Ruta de l'aigua de Bell-lloc d'Urgell

Photo ofRuta de l'aigua de Bell-lloc d'Urgell Photo ofRuta de l'aigua de Bell-lloc d'Urgell Photo ofRuta de l'aigua de Bell-lloc d'Urgell

February 26, 2016
February 2016

near Bell-lloc d'Urgell, Catalunya (España)

Ruta circular en la que sortint des de Bell-lloc d’Urgell, es fa un recorregut per la banqueta del Canal Auxiliar d’Urgell o Subcanal al seu pas pel terme. Possiblement, l'obra més vital, útil i rentable de les que s'ha pogut gaudir el poble de Bell-lloc al llarg de la seva història.
Una obra hidràulica de gairebé 77 km, inaugurada el 17 de juliol de l’any 1932, que inicia el seu recorregut al Pantà de Sant Llorenç de Montgai i que, després de permetre regar més de 23.000, acaba unint-se al canal d'Urgell al terme municipal d'Artesa de Lleida.
Així doncs, sortint de la plaça de Catalunya del poble, passem per davant de l’església parroquial de Sant Miquel Arcàngel i del portal romànic de l'antiga església, per continuar pel carrer del Darrere els Horts.
Creuem la N-II per sortir del poble tot seguint el Camí de Bell-lloc a Puigverd de Lleida, camí pel que continuarem durant una mica menys d’1,5 km, fins arribar amb l’encreuament amb el Camí de Tinguda que surt a la dreta.
Continuem ara pel Camí de Tinguda que, direcció oest i sud-oest, ens deixa en poc més d’1,3 kms, a tocar de la banqueta del marge esquerre del Subcanal, en el límit amb el terme dels Alamús i ben a prop del seu punt quilomètric 49 (unes rajoles numerades ens van informant cada 100 m)
A partir d’aquí i seguint per la banqueta en direcció est, al llarg dels poc més de 4 kms pels que el Subcanal creua el terme de Bell-lloc d’Urgell, anirem trobant:
(•) el P.K. 48
(•) el pont dels camins d’Artesa i Puigverd de Lleida
(•) la trinxera de la Trona del Sant Just. Per un corriol que surt a l’esquerra de la banqueta i que travessa pel mig d’un canyar, podem accedir fins el lloc on es trobava el jaciment ibèric de La Trona de Sant Just, bàsicament per comprovar que no hi queda cap rastre.
(•) el pont del camí del Pla
(•) el P.K. 47
(•) el pont del Camí dels Alamús a Torregrossa
(•) la Font del Corroni. Per arribar-hi des del pont del camí dels Alamús a Torregrossa, podem fer una mica de retomb seguint pel camí del marge esquerra del subcanal o bé anar-hi directament.
(•) l’antic dipòsit que abastia d'aigua el poble de Bell-lloc.
(•) l’àrea d'esbarjo de "La Pineda".
(•) el Mirador situat a tocar de “La Pineda”, on podrem gaudir de magnífiques panoràmiques de Bell-lloc d’Urgell i el seu entorn.
(•) el pont del Camí de Bell-lloc a Torregrossa
(•) el P.K. 45
(•) el pont del Camí de Vencilló

Arribats al pont del Camí de Vencilló, en el límit amb el terme de Torregrossa, abandonarem la banqueta del Subcanal i seguim pel camí que, pel costat d’un pantà de reg de nova construcció, va travessant la partida de la Terra Forta.
Ben aviat trobarem el camí vell de Bell-lloc a Torregrossa que, direcció nord i en poc més de 3,5 km, ens deixarà a l’entrada del poble després d’haver-se creuat amb els camins de la Carrerada de Torregrossa, el Camí del Comú i el Camí de Pelagalls.

Bell-lloc d'Urgell / Plaça de Catalunya

Església de Sant Miquel

Portada romànica antiga església de Bell-lloc

N-II

Camí de Bell-lloc a Torregrossa

• Photo of Sugary
    Sugary May 2, 2018

La ruta es formidabel, falta señalizacion de lugares de interes, que se deben buscar una vez llegado al lugar en concreto.
    Bien señalizado en maps, pero no fisicamente.