Ruta de les 11 Caves de la serra Mariola

Photo ofRuta de les 11 Caves de la serra Mariola Photo ofRuta de les 11 Caves de la serra Mariola Photo ofRuta de les 11 Caves de la serra Mariola

November 19, 2020
November 2020

near Rincón del Cerezo, Valencia (España)

18/11/20. Recorregut historic que ens porta per l'extensa xarxa de Caves o Nevers que podem visitar per la Serra Mariola fruit del intens comerç de gel en l'edat Mitjana per a conservar aliments i combatre diverses enfermetats.
Els Nevers estan situats en llocs estratègics, per això alguns no són de fàcil accés.
Aquests llocs són elements patrimonials per la seua arquitectura i a la vegada son documents històrics que ens informen del comerç de la neu i de tots els procesos que portava ( en la Cava Arquejada tenim un cartell ben descriptiu de este proces).
En total he pogut localitzar 11 Caves (visibles en el recorregut) menys la Cava del Mas dels Arbres que ja no existeix per que ha sigut tapada.
L'itinerari està prou senyalitzat per marques i fites, no obstant, el sender que vaig agafar cap a la primera cava (els Teulellets) es algo difusa ja que volia visitar una roca que dona nom a esta cava (ni ha un sender mes recte), també, el camí d'ascens a l'Alt de la Codolla es un sender poc transitat, amb molta vegetació i pocs indicatius, es fàcil desorientarse, recomane pet tant el gps amb la ruta ( de fet jo l'utilitze quasi sempre).
En definitiu, pense que es una ruta molt recomanable i on de segur disfrutarem.

Al fons es pot vore el castell de Mariola

Girem cap a la dreta

Sender a la dreta

És creu que en el seu temps era pareguda a la Cava Arquejada. Abastia de neu a Bocairent i està ubicada en el municipi d'Alfafara.

Primer cim que visite

Extraordinària edificació, la part exterior està reforçada amb vuit contraforts i té dos entrades. Pertany al municipi de Bocairent

Encreuament de camins

Segon cim

Esta zona es una microreserva de flora

Pertany al municipi d'Agres

Presenta prou bon estat de conservacio, construida en 1696 pel veins d'Agres

Excavat als peus del Recingle de Mariola, pertany al terme d'Agres.

Tercer cim

7- Cava Gran o Arquejada (1208m)

Restaurada i amb accés al interior per escales de ferro. S'ha convertit en el principal referent de la serra Mariola, per la seua entrada tenim una font. Fou construïda en 1773 per la ciutat de Xàtiva pet al seu abast de neu, en 2016 es va finalitzar la seua rehabilitació i fou declarada com edifici de Rellevància local, conté panells descriptius.

PictographMountain hut Altitude 4,170 ft

Xicotet pou de difícil accés pet la molta vegetació que el cobreix, en el fons ni han tres Teixos, es possible que fora dels primers en ser construïts, pertany al municipi d'Agres.

Situada en un àrea molt concurrida, el seu nom procedeix d'una casa molt a prop, avui convertida el el refugi Montcabrer.

Pic el Teix (1264 m)

Si seguim recte aplegàrem a un centre de vigilància forestal situat en lo més alt

Sense aigua

Sender poc definit

Passem pel costat d'aquest cim (Sostre Comarcal de la Vall d'Albaida) i que en una altra ruta descric pujant pel Castell de Mariola