Ruta de l'aigua-l'Assut-Ildum-Via Augusta

Photo ofRuta de l'aigua-l'Assut-Ildum-Via Augusta Photo ofRuta de l'aigua-l'Assut-Ildum-Via Augusta Photo ofRuta de l'aigua-l'Assut-Ildum-Via Augusta

January 21, 2019
January 2019

•   4.8 2 Reviews

near Villanueva de Alcolea, Valencia (España)

Ruta fàcil i senzilla pel terme de Vilanova d'Alcolea, al Maestrat.
Eixim per la placeta del carrer d'Avall, on podem deixar el cotxe, i baixar direcció nord-oest seguint el carrer Joc la Tella i la pista asfaltada direcció cap a la font Nova, d'ahí busquem la Via Augusta i veiem el pou Ample i les sénies dels Txaparros i de Bandola, seguim la Via Augusta (o camí de romans) i ja no ens separem del marge del riu Flaó
amb totes les sénies, pous i basses que antigament s'abastien de l'aigua. Passem per l'Assut, paratge natural municipal, i reserva de fauna silvestre, pel qual passa el riu Flaó, i que té un xop declarat arbre monumental. Seguim el camí direcció nord-oest cap a la Via Augusta per a fer una aturada a la mansió Ildum, assentament romà destacat, recollit en el llibre de Ferran Arasa "L'Hostalot (Vilanova d'Alcolea, el Baix Maestrat). Excavacions a la "mansio Ildum" de la via Augusta. El complex arquitectònic de l'horreum". El camí de tornada va per un tram de la Via Augusta fins enllaçar de nou amb el riu Flaó, i agafem la pista que s'enfila. Quan arribem dalt, ja veurem una altra vista de Vilanova d'Alcolea, ahí agafem una pista de terra que voreja una parcel·la tancada, i entrarem per la zona del Calvari al poble.
Cal parar compte perquè hi ha trams assenyalats com a zona inundable, alguns tenen pilons, altres no tenen tanta complicació, però a les zones més exposades pel pas d'aigua no ens podem fiar.
Recorregut per a totes les edats, inferior a 10 km, que ens mostra els encants del terme d'esta vila del Maestrat. Està feta en forma de 8, per tal de poder-la fer en tots els sentits possibles.
Podem veure espècies com el conill invasor, el qual va ser introduït i va desplaçar de l'hàbitat l'autòcton conill de muntanya i la llebre. Senglars, rabosses, genetes, fures. Aus, com l'esparver cendrós, l'àguila (atreta pels caus de conill a la vora del riu), i ànecs.

PictographFauna Altitude 827 ft

ASSUT

Paratge Natural Municipal que té un xop declarat arbre monumental pel Consell de la Generalitat Valenciana en atenció al diàmetre del seu tronc. En el riu Flaó podem observar com aus decideixen passar uns dies tranquil·les, com els ànecs. També hi ha una bassa, actualment buida, que antigament eren els únics llavadors públics de Vilanova d'Alcolea, els quals els feien servir de piscina a l'estiu. Han sigut moltes les generacions que s'han banyat a les seues aigües quan no estaven tan explotades ni tan contaminades pels nitrats i pesticides.

PictographLake Altitude 849 ft

BASSETA

Que aboca al riu Flaó. He sorprés un ànec que estava tranquil. Hi allotja endemismes d'aigües de riba, com la Vinca (Vinca Difformis) planta medicinal que florix en primavera i hivern també.

PictographFountain Altitude 915 ft

FONT NOVA

O font de la Vila, amb magnífiques vistes sobre la vila de Vilanova d'Alcolea. Les seues aigües no són potables.

ILDUM

La mansió Ildum és una assentament romà que destacava en la ruta entre Saguntum i Dertosa. Recentment s'ha adequat per a fer-lo visitable. És fàcilment accessible, ja que se situa al costat de la carretera direcció Sant Mateu, al costat de la Via Augusta.

PictographRisk Altitude 849 ft

PictographFountain Altitude 857 ft

PictographRiver Altitude 874 ft

RIU FLAÓ

Hi allotja endemismes d'aigües de riba, com el senill, xops, i fins i tot té algun que altre roure en el seu recorregut. Espècies riberenques. El riu atrau vida, per això també hi van animals ferèstecs com la rabossa, la qual la vaig veure de dia. I senglars, de vida i costums nocturns. Conills, teixons, i ànecs i altres aus també hi viuen a prop de les seues aigües.

PictographFountain Altitude 907 ft

ZONA INUNDABLE1

• Photo of Ber Ti
    Ber Ti Feb 6, 2021

Buen paseo por el rio viendo las senias

• w43046721l Apr 1, 2024

Beautiful natural trail with a lot to see.

Beautiful natural trail with a lot to see and enjoy.