Ruta 4 Ermites de Pineda - Castell de Montpalau

Photo ofRuta 4 Ermites de Pineda - Castell de Montpalau Photo ofRuta 4 Ermites de Pineda - Castell de Montpalau Photo ofRuta 4 Ermites de Pineda - Castell de Montpalau

-20 ft
August 11, 2021
August 2021

near Pineda de Mar, Catalunya (España)

Caminada per la serra de la Guàrdia i el turó de Montpalau seguint bàsicament la ruta de les 4 Ermites de Pineda i fent una petita volta per anar al turó de Can Vidal, un dels turons del Repte “30 Turons del Maresme” organitzat per l’Agrupació Científico-Excursionista de Mataró..
Sortint des de Pineda de Mar pujarem al turó de la Gràcia, inclòs al repte “30 Turons del Maresme”, amb l’ermita de la Mare de Déu de la Gràcia, seguim per la serra de la Guàrdia i una mica abans del turó de la Guàrdia ens desviem per anar al turó de Can Vidal. Seguim fins a l’antena de la Creu de Can Mates i baixem cap a l’església de Sant Pere de Riu, ara dins del recinte d’una casa de colònies i no hi deixen entrar. Continuem fins a la font del Ferro i les restes de l’aqüeducte romà i acabem de baixar fins molí i el forn de calç de can Marquès. Des d’aquí pugem fins els coll dels Altars i fins turó de Montpalau, inclòs al repte “30 Turons del Maresme”, amb les restes del castell de Montpalau. Tornem a baixar fins el coll dels Altars i seguim baixant fins a l’ermita de Sant Rafael, l’ermita de Sant Jaume al costat de la torre de Sant Jaume i ja acabem arribant a Pineda a la N-II que haurem de seguir prop d’un Km fins a tornar al punt de sortida.
Els principals punts d’interès són:
- Ermita Mare de Déu de Gràcia (30 Turons del Maresme): Construïda el 1751 per iniciativa d'un grup de mariners. Un incendi va destruir, l'any 1936, la imatgeria. Restaurada a partir del 1940, l’any 1973 va tornar a ser incendiada, sent restaurada posteriorment.
- Església de Sant Pere de Riu: L'església romànica primitiva (segle XII) va ser objecte de modificacions i ampliacions especialment a partir del segle XVI. El temple manté l'estructura romànica d'una nau amb absis semicircular i l'accés al mur de migdia. La portalada actual, però, és barroca. L'any 1744 es realitza un nou accés a la façana de ponent.
- Font del Ferro i Aqüeducte romà: Restes d’un aqüeducte romà que transportava aigua fins a la vil·la romana de Can Roig. L’aigua de la font es va perdre amb la construcció de l’autopista C-32-
- Molí de Can Marquès: Documentat per primera vegada l’any 1505, tot i que és probable que sigui el mateix molí documentat a l’acta fundacional del monestir de Sant Marçal l’any 1066. Abandonat durant la segona mitat del segle XIX, l’any 2002 va ser restaurat
- Forn de calç de Can Marquès: Restaurat l’any 2009
- Castell de Montpalau (30 Turons del Maresme): En estat completament ruïnós, només en queden les restes d’un parell de murs. Documentat el 1082, el lloc havia estat ocupat amb anterioritat per una assentament ibèric datable a partir del segle IV aC.
- Ermita de Sant Rafael: Es desconeix l'origen, però la seva construcció és relativament recent. Se sap que uns veïns de Pineda la van arranjar fa uns anys, però avui l'estat d'abandó és total
- Ermita de Sant Jaume: És d'origen recent, essent construïda fa entre cent i cent cinquanta anys. Pels seus voltants, s'han trobat restes de cases ibèriques del segle IV aC.
- Església de Santa Maria de Pineda de Mar: Es tenen notícies d'una primera església que fou consagrada l'any 1079. La part més antiga és la nau central que data de finals del segle XV-XVI. Al segle xviii (1700-1718) fou ampliada pels dos costats laterals. Va ser incendiada el 1822 i el 1936. A partir de 1939, començaren les obres de restauració.

PictographReligious site Altitude -19 ft

Església de Santa Maria de Pineda de Mar

PictographIntersection Altitude 202 ft

Desviament a l'ermita de la Mare de Déu de Gràcia

PictographReligious site Altitude 227 ft
Photo ofTuró i ermita de la Mare de Déu de Gràcia Photo ofTuró i ermita de la Mare de Déu de Gràcia Photo ofTuró i ermita de la Mare de Déu de Gràcia

Turó i ermita de la Mare de Déu de Gràcia

PictographPhoto Altitude 90 ft

Forn de calç de Can Marquès

PictographIntersection Altitude 566 ft
Photo ofCruïlla Coll dels Altars - Montpalau Photo ofCruïlla Coll dels Altars - Montpalau Photo ofCruïlla Coll dels Altars - Montpalau

Cruïlla Coll dels Altars - Montpalau

Ermita de Sant Jaume

• Photo of kimcule
    kimcule Mar 27, 2022

Muy bonita aunque la he ampliado un poquito, por lo demás todo muy bonito