Rupit-Salt del Sallent-Sant Joan de Fàbregues-Rupit.

Photo ofRupit-Salt del Sallent-Sant Joan de Fàbregues-Rupit. Photo ofRupit-Salt del Sallent-Sant Joan de Fàbregues-Rupit. Photo ofRupit-Salt del Sallent-Sant Joan de Fàbregues-Rupit.

April 13, 2019
April 2019

•   4.7 1 review

near Rupit, Catalunya (España)

Circulem per la carretera C-153 direcció Vic, poc desprès de passar Cantonigròs i del Km 32 girem a l'esquerra i entrem a la carretera BV-5208 que ens porta a l'aparcament de Rupit i des de on comencem l'interssant ruta pels voltants de Rupit que ens permetrà coneixer meravelles naturals i arquitectòniques que es trobem a la zona.
Començem creuant el típic pont penjant de Rupit, seguim uns metres part del carrer pricipal que trevessa nucli urbà, girem a l'esquerra, seguidament altra vegada per l'esquerra tot continuant per desota d'un túnel i per la ruta que ens mena al Salt de Sallent on visitem el seu mirador que amb les seves espectaculars panoràmiques captiva a tothom que el visita. Una vegada gaudit de tant meravellós espectacle panoràmic desfem un petit tram fins l'encreuament on i trobem un cartell informatiu. Situats en aquest punt continuem per l'esquerra i després de travessar la riera del Salt (és la de Rupit) ens dirigim a Sant Joan de Fàbregues i la seva rectoria, ara convertida en retaurant i casa de colònies. Una vegada fet un bon tom per l'entorn toca tornar, i ho fem desfent l'últim tram que hem fet fins l'encreuament. Just en aquest punt continuem per l'esquerra i per la carretera /Camí de Rupit a Sant Joan de Fàbregues. Poc després de passat el cobert del Roquer i a uns metres més amunt, agafem un corriol a l'esquerra amb un bon desnivell que ens porta al mirador del Bassis (poc abans d'arribar-hi visitem unes curioses tombes antropomòrfiques que es troben a tocar del camí). En el mirador dels Bassis tornem tenir l'oportunitat de gaudir d'unes espectaculars panoràmiques com; la serralada i Santuari de la Mare de Déu del Far, l'Agullola de Rupit, els cingles de Tavertet...... En aquest punt iniciem un ràpid descens fins creuar amb la carretera/Camí de Rupit a Sant Joan de Fàbregues, la seguim un tram per seguidament deixar-la i continuar per la dreta i anar a visitar la l'ermita de Santa Magdalena. Finalment passem per el pont de Can Badaira i retornem al punt on hem començat la caminada.

Nota,
Les dades no estan ben correctes. Les mes reals son aquestes;
Distancia 7, 44 km
Desnivell pujant 247 m,
Desnivell baixant 247 m,
Altitud màxima 934 m,
Altitud mínima 695 m,
Temps en moviment 1 h 50 min,
Temps total 2 h 60 min,

Sortida

Aparquem al pàrquing de Rupit i comencem la caminada

PictographBridge Altitude 2,757 ft

El pont penjat de Rupit.

Seguim per l'esquerra

Seguim per l'esquerra tot passant per sota el túnel.

Panoràmica de Rupit.

Font de la Pomareda

Continuem per l'esquerra i anem a gaudir de les vistes del mirador del Salt del Sallent.

PictographWaterfall Altitude 2,270 ft

Mirador del Salt del Sallent

Espectaculars vistes des de el Salt del Sallent.

Seguim per l'esquerra

Seguim per l'esquerra direcció Sant Joan de Fàbregues.

Panoràmica de la serralada del Santuari de la Mare de Déu Far.

Panoràmiques

Panoràmiques de Sant Joan de Fàbregues i dels cingles de Tavertet.

Continuem per l'esquerra

Ermita de Sant Joan de Fàbregues

Sant Joan de Fàbregues és una església romànica  del municipi de Rupit i Pruit a la comarca d'Osona. És un monument protegit i inventariat dins el Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. Església de nau única i tres absis disposats en forma de trèvol, damunt dels quals s'eleva un cimbori ortogonal  amb llanterna. Els absis són decorats amb arquets i lesenes llombardes i dents de serra i en cada un d'ells s'hi obra una finestra  amb esqueixada. A ponet s'eleva un campanar de secció quadrada, inclòs dins el cos de la nau, i cobert a quatre vessants i amb quatre finestres d'Arcova de mig punt. A la banda de migdia hi ha un portal d'arc de mig punt, amb un altre portal refós i un timpà semicircular sense esculpir. També s'hi disposen tres finestres d'arc de mig punt, la central resta tapiada. Per la banda de ponent s'adossa a la rectoria. A migdia hi ha un clos enjardinat que conserva un antic cementiri amb una porta d'accés que du la data de 1777. Es conserva la làpida d'un rector de la parròquia, també datada a la segona meitat del segle XVIII. L'església és construïda en lleves de pedra sense polir i les obertures són ben escairades, mentre la part superior del campanar és de pedra tosca i el teulat de ceràmica vidriada. L'església i els cingles del Pla Boixer al seu darrere La rectoria està adossada a la banda de ponent de l'església parroquial. Es troba assentada sobre el desnivell del terreny. A la part de llevant, al costat del mur de l'església, hi ha un portal rectangular, datat, el qual tanca un pati interior. L'edifici mira vers aquest sector i és cobert a dos vessants amb el carener perpendicular a llevant i sostingut per grossos cavalls de fusta de construcció moderna. A tramontana hi ha un portal rectangular a la planta, datat, i al damunt una finestra amb l'espiera tapiada. A ponent s'hi obre un altre portal de les mateixes característiques i quatre finestres amb espieres, a ponent les obertures presenten sobrearc. A migdia s'hi obre un cos de porxos a la planta i al primer pis obertures amb sobrearc. En aquest indret hi ha restes d'una altra construcció. Per les característiques constructives s'hi observen diverses etapes i reformes. És construïda en lleves de pedra, carreus ben engaltats, fusta i teules. Cal remarcar que els ràfecs del teulat són construïts en lloses de pedra. Informació procedent de Viquipèdia.

