Ruta 'Camins dels Càtars de Rossell'

Photo ofRuta 'Camins dels Càtars de Rossell' Photo ofRuta 'Camins dels Càtars de Rossell' Photo ofRuta 'Camins dels Càtars de Rossell'

December 20, 2012
December 2012

•   4.3 3 Reviews

near Rosell, Valencia (España)

Rossell, municipi turístic situat al nord de la Comunitat Valenciana, en la comarca del Maestrat i a les portes del Parc Natural de la Tinença de Benifassà, conserva en el seu terme municipal el ancestrals camins per on van caminar els bons homes i dones, coneguts popularment com a càtars, que van ser perseguits per la Inquisició i exiliats des d’Occitània, al sud de França. Son un camins rurals i de transhumància que transcorren per un paisatge de gran bellesa natural, amb molts atractius rurals, etnogràfics y paisatgístics que ens permeten fer un viatge en el temps, a temps medievals, rere les petjades dels càtars.

Els Camins Càtars de Rossell ens descobriran un extraordinari paisatge ancestral, amb prats de muntanya, boverals; boscos de pi negre, ginebres i teixos; herbes i plantes aromàtiques; voltors i àligues sobrevolant les muntanyes; coves formades per una erosió mil•lenària, com la Cova Fumada, la Llampera, Obscura i la de l’Aigua, immensa balma que ha servit d’abric a persones i animals des de temps remots,...tot açò i més són sensacions úniques que podem gaudir caminant pels camins càtars de Rossell.
La Ruta Camins dels Càtars de Rossell formarà part de la xarxa de rutes turístiques culturals dels Itineraris Culturals Europeus del Consell d’Europa. Ací a Rossell es una ruta turística de senderisme que té una longitud aproximada de 13 quilometres, amb un desnivell d’uns 480 metres, una altitud màxima de quasi 900 metres i una dificultat moderada, amb trams fàcils en el Camí medieval de Rossell a Bel i trams més complicats en el Barranc de Requena i la pujada al Mas de les Cardones.

L’eixida d’esta ruta turística és des del centre del poble, en el gran mural turístic Camins dels Càtars de Rossell, situat a la Plaça de l’Ajuntament de Rossell. Des d’ací iniciem la ruta, en el camí vell de Rossell a Bel, passem per la desviació al ermitori de Sant Marc, seguim pel camí per trobar-nos en el marge esquerra un lloc ideal per fer una paradeta i refrescar-nos amb l’aigua fresca. Es la font i àrea de descans de l’Aumenara, on tenim una històrica font, una taula i cadires de fusta i a prop el Mas de la Mora.

Continuem el camí fins arribar al sinuós Barranc de Requena que neix a les muntanyes de Bel; es un gran corredor verd del terme municipal de Rossell. Resseguim el barranc ple de pedres arrossegades per la erosió fluvial i sota un entorn de grans roques farcides de coves i balmes, com la impressionant Cova Fumada, que ha servit d’abric a persones i animals des de temps ancestrals i refugi als càtars exiliats i perseguits per la Inquisició.

Continuem per la llera pedregosa del Barranc de Requena durant uns 3 km envoltats d’un espectacular paisatge muntanyós. Passem al costat de la Cova Llampera, amb vistes panoràmiques del magnífic entorn natural i baixem fins a la Cova de l’Aigua, amb una immensa balma, on encara es conserven els corrals de pedra que servien para guardar els ramats d’ovelles. Es un lloc ideal per fer una parada i prendre un bocí de pa i recordar el llegat etnogràfic i cultural aportat pels càtars en el comerç de la llana i la transhumància des del Pirineu fins al Maestrat.

Seguim per la senda per iniciar la pujada al Mas de les Cardones amb una forta pendent però amb unes vistes espectaculars de les muntanyes de Rossell que valen la pena fer l’esforç. Passem per alguns totems de pedra amb la creu dels càtars, que ens marquen el camí fins arribar al cim del Mas de les Cardones, que encara conserva moltes de les parets i porteres del imponent conjunt masover. Ací ens invita a contemplar la grandiositat de la natura i a escoltar el silenci del vent i, també, a aquells càtars que van fer el peregrinatge per arrelar en estos pobles i masos del Maestrat

Continuem per una gran planura per creuar-nos la carretera de Rossell a Bel que es troba a uns 2 km. Ací podem veure el Mas Nou. La ruta continua per la carretera en direcció a Rossell, en un descens progressiu per un entorn de gran bellesa natural fins arribar a una corba molt tancada, on tenim el Mirador del Barranc de N’Arques i una taula panoràmica turística de interpretació del paisatge, en la qual podem vore la toponímia de les precioses muntanyes que ens envolten, que es conserven igual que ara fa 700 anys, en el moment de passar aquells bons homes i dones, en la recerca d’un nou destí de pau i llibertat.

Des del mirador comencem una pronunciada baixada per una sinuosa senda que segueix el Camí vell de Bel a Rossell, on encara es conserven alguns trams de traçat empedrat medieval que van utilitzar els càtars per baixar dels cims de la Tinença de Benifassà fins a les planes del Maestrat. Arribem a la llera del Barranc de Requena, des d’on prosseguim el camí de tornada al poble de Rossell, passant per la font del Mas de Mora i acabant a la Plaça de l’Ajuntament, al costat del mural turístic que done nom a esta ruta, que ressegueix un camí ple d’històries, sensacions i records que ens faran viure una experiència inoblidable pels Camins Càtars de Rossell.

Cruïlla (sender font de la Figuera)

02-DIC-12 13:23:09

PictographCave Altitude 1,762 ft

Cova Llampera

02-DIC-12 10:56:46

Cruïlla km 6 (carretera de Bel)

02-DIC-12 13:07:20

Cruïlla pal llarg cami vell de Bel

01-SEP-12 16:33:07

Mas de la Mora

11-NOV-12 10:55:16

Cruilla pal llerg (Cami vell de la Pobla)

11-NOV-12 12:56:44

02-DIC-12 13:04:16

Pal Curt 4 (ruta 2)

02-DIC-12 13:10:15

Pal de Entrada (Rutes 1-6)

11-NOV-12 10:49:12

Pal Llarg Mas Nou (Rutes 2-5-6)

02-DIC-12 12:57:35

Escoles nucli urbà de Rossell

• Photo of Martha66
    Martha66 Nov 6, 2019

Der erste Teil bis zur Steigung verläuft an einem Flussbett entlang. Dort passiert man auch 5 Höhlen. Kurze steile Steigung, teilweise auch im Geröll.
    Abstieg mit schöner Aussicht.

• jcerdafolch Nov 20, 2019

Després d'uns kilòmetres de pujada suau, la primera meitat de la ruta és una pujada bastant dura que recorre el barranc de Requena. La duresa de la pujada es veu compensada per unes vistes espectaculars de tot el barranc de Requena, de la costa i fins i tot de les Illes Columbretes si la visibilitat és bona.
    Una vegada s'arriba al mas de les Cardones la ruta gira cap al sud i comença la baixada pel camí àntic de Bel a Rossell també amb molt bones vistes. El camí de Bel a Rossell és l'antic camí que comunivaca aquestes dues poblacions i es troba en bon estat de conservació.

• Photo of juanimari
    juanimari Feb 14, 2022

Ruta fácil de seguir y con un paisaje bonito. A la belleza pasisajística añadimos la huella histórica sobre los cátaros.