s'adscrivia a Sant Julià de Ramis.
Just al costat i enganxat de Ca l’ermità, hi ha l’ermita de Santa Fe, Patrona de Medinyà. Pel voltants del Pilar, l’aplec de Santa Fe, s’ha convertit en un acte molt popular, pràcticament tot el poble hi participa amb gran harmonia.

Tanquem la volta pel barri de Vall-llobera, convençuts que aquest baix Terri es un meravellós i desconegut bocí de mon on si respira tranquil·litat, silenci i armonia amb la natura.

Inici en el Castell de Medinyà

Passera sobre el Terri

El camí de Sant Jaume pel mig dels sembrats

• jogupo Apr 11, 2021

És una ruta fàcil de fer i sense pèrdua, es per fer-la a la primavera, passes per camps i, ara l'abril, estan verds, amb flor. I tampoc trobes gent.

• Photo of Xavier de Blas
    Xavier de Blas May 23, 2021

Amic JOan,
    Gràcies per la ruta. No coixeia res de Medinyà i m'ha encantat. Molt recomanable, sobretot en primavera

• Photo of arimanyjoan
    arimanyjoan May 25, 2021

...part de la ruta amb els camps florits grogs de la colza que combinats amb els verds dels de blat o cibada, juntament amb el blau del cel, era un autentic espectacle.

• Photo of penuriare
    penuriare Oct 18, 2021

Facileta. Es fa molt bé... Tranquilament

Facileta. Es fa molt bé... Tranquil·lament. L'he fet a l'octubre, però la vull repetir a la primavera. La quantitat de camps que hi ha, han d'ésser un espectacle, un cop florits.

• Photo of Elqueviajalejos
    Elqueviajalejos Apr 3, 2022

Aviat ho farè en bici... Salut!

• Photo of etipujol
    etipujol Nov 29, 2022

Ruta interessant i assequible

• Photo of jsibill
    jsibill Mar 23, 2023

Una ruta preciosa amb uns espectaculars camps verds i amb el groc del colze que comença a treure el cap.
    Moltes gràcies per compartir aquesta ruta, Joan.
    En veiem aviat.
    Una abraçada.

• Photo of arimanyjoan
    arimanyjoan Mar 23, 2023

jsibill: a nosaltres també ens va enamorar aquest amagat racó gironí!