Ermita i rectoria de Sant Joan de Fàbregues.

Seguim per l'esquerra

Seguim per l'esquerra tot passant per el costat del cobert del Roquer.

Deixem la carretera/Camí de Rupit a Sant Joan de Fàbregues i continuem per l'esquerra amunt per el sender que ens permet ha anar ha visitar unes tombes Antropomòrfiques i el mirador dels Bassis.

Tombes Antropomòrfiques

Tomba antropomorfa és un tipus de sepultura excavada a la superfície d'un terreny rocós, amb una profunditat de 30 a 40 cm, en un indret on un aflorament de roca queda descobert, i que es caracteritza pel fet que pren la forma i la mida de la persona que hi és sebollida. També són conegudes amb el nom de tombes olerdolanes, pel fet que al conjunt monumental d'Olèrdola s'hi troben en gran nombre i és on es van documentar i estudiar per primera vegada, a principis del segle xix.[1]Aquest tipus de tomba és pròpia dels segles IX, X i XI, i la seva presència és un bon indicador de l'habitatge de l'indret en època altmedieval. Habitualment, les tombes es troben al costat d'una església i tenen una orientació concreta, mirant cap a l'est, és a dir, amb el cap a ponent i els peus a llevant, la qual cosa s'ha relacionat amb la simbologia cristiana, i fa referència a la Resurrecció, col·locant els peus en direcció cap a Jerusalem per aixecar-se el dia del Judici Final i anar a l'encontre de Crist a l'Hort de les oliveres. Informació procedent de Viquipèdia.

Mirador dels Bassis

Des de el mirador tornem gaudir d'unes espectaculars panoràmiques entre d'altres; la serralada i santuari de la Mare de Déu del Far, l'Agollola de Rupit, els Cingles de Tavertet.......

Seguim per la dreta

Continuem per l'esquerra i per la carretera/Camí de Rupit a Sant Joan de Fàbregues.

PictographInformation point Altitude 2,832 ft

Els Solans

Capella de Santa Magdalena

Capella de Santa Magdalena i panoràmiques de Rupit. Santa Magdalena de Rupit i Pruit és una església de  Rupit i Pruit (Osona) inclosa a l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. Capella situada a la banda de migdia de la població i voltada per la riera de Rupit. Està orientada de tramuntana a migdia, és de planta de nau única i un absis quadrangular on s'obre una finestra rectangular. A la banda de ponent hi ha tres grossos contraforts sobre els quals s'aguanta una teuladeta que resguarda uns bancs adossats a la paret. A migdia hi ha la façana, amb un gran portal adovellat i una finestra d'arc de mig punt; al costat del portal hi ha una finestra rectangular. Al frontispici s'eleva un campanar d'escaleta que conserva les campanes. L'interior és de pedra vista, coberta amb volta de canó i arcs torals. És construïda amb pedra unida amb morter i la part de la façana és arrebossada. A ponent, on ara hi ha els contraforts, hi hagué un casal on residia l'ermità. Aquesta capella. dedicada a Santa Magdalena, sembla una edificació del segle XVII malgrat que estigui construïda d'una forma arcaica que a vegades la fa confondre amb una edificació romànica. Les primeres notícies daten del 1660. Se sap que al 1687 en tenia cura l'artesà Rafel Simó i Quatrecases. S'hi feren algunes deixes testamentàries a les darreries del segle XVII i inicis del XVIII i per una notícia de la consueta del 1790 se sap que el 22 de juliol, mitja hora després de sortir el sol, es cantava missa a la capella, i a la tarda completes. Segons el bisbe Corbella, que va visitar la capella a principis del segle XX, a l'altaret hi havia dues imatges de marbre del segle XV; una de Santa Margarida i l'altra de la mare de Déu de Gràcia, que passaren al Museu Episcopal de Vic. Informació procedent de Viquipèdia.

PictographBridge Altitude 2,669 ft

Pont de Can Badaira

PictographInformation point Altitude 2,751 ft

Arribada

Arribada i final de la bonica excursió d'avui.

• Photo of xbach
    xbach Feb 25, 2020

Molt bonica

• Photo of Lacoromina
    Lacoromina Feb 25, 2020

Gràcies xbach per seguir-la i pels teus comentaris