Photo ofRuta 12. Pobla de Cérvoles- Argiles - riu Set - Barranc mas del Peret - la Pobla Photo ofRuta 12. Pobla de Cérvoles- Argiles - riu Set - Barranc mas del Peret - la Pobla Photo ofRuta 12. Pobla de Cérvoles- Argiles - riu Set - Barranc mas del Peret - la Pobla

September 27, 2022
September 2022

near Pobla de Ciérvoles, Catalunya (España)

Photo ofEsglésia parroquial Mare de Déu de la Jonquera Photo ofEsglésia parroquial Mare de Déu de la Jonquera Photo ofEsglésia parroquial Mare de Déu de la Jonquera

Església parroquial Mare de Déu de la Jonquera

Església del segle XVIII d'estil neoclàssic, de creu llatina i amb tres naus. En el creuer s'alça un cimbori i s'acaba amb un absis de 5 cares. A la cara central s'hi troba el cambril amb la imatge de la Mare de Déu de la Jonquera. L'orgue és d'estil barroc i va ser construït cap a l'any 1752 per Anton Cases. A l'altar major, s'hi poden veure unes pintures murals del pintor lleidatà de reconegut prestigi, Víctor Pérez Pallarès, inaugurades el dia 2 d'agost de 1996.

Camí que ens farà passar pel costat del cementiri i ens portarà directament fins al pla de la Llàntiga.

Portalada romànica

Porta romànica de factura senzilla traslladada després de la creació de la nova església, s. XVIIII, a la seva ubicació actual. Segurament 1787?, que és quan la Reial Cèdula de Carles III del 3 d’abril de 1787 ordena situar els cementiris a l’exterior de les poblacions. És així com es creà el cementiri actual fora vila. La portalada està formada per tres arquivoltes de mig punt que descansen en impostes. És de tradició romànica però segurament d'època avançada, potser del segle XIII. Al seu damunt s'hi va posar una estela discoidal que té una creu en relleu.

Punt d'interès

Restes d'un possible recer construït en pedra seca. Al costat mateix del camí.

Xalet del Fesols

Punt d'interès. Al Vilosell

Intersecció. Camí d'ascens al Vilosell. Nosaltres no deixem el camí que estem fent. Seguim en direcció a sant Miquel de la Tosca.

El molí d'en Josep

Restes d'un antic molí fariner. Una resclosa ben conservada de pedra treballada, anomenada "peixera" hi conduïa l'aigua per mitjà d'una sèquia. Tot ell és un munt de runes, encara que la "carcassa" de l'edifici avui dia es manté sòlida. Destaca el seu cacau rodó, d'un metre de diàmetre i un fons d'uns 8 metres, tapat per una reixa de ferro forjat. ("ELS MOLINS FARINERS DEL RIU SET". Josep Estradé i Prenafeta)

Passem el riu Set i ascendim fins a trobar el camí vell del Vilosell que passant per les creus, o monòlits, del s.XVIII ens portarà a l'entrada de la Pobla. Nosaltres seguim pel camí direcció a sant Miquel de la Tosca.

Després de l'ascens pel barranc del mas del Peret. Possible cabana de volta a mig fer.

Bassa de pedra seca

A pocs metres de la cabana de volta trobem una petita cisterna en força bon estat.