ارتفاعات تخت وچان (کوجه) ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofارتفاعات تخت وچان (کوجه) ، گروه حوزوی آفاق Photo ofارتفاعات تخت وچان (کوجه) ، گروه حوزوی آفاق Photo ofارتفاعات تخت وچان (کوجه) ، گروه حوزوی آفاق

February 17, 2018
February 2018

near Anjīleh, Qom (Iran)

برنامه شماره ۱۴، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛

صعود برفی به ارتفاعات ۳۰۰۰ متری کوه تخت وچان ، ارتفاعات مرزی بین دو استان مرکزی و قم مشرف بر شهر تفرش

تاریخ و ساعت برنامه: جمعه ۲۷ بهمن١٣٩٦ از ساعت ۶ تا ساعت ۱۸

ساعت ۱۳ : انتهای مسیر کوهپیمایی در ارتفاع ۲۹۷۰ متر مرز دو استان
ساعت ۱۶ : انتهای کوهپیمایی و بازگشت به سمت قم

توضیحات :
کوهستان تفرش و کوه هایی که تفرش را در خود محصور کرده است، به وسعت 4300 کیلومتر مربع مرکب، قسمتی از کوه های مرکزی ایران و شامل کوههای قزلر دره، هیرگونه ای، گل دره سی، سفید، آق داغ، بیوک گونی، انجیلی، کندونکه، ایستهری، میدان داغ، گچ لردره سی، شاه نمیران، دولاجی، شنگه دره، زمستان دره، قلنجه-خشک دره، نماور، دره بلند، وفس دره سی، آق داع، الغاریان، بلاغ دره سی، امجک، گون قرمز، آرخا، قره گوزلی دره، نمک، تخت رستم، دوبرادران، مایله، مرق، مرقکان، آق داع، زنگاور، گوجه، کلاه، هندیز، ایندز، سلمستان، میشی زخستک، توفنده و نریاتان است که در برخی از آنها رگه های آهکی یافت می شود و در آن سنگواره های مختلف را می توان مشاهده کرد.

بلندترین قله تفرش به نام کوجه به ارتفاع 3141 متر که در 8 کیلومتری خاور(ضلع شرقی) تفرش قراردارد که هرچه به طرف غرب پیش می رویم از ارتفاع آن کاسته می شود. برای صعود به کوه کوجه می توان از راه تفرش، کهک، انجیله، و سرآبادان استفاده نمود و پس از رسیدن به سر گردنه به سوی جنوب منحرف شده و به قله صعود نمود.

مسیر صعود برنامه گروه ما از سمت روستای انجیله بود و قصد داشتیم با پیمودن بخشی از مسیر خاکی بعد از روستا تا ابتدای دره ییلاق ٬ با ۸۵۰ متر صعود مفید به بلندترین ارتفاع منطقه دست یابیم.
البته شرایط آب و هوایی چنین اجازه ای به ما نداد و مجبور شدیم خودروها را در روستای انجیله گذاشته و از همانجا اقدام به پیمایش کنیم که با توجه با زمان اندک و تاریک شدن هوا در ساعت ۵ و نیم نهایت می توانستیم تا ساعت ۱ ظهر صعود کرده و بعد برگردیم.
در نتیجه گروه موفق شد با صعود مفید ۹۵۰ متری به خط الراس اصلی و مرز استان قم و مرکزی در ارتفاع ۲۹۷۰ متر که مشرف بر شهر تفرش هم می باشد ٬ دست یابد.

اما در مورد نام بلندترین قله منطقه ٬ نقشه های توپوگرافی داخلی از جمله نقشه های سازمان نقشه برداری نام بلندترین قله را به عنوان کوجه ثبت نکردند بلکه کوجه را در مکانی دیگر نشان می دهند ٬ حتی در نقشه های گوگل مپ وقتی قله کوه را جستجو کنید ٬ در بلندترین ارتفاع نام تخت وچان را می بینید
و این مطلب در پایگاه نام های جغرافیایی ایران هم تا حدودی صدق می کند.

تاریخ برگزاری این برنامه همراه بود با اولین بارش برف سنگین در ارتفاعات استان های مرکزی کشور سال ۹۶

کوهنورد ٬ تندرست و با خدا باشید

PictographTree Altitude 0 ft
Photo ofنمای باغات و کوهستان دره ییلاق در زمستان Photo ofنمای باغات و کوهستان دره ییلاق در زمستان Photo ofنمای باغات و کوهستان دره ییلاق در زمستان

نمای باغات و کوهستان دره ییلاق در زمستان

انتهای جاده خاکی نامرغوب

انتهای مسیر جاده خاکی و آغاز مسیر پاکوب یه سمت خط الراس

PictographSummit Altitude 0 ft

پایان مسیر ، خط الراس

با توجه به شدت برف و بوران و اتمام وقت در ساعت 13 اینجا به صعود خودمون پایان دادیم و برگشتیم

پاکوب در دامنه

این مکان مسیری شبه پاکوب وجود دارد که مشخص نیست تا کجا ادامه پیدا می کند

شیب متوسط

البته پیمایش این شیب در برف کار سختی بود اما در فصول گرمتر صعود آسان خواهد بود

چشمه ، بنای سنگی

آب اندک ولی قابل استفاده ای از یک لوله به صورت هدایت شده خارج می شد بنای سنگی هم ظاهرا محل استراحت چوپان ها در فصول گرمتر است

PictographTree Altitude 0 ft

انتهای باغات ، مسیر برفی درزمستان

دوراهی خاکی

به علت تعدد مسیر های خاکی در منطقه حتما با نقشه در این مکان حرکت کنید والی یک مسیر اشتباه شما را به دره ای دیگر یا داخل باغات خواهد کشاند

جاده خاکی نیمه مرغوب کنار باغات

PictographMountain hut Altitude 0 ft

شروع ، جاده خاکی روستای انجیله

روستای انجیله ، از توابع دهستان قاهان ، بخش خلجستان استان قم می باشد. ارتفاع روستا در حدود 1950 تا 2000 متر و آب و هوای کوهستانی مسیر دسترسی از سمت جاده قدیم ساوه سلفچگان به سمت دهستان قاهان و انتهای جاده آسفالت روستای انجیله است

• Photo of ehsan beyraghi

با خدا باشید ولی همچنان حرف از مرز و تقسیمات دنیوی بزنید 🙃

• Photo of M.E.Razeghi
    M.E.Razeghi Apr 24, 2024

با هم تعارضی نداره بزرگوار. مثل اینه که بگیم با خدا بودن و در مورد پول صحبت کردن بده! سواستفاده البته بده
    مرزبندی های روستایی و تقسیم آبریز که به هدف مدیریت بهتر و رفع اختلافات روستایی و محلی انجام میشه اتفاقا کار خداپسندانه ایه