Ruta Barraques de Pedra Seca

April 12, 2022
April 2022

near Cabrera d'Igualada, Catalunya (España)

Descripció Ruta Barraques de Pedra Seca i Ruta Barraques i Miramar

Des del punt on us trobeu, podeu iniciar dues entretingudes rutes etnològiques i transportar-vos al passat agrícola de la població de Vallbona d’Anoia tot passejant per antics camins de carro entre antigues barraques de pedra seca. Gaudireu de la vegetació del torrent de l’Alzinar i de les increïbles vistes del sud de l’Anoia, el Garraf, l’Alt Penedès i el massís de Montserrat. Tot i que les rutes coincideixen en alguns punts, cadascuna incorpora diferents elements, paisatges i barraques, totes amb característiques concretes que les fan úniques.

Les barraques de pedra seca, també anomenades barraques de vinya, tenen un gran valor històric i són un autèntic referent identitari dels Països Catalans i dels territoris mediterranis amb abundància de pedres. Aquest tipus de construccions ha configurat al llarg dels segles uns paisatges agrícoles i ramaders de gran valor, dominats sobretot per l’olivera, l’ametller, la vinya i els cereals. Les barraques de pedra seca les feien servir sobretot els pagesos per desar les eines del camp, per albergar el bestiar o per aixoplugar-se en cas de tempesta.

A la primera ruta, de poca dificultat, podrem contemplar nou barraques de pedra seca. Al final de l’excursió baixarem per un antic i desdibuixat sender entre camps i conreus abandonats.

La segona ruta, una mica més exigent i llarga que l’anterior, ens permetrà descobrir vuit barraques de pedra seca. El sender ens portarà pràcticament fins al capdamunt del torrent de l’Alzinar, on podrem gaudir de les espectaculars vistes de la muntanya de Miramar i del massís de Montserrat.

Traçat i consells:

- Les rutes transcorren per senders amples amb anades i tornades a les diferents barraques, caminant entre vegetació baixa.
- Sigueu curosos a les barraques per afavorir-ne la conservació.
- Respecteu els camps. Poden estar abandonats, però són de propietat privada.
- Eviteu els dies calorosos de l’estiu.
- Porteu força aigua, no trobarem fonts.

Tot i no ser una barraca de pedra seca (els espais entre pedres estan cimentats), no deixa de ser interessant per la grandària i el sostre en forma de volta de canó. Si ens hi fixem, veurem que la volta de canó està feta de pedra volcànica treballada. També volem destacar el banc de pedra per descansar que hi ha en un dels costats, així com els lliris plantats al sostre.

La barraca de Cal Vallès destaca per la mida considerable de les pedres de la base i de la llinda. Al costat de la barraca hi trobem un mur de petites dimensions construït també amb la tècnica de pedra seca i utilitzat com a paravent.

Aquesta barraca es troba a l’antiga finca de Cal Polit. Tant aquesta com totes les que veurem en aquesta ruta tenen lliris plantats al sostre. Aquests lliris, a part de fer bonic, tenen la funció de reforçar la impermeabilització i protegir de l’erosió de la pluja i el vent. Al costat de l’entrada hi trobem una roca plana que feia de banc per al repòs de la dura feina del camp.

Barraca de planta circular construïda amb la tècnica de pedra seca. S'hi accedeix per un portal d'arc de mig punt orientat al sud amb una mica de passadís fins accedir a l'interior de la cambra. La coberta és en forma de falsa cúpula i la part exterior està coberta per un túmul de terra i lliris.

Aquesta barraca està construïda aprofitant com a base una roca natural. Destaquem la mida de la roca de la llinda i els pilars a banda i banda de la porta. A l’interior de la barraca podem veure la fresquera, un forat excavat a la roca de certa fondària, el qual es feia sevir per conservar en fresc el càntir, el vi i altres aliments.

Uns quants metres abans d’arribar a la barraca veiem un recipient encaixat a terra: es tracta d’una pica de sulfat. En aquesta pica s’hi recollia l’aigua de pluja amb l’ajuda d’una rasa. Aquesta aigua es feia servir per fer la mescla del sulfat, utilitzat per sulfatar les vinyes. A l’interior podem veure la xemeneia per encendre el foc amb un tub fet d’uralita, prova que la barraca ha estat utilitzada fins no fa gaires anys.

Aquesta barraca de pedra seca la trobem a peu del camí entre camps d’ametllers i oliveres encara explotats per la família Rius. L’alçària d’aquesta barraca és remarcable: hi podem entrar completament drets i l’interior té una altura aproximada de tres metres. La barraca quedava tancada amb una porta de fusta, de la qual encara es conserven els golfos.

En l’interior d’aquesta barraca s'hi conserva la llar de foc i una petita fornícula, utilitzada com a fresquera. A l'exterior, adossat a l'extrem dret hi ha un petit mur de pedra seca emprat com a paravent.

Barraca de planta circular construïda amb la tècnica de pedra seca i posteriorment rejuntada amb ciment. S'hi accedeix per un portal de llinda simple orientat al sud. La coberta és en forma de falsa cúpula i la part exterior presenta un túmul de terra i lliris.

• Photo of soan
    soan Jun 17, 2022

Buena ruta. La he hecho con mi perra pues no tiene dificultad. Es expuesta al sol, por lo que en verano hay que llevar agua