Photo ofRUTA 'CINC POBLES DEL BAIX PENEDÈS': EL VENDRELL - BELLVEI - L'ARBOÇ - BANYERES DEL PENEDÈS - SANTA OLIVA. Photo ofRUTA 'CINC POBLES DEL BAIX PENEDÈS': EL VENDRELL - BELLVEI - L'ARBOÇ - BANYERES DEL PENEDÈS - SANTA OLIVA. Photo ofRUTA 'CINC POBLES DEL BAIX PENEDÈS': EL VENDRELL - BELLVEI - L'ARBOÇ - BANYERES DEL PENEDÈS - SANTA OLIVA.

February 20, 2024
February 2024

near el Pèlag, Catalunya (España)

Ruta circular planera i sense cap dificultat tècnica.
Aquesta és una agradable passejada per terres del Baix Penedès, visitant cinc dels seus pobles i gaudint de l'entorn que ens ofereix aquesta comarca entre vinyes, oliveres i ametllers.

ELS CINC POBLES QUE ES VISITEN:

EL VENDRELL:

El Vendrell és una vila de la regió del Penedès, capital de la comarca del Baix Penedès. Per la seva ubicació, en una cruïlla de camins oberta al mar, el Vendrell ha estat històricament un lloc de pas i punt de trobada de cultures, d'intercanvis comercials i de difusió d'idees.

Llocs d'interès al Vendrell:
-Vil·la Casals
-Auditori Pau Casals

BELLVEI:

Bellvei és un municipi de la comarca del Baix Penedès.

Escrit antigament com Bellvehi o Bellvey, està documentat al segle XI com Castellum bellivicini, compost de bell i veure, és a dir «bella vista» per la seva situació de talaia.

L'ARBOÇ:

L'Arboç és una vila i municipi de la comarca del Baix Penedès.

Es creu que l'Arboç va néixer d'una localitat romana anomenada Stabulo Novo i que a partir d'aquell poble situat al costat de la Via Augusta va néixer l'Arboç. Es tenen referències de l'Arboç al 991, quan es parla de l'església de Sant Julià, i al 1064, quan en un document apareix la paraula Arbucio, que vol dir l'Arboç en llatí. La història de l'Arboç ve marcada per la seva condició de vila reial (no sotmesa al senyor feudal), per la qual cosa gaudia de concessions i privilegis propis: el mercat dels dimarts data de l'any 1200, la Fira de Santa Llúcia de l'any 1230, a més de posseir un notari públic i un call jueu, situat al carrer de la Plateria.

Però fent un salt en el temps, la petjada històrica que més ha colpit la història col·lectiva d'aquesta població foren els episodis protagonitzats l'any 1808 pels vilatans arbocencs a la Guerra del Francès, amb l'heroica resistència contra les tropes napoleòniques comandades pel general Chabran.

BANYERES DEL PENEDÈS:

Banyeres del Penedès és un municipi situat a la part central de la comarca del Baix Penedès, a la depressió penedesenca. Limita al nord amb Llorenç del Penedès i Sant Jaume dels Domenys; a l'est amb l'Arboç; al sud amb Castellet i la Gornal (Alt Penedès) i amb Bellvei, per una estreta franja, i amb Santa Oliva; al sud-oest amb Albinyana; a l'oest amb l'enclavament de l'Albonar (Santa Oliva); i al nord-oest amb la Bisbal del Penedès.

El primer document que esmenta el terme data de l'any 938 en una confirmació de les possessions del Monestir de Sant Cugat del Vallès a càrrec del rei franc Lluís d'Ultramar. La torre de la Guàrdia de Banyeres surt esmentada en altres documents posteriors que ratifiquen els drets del Monestir (986, 1002, 1007). A la part vella, en direcció al nord, es pot veure les restes de la Torre, situada al cim del Puig (172 m.)

SANTA OLIVA:

Santa Oliva és un municipi de la comarca del Baix Penedès. Està situat entre els municipis d'Albinyana, el Vendrell, Bellvei, Banyeres del Penedès i la Bisbal del Penedès.

El municipi de Santa Oliva, situat al Baix Penedès, compta amb un gran patrimoni monumental alhora que té un paisatge singular.
Endinsa't al municipi i descobreix fent una passejada tots els seus llocs. Coneix el safareig, les fonts, les barraques de Pedra Seca, el camp d'Aviació Republicà i les places.

Del seu patrimoni monumental en destaca el Monestir i l'església de Santa Maria. El Castell Verge del Remei, de planta rectangular, és el reclam que dóna a Santa Oliva l'aire medieval que encara es respira per la part alta.

Al llarg de l'any s'organitzen diversos esdeveniments dels quals destaca la Fira de l'Olivera, celebrada durant el mes de novembre, una jornada per descobrir els productes derivats de l'olivera i el fruit. Durant el mes d'agost se celebra la Festa Major amb l'antiga i particular tradició del Vot del Poble. És un Vot de caràcter municipal que té lloc cada darrer dijous dagost

PictographPhoto Altitude 314 ft

PictographPhoto Altitude 573 ft

BANYERES DEL PENEDÈS

PictographReligious site Altitude 576 ft
Photo ofESGLÉSIA DE SANTA EULÀLIA DE BANYERES Photo ofESGLÉSIA DE SANTA EULÀLIA DE BANYERES Photo ofESGLÉSIA DE SANTA EULÀLIA DE BANYERES

ESGLÉSIA DE SANTA EULÀLIA DE BANYERES

PictographPhoto Altitude 461 ft

ELS BOSCOS DE BANYERES

PictographFlora Altitude 397 ft
Photo ofCAMPS DESTINATS A L'HORTICULTURA EXTENSIVA Photo ofCAMPS DESTINATS A L'HORTICULTURA EXTENSIVA Photo ofCAMPS DESTINATS A L'HORTICULTURA EXTENSIVA

CAMPS DESTINATS A L'HORTICULTURA EXTENSIVA

PictographRiver Altitude 369 ft

RIERA DE SANT MIQUEL

PictographIntersection Altitude 367 ft

INTERSECCIÓ A LA DRETA

PictographPhoto Altitude 347 ft

SANTA OLIVA

PictographReligious site Altitude 276 ft
Photo ofMONESTIR DE SANTA MARIA DE SANTA OLIVA Photo ofMONESTIR DE SANTA MARIA DE SANTA OLIVA Photo ofMONESTIR DE SANTA MARIA DE SANTA OLIVA