Ruta de les Centrals Hidroelèctriques

Photo ofRuta de les Centrals Hidroelèctriques Photo ofRuta de les Centrals Hidroelèctriques Photo ofRuta de les Centrals Hidroelèctriques

February 12, 2015
February 2015

near Ribes de Freser, Catalunya (España)

Aquest itinerari és l'únic camí natural que enllaça Ribes de Freser amb Queralbs i viceversa. És una ruta d'especial interès per què passa per les set centrals que es troben el costat del riu Freser enmig de la natura. Es surt des de la Font del Prat (Passeig Saida) i s'agafa el trencant que va a Ventaiola tot veient el Castell de St. Pere (construcció medieval).

Un cop es veu la fita de les centrals s'agafa el corriol del mig direcció el pal elèctric i es segueix el camí fins la pròxima fita. Llavors cal prestar atenció per què al caps d'uns metres cal agafar un trencant a mà esquerra i seguir el camí camp de través avall fins a tornar a trobar la següent fita. Aquest és l'únic tram de moment una mica complicat per la manca de senyalització horizontal. A partir d'aquí no hi ha pèrdua, tot el camí s'entreveu bé, està net i cal seguir-lo fins a Rialp. Un cop allà es pot baixar a la central a veure-la i continuar pels pontets fins a sota de Vilardell (Ribes Altes). Un cop acabat el camí trobareu una altra fita, continuarem per la pista asfaltada direcció a la carretera de Queralbs i abans d'arribar-hi es trencarà a mà dreta on hi veureu una nova fita. Seguireu el camí i pujareu camp a través cap amunt fins arribar a Fustanyà (el roure). Allà comença Itinnerànnia, per tant trobareu tot de senyalització vertical i horizontal amb marques grogues fins a Queralbs. Continuarem pel camí fins arribar a la Central del Molí.

Travessarem la carretera i continuarem pel camí natural que abans era conegut com el camí de les vagonetes (usat per les mines de carbó de la Vall del Freser). Continuarem fins el final, creuarem la carretera i passarem per la zona d'acampada de la Farga (pel camí del mig), ens quedarà la presa a l'esquerra i continuarem per un camí que ens porta a la carretera de Serrat. Un cop allà passarem per la central d'Ielles i continuarem per la pista asfaltada fins a la Central de Daió. Allà passarem per darrera d'aquesta i continuarem per un camí natural que puja uns metres i que visualitzes amb alçada unes vistes espectaculars.

Continuarem el camí fins arribar al revolt de la Farga on hi ha el plafó informatiu de la ruta. Aquest camí està net i en breu es senyalitzarà com a sender local (homologat per la FEEC).

Aquest itinerari s'ha aprofitat també per la Ruta del Freser i per complementar-lo es pot visitar la petita museografia instal·lada a la biblioteca Terra Baixa de Ribes de Freser sobre la història de l'aigua com a recurs natural fins a la seva industrialització com del desenvolupament econòmic que va suposar l'energia elèctrica a la Vall. Resta en un bon estat de conservació una peça única, el quadre de comandament de la subestació elèctrica (en el seu lloc originari